Stopka taxíkom s ukrajinskými značkami. Vláda schválila zákon, ktorý obmedzí zahraničné vozidlá
- Taxíky s ukrajinskými značkami zmiznú zo slovenských ciest
- Ministerstvo dopravy zavádza nové pravidlo
- Taxíky s ukrajinskými značkami zmiznú zo slovenských ciest
- Ministerstvo dopravy zavádza nové pravidlo
Keď vypukla vojna na Ukrajine, množstvo ukrajinských taxíkov na území Slovenska sa výrazne zvýšilo. Registrácia nie je zložitá, a tak si ako taxikár môže privyrobiť skoro každý, kto má vodičský preukaz. To sa však už čoskoro zmení.
Vláda schválila zákon, ktorý výrazne obmedzí zahraničné vozidlá.
Minister dopravy Jozef Ráž upozorňuje, že vozidlá s inými evidenčnými číslami ako slovenskými nemusia každoročne absolvovať technické kontroly, čo môže predstavovať riziko. Ministerstvo dopravy preto zavádza nové pravidlo.
Prepravcovia budú môcť používať vozidlá so zahraničnými EČV, ale len do 25 % svojej flotily a maximálne šesť mesiacov. Povolené budú len vozidlá z krajín Európskej únie, čo nezahŕňa Ukrajinu. Ako informuje portál Pravda, nový zákon by mal nadobudnúť účinnosť od januára 2025.
Nie je to o národnosti
„Taxík, ktorý poskytuje služby na Slovensku, musí zodpovedať určitým predpisom. Ak má slovenskú značku, tak spadá pod slovenské predpisy. To znamená, že musí mať pravidelnú technickú kontrolu a emisnú kontrolu, ktoré sú v našej krajine prísne. Taxikár na Slovensku tiež musí mať postenie pre pasažierov vo vozidle, pre prípad žeby sa niečo stalo,“ vysvetlil pre Pravdu dopravný analytik Jozef Drahovský.
Drahovský tvrdí, že v Rakúsku už platí pravidlo, podľa ktorého môžu tí, ktorí poskytujú taxislužbu, jazdiť iba s rakúskymi značkami. Dopravný analytik upozornil, že v tomto prípade určite nejde o to, odkiaľ vodiči pochádzajú.
„Ak vodič taxíku na Slovensku odvezie niekoho z Bratislavy do Viedne na letisko a nehoda sa mu stane v Rakúsku, tak sa bude prešetrovať v rámci slovenských pravidiel. Avšak ak vyloží osobu na letisku, tak z letiska, keďže sa nachádza mimo Slovenska, už klienta zobrať nemôže. Ak by rakúsky taxikár išiel zaviesť klienta z Rakúska napríklad do Tatier a nehoda sa mu stane na Slovensku, tak sa prípad prešetruje v rámci rakúskych pravidiel.“
Iná krajina, iné pravidlá
Každá krajina má svoje pravidlá pre technické kontroly a úpravy vozidiel. Napríklad, ukrajinské autá môžu mať tmavé fólie na predných oknách, čo na Slovensku nie je dovolené.
Autá s ukrajinskou značkou na Slovensku za to ale pokutu nedostanú, pretože sa riadia pravidlami svojej krajiny.
„Taxikári, ktorí jazdia na iných značkách ako európskych, prácu nestratia. Môžu si vozidlo prepísať na slovenské EČV a musia mať všetky poistky podľa slovenských zákonov alebo sa môžu dohodnúť s taxi službou a auto si požičať,“ dodal Drahovský.
Ak má niekto záujem o prepis zahraničných evidenčných čísiel na slovenské, potrebuje potvrdenie o pobyte na Slovensku.
Koľko vozidiel má zahraničnú registráciu?
Rezort dopravy hlási, že na konci roka 2023 počíta 12 871 vozidiel taxislužby, z toho 188 má zahraničnú registráciu. Tieto vozidlá musia prejsť na slovenskú registráciu, inak ich vyradia z evidencie. Branislav Masár, predseda Asociácie taxikárov na Slovensku, však tvrdí, že tieto čísla nie sú správne.
„Len v Bratislave máme približne 1 000 taxíkov so zahraničnými EČV,“ uviedol Masár.
Registráciu taxislužby riadia zákony o cestnej doprave a prebieha na okresných úradoch v odboroch cestnej dopravy.
„Snažili sme sa ako asociácia cez ,infozákon‘ zistiť, koľko vozidiel je na Slovensku zaregistrovaných na používanie ako taxi, na iných značkách ako slovenských, avšak nebola nám, ani po krajoch, ani za celú republiku poskytnutá takáto informácia. Vysvetlili nám, že príslušné úrady nedisponujú týmito informáciami a museli by takúto databázu nanovo vytvárať,“ vysvetlil Masár.
V súčasnosti úrady, ktoré vozidlá zapisujú do koncesií, nedokážu poskytnúť informácie o počte motorových vozidiel, ktoré sa môžu legálne používať na taxislužbu.
Vlna zahraničných taxikárov
Počet vydaných platných Taxi preukazov v posledných piatich rokoch vzrástol viac ako dvojnásobne. Počet dopravcov poskytujúcich taxislužbu na Slovensku sa zvýšil o približne 800 percent, teraz ich je takmer 8 000.
Taxi platforma Bolt je dostupná vo všetkých krajských mestách a vo väčšine z nich v júni zaznamenala medziročný nárast v počte prepravených pasažierov. V Banskej Bystrici to bol dokonca nárast o 115 percent, čo mohla ovplyvniť aj vlna zahraničných taxikárov. To potvrdil aj Masár.
„V taxi je to obzvlášť cítiť, nakoľko naše odvetvie nie je regulované, vodičom i podnikateľom v taxi môže byť v zásade ktokoľvek s vodičským preukazom skupiny B,“ uviedol. Dodal ale, že nejde iba o Ukrajincov, ale aj o taxikárov z Turecka, Sýrie, Pakistanu, Afganistanu.
Do metropoly východu sa vracajú kolobežky Bolt
Do Košíc sa po prestávke vracajú kolobežky platformy Bolt. Ako platforma informovala, Košičanov čakajú po približne roku a pol desiatky strojov, ale aj nové bezpečnostné opatrenia, ktoré by mali prispieť k ochrane používateľov aj ich okolia.
„Bolt sa dlhodobo snaží o bezpečnú a usporiadanú prevádzku prostriedkov mikromobility. Dbá na zásady správnej jazdy či parkovania, pravidelne ich svojim používateľom pripomína priamo prostredníctvom aplikácie alebo na svojich kanáloch,“ uvádza Bolt.
Priblížila, že medzi novými opatreniami budú napríklad testy na odhalenie jazdy vo dvojici, prevencia jazdy šmykom či kognitívny test schopností. Ten by mal zabrániť jazdeniu pod vplyvom alkoholu a prístupný bude v časoch, keď je pravdepodobnosť jazdy pod vplyvom alkoholu vyššia. Ďalšia novinka by mala byť v podobe senzorov, ktoré majú zistiť, či je stroj vo vzpriamenej polohe.
„Ak nie je a všímavý okoloidúci kolobežku zodvihne, tá sa mu namiesto spustenia alarmu poďakuje,“ vysvetľuje platforma.
Novinkou je aj bodové hodnotenie používateľov. „Jazdci sú za rôzne priestupky či zlé parkovanie hodnotení a ak budú na chvoste rebríčka, budú si musieť naštudovať vzdelávacie materiály zamerané na bezpečnú jazdu. Ak sa nezlepšia, obmedzí sa im rýchlosť a neskôr môžu mať aplikáciu zablokovanú. Tento systém funguje už aj v ostatných mestách a prináša výsledky, napríklad výskyt jazdy vo dvojici sa znížil o viac ako 98,5 percenta,“ uviedol Country Manager pre kolobežky Bolt pre Českú a Slovenskú republiku Peter Mesarč.
Kolobežky, ktoré sa používajú v Košiciach, majú vymeniteľnú batériu a sú stopercentne recyklovateľné.
Zdroje: Pravda, SITA