Stovky až tisíce za registráciu staršieho auta: Vysoko kritizovaný poplatok čakajú zmeny (PREHĽAD)
- Viskupič navrhol nižšie poplatky
- Kremského návrh má jednu výnimku
- Viskupič navrhol nižšie poplatky
- Kremského návrh má jednu výnimku
O zmene správnych či takzvaných registračných poplatkoch pre motorové vozidlá sme ťa už informovali. Prvotne mala zmena nadobudnúť účinnosť od 1. apríla 2023. V rámci novely to poslanci odsúhlasili ešte počas schôdze v decembri 2022, krátko pred vianočnými sviatkami.
Pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) prináša zmenu spôsobu výpočtu správneho poplatku za motorové vozidlá, kde sa do výpočtu „zapojilo“ aj ekologické hľadisko. Parlament tak v „tichosti“ v tom čase schválil pomerne dôležitú zmenu pre všetkých motoristov.
Marián Viskupič si novelu nechal schváliť bez akejkoľvek diskusie, pomerne narýchlo a okrem toho ako doplňujúci návrh k úplne inému a vôbec nesúvisiacemu zákonu.
Podľa zákona by sa tak mal nový výpočet poplatku určiť ako súčin výkonu a ekologického koeficienta vozidla. To, čo v mnohých ľuďoch spustilo vlnu kritiky, je práve fakt, že týmto by sa registračné poplatky pre nové autá znížili a pre staré a výkonnejšie vozidlá zvýšili aj o stovky percent.
Proti tomuto návrhu sa začala búriť samotná verejnosť. Vznikla petícia, ktorá sa vzoprela schválenému návrhu zákona Mariána Viskupiča a dala do povedomia verejnosti jasný nesúhlas so zmenou výšky poplatku. Petíciu podpísalo viac ako 82-tisíc Slovákov, čo naznačuje jasný nesúhlas s konkrétnym návrhom zákona.
Okrem iného, majitelia starších áut neskôr založili aj Združenie mladších historických vozidiel SR (ZMHV), tzv. „young-timerov“, a podľa nich tento zákon od začiatku sprevádzalo viacero kontroverzií.
Advokát Jakub Berthoty, ktorý sa celému prípadu od začiatku intenzívne venuje, navrhol vzorec, ktorý by zohľadnil skutočné emisie vozidla, rovnako jeho hmotnosť a hodnotu auta.
Ako uviedol denník Pravda, podľa Berthotyho je základným problémom to, že poplatky by tak boli v rozmedzí 33 až 3 900 eur. To je 118-násobný rozdiel, pričom z pohľadu emisií CO2 a spotreby paliva sú medzi vozidlami rozdiely len 4-násobné.
Navrhol tak nový vzorec, ktorý by zohľadnil skutočné emisie vozidla spolu s údajmi: (CO2) x (CO) x (HC) x (hmotnosť) x (koeficient EURO normy) = 33 až 415 eur.
Do Viskupičovho zákona sa „obuli“ aj poslanci za OĽANO, Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons. Tí navrhli, aby sa pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 znížil správny poplatok, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla.
Išlo by tak o zníženie o 70 %, najviac však na hodnotu 33 eur. Jednoducho povedané, ide o návrh, ktorým sa anuluje zmysel navrhovanej zmeny Viskupiča. A ďalšou z vecí je, že táto zmena by nemohla platiť na dovezené či nové vozidlá.
Od času, ako sa o návrhu zákona dozvedela verejnosť, sa spustila vlna kritiky a prišli viaceré chaotické zmeny, prešiel už dlhší čas a len pár týždňov predtým, než by mal zákon vojsť do platnosti, sa v parlamente udialo opäť viacero zmien.
Niekoľko chaotických zmien
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.