Striktnejšie opatrenia pre nepoučiteľných cyklistov. Za túto banálnu chybu ti hrozí pokuta 100 eur

  • Policajti poukázali na najčastejšiu chybu u cyklistov
  • Ak porušíš tento predpis, hrozí ti mastná pokuta
Cyklisti a cyklopruh.
Ilustračné foto TASR/Dano Veselský, TASR/František Iván
  • Policajti poukázali na najčastejšiu chybu u cyklistov
  • Ak porušíš tento predpis, hrozí ti mastná pokuta

Cyklisti často podceňujú pravidlá cestnej premávky týkajúce sa priechodov pre chodcov. Mnohí z nich nevedia, že prechádzanie cez priechod bez zosadnutia z bicykla môže priniesť pokutu.

Polícia nedávno uverejnila video, ktoré sa zameriava na tento problém. Ak ťa zastavia na priechode pre chodcov bez zosadnutia, priprav sa na pokutu. Dodržuj pravidlá, nielen kvôli svojej bezpečnosti, ale aj kvôli bezpečnosti chodcov.

Správny postup pre cyklistov na priechode

Používanie priechodu pre chodcov na bicykli môže pre cyklistov predstavovať problém. Ak nie je k dispozícii špeciálny priechod pre bicykle, cyklisti by mali zosadnúť a prejsť cestu pešo. Tento postup zabezpečuje ich vlastnú bezpečnosť, ako aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Polícia SR – Banskobystrický kraj na svojom Facebooku upozorňuje, že nedodržiavanie týchto pravidiel môže viesť k pokutám.

Ako uvádza portál Pravda, ak cyklista nezosadne z bicykla na priechode pre chodcov, môže dostať pokutu 50 eur. V správnom konaní sa táto suma môže zvýšiť na 100 eur.

Rovnaké sankcie platia, ak bicykel nemá funkčné brzdy alebo svetlá. Pokuta hrozí aj za zodraté alebo nedofúkané pneumatiky. Cyklisti riskujú pokutu aj pri jazde vedľa seba, telefonovaní počas jazdy, alebo ak nemajú reflexné prvky a zvonček.

Pokuta takmer 10-tisíc eur

Plánuješ dovolenku na Slovensku a výlety do horských oblastí? Mnohé z týchto miest majú zvýšený stupeň ochrany. Na Slovensku existuje päť stupňov ochrany prírody. S každým vyšším stupňom sa zvyšuje aj počet zakázaných aktivít, ktoré môžu priniesť vysoké pokuty.

V druhom stupni ochrany, ako sú chránené krajinné oblasti (CHKO), nemôžeš jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo segwayi mimo zastavaného územia obce. Povolené je to len na cestách, miestnych a účelových komunikáciách a vyznačených cyklotrasách.

V treťom a vyššom stupni ochrany, ako sú národné parky, tieto dopravné prostriedky nesmú vstúpiť na pozemky mimo zastavaného územia. Výnimku tvoria diaľnice, cesty, miestne komunikácie a vyznačené cyklotrasy, ale nie účelové komunikácie.

Pre vlastníkov alebo nájomcov pozemkov v chránenom území platia špecifické pravidlá. Tí môžu vstupovať na svoje pozemky aj s dopravnými prostriedkami.

Podnikatelia a právnické osoby, ktoré porušia tieto pravidlá, riskujú prepadnutie dopravného prostriedku a pokutu až do výšky 9 958,17 eur. Bežní rekreanti môžu dostať pokutu do 3 319,39 eur a prepadnutie veci. Pri opakovanom priestupku sa pokuta môže zdvojnásobiť. Výška pokuty závisí od závažnosti porušenia a zvyčajne sa rieši v blokovom konaní s pokutou do 300 eur.

Pri cykloturistike v národnom parku si nezabudni preštudovať návštevný poriadok parku. Tento dokument môže obsahovať špecifické pravidlá a povinnosti pre cyklistov, ktoré by si mal dodržiavať.

Pozor aj na jazdu v bežných lesoch

Ako sme ťa už informovali, nielen v chránených oblastiach, ale aj v bežných lesoch platia pravidlá pre jazdu na bicykli. V lese smieš bicyklovať len po vyznačených trasách alebo lesných cestách. To platí aj pre jazdu na koni.

Nepovažuj akúkoľvek plochu bez vegetácie za lesnú cestu. Lesné cesty sa určujú podľa technickej normy STN 73 6108 (Lesná dopravná sieť).

V lese mimo vyznačených miest nesmieš jazdiť na bicykli ani na koni. Rovnako nesmieš stáť s motorovým vozidlom, motocyklom, skútrom, snežným skútrom, trojkolkou alebo štvorkolkou.

Na snímke cyklisti
zdroj: Canva/Goodlifestudio

Jazdou alebo parkovaním s týmito vozidlami mimo povolených úsekov riskuješ pokutu až do výšky 165 eur.

Podpora cyklistickej dopravy rastie, najmä kvôli klimatickej kríze. Slovensko však zaostáva za EÚ. Pred dvoma rokmi Najvyšší kontrolný úrad SR kritizoval ministerstvo dopravy za chýbajúce prepojenia na autobusové a železničné body, čo komplikuje kombináciu verejnej dopravy a bicyklovania.

Ministerstvo dostalo výčitky aj za slabú evidenciu cyklistickej infraštruktúry. Občianske združenie Slovenský cykloklub sa snaží tento problém riešiť správou Národného registra cykloturistických trás.

Register ti umožní vybrať vhodnú trasu v prírode, zodpovedajúcu tvojej náročnosti, a vyhnúť sa pokutám. Každá trasa obsahuje popis, fotografie a špecifikácie povrchov.

Zdroje: FB/Polícia SR - Banskobystrický kraj, Archív SIU, Pravda, cykloklub.sk

Najnovšie videá

Trendové videá