Strýko Váňa prehovoril. Tvrdí, že nechce nahrádzať Mekáč, v budúcnosti to však nevylučuje
- Známy fast food reťazec sa rozhodol stiahnuť svoje prevádzky z Ruska kvôli jeho agresii voči Ukrajine
- Spoločnosť Meta dostala od Ruska stopku
- Rusi sa však rozhodli prísť s vlastnými verziami
- Ich názvy a logá však až podozrivo pripomínajú známe originály
- Známy fast food reťazec sa rozhodol stiahnuť svoje prevádzky z Ruska kvôli jeho agresii voči Ukrajine
- Spoločnosť Meta dostala od Ruska stopku
- Rusi sa však rozhodli prísť s vlastnými verziami
- Ich názvy a logá však až podozrivo pripomínajú známe originály
Aktualizované 18. marca o 9:00 o vyjadrenie spoločnosti Strýko Váňa.
Ruskí obyvatelia sa z vojnovej situácie netešia. Odchodom mnohých reťazcov sa Rusi dostávajú do obdobia spred 50 rokov. Rusko sa nútene stáva nezávislé od Západu. Pokiaľ sa situácia nezmení, od zvyšku sveta budú úplne odstrihnutí.
Dnes si už nikde nekúpia iPhone, nevypočujú hudbu na Spotify a ani nepozrú seriál na Netflixe. Rovnako si nekúpia ani zahraničné autá či populárne jedlá. Mnohé reťazce prerušili predaje v Rusku.
Pripojiť sa mal aj známy reťazec rýchleho občerstvenia McDonald’s. Ten minulý týždeň po viac ako 30 rokoch oznámil zatvorenie všetkých ruských prevádzok. Spolu s ním zaujali rovnaké stanovisko aj známe firmy ako Starbucks či Coca-cola.
Obyvatelia si teda prišli vychutnať posledný hamburger či hranolky. Aj keď obmedzenie je zatiaľ len dočasné, Rusi na svoje riešenie nenechali dlho čakať.
McDonald’s 2.0
Nová prevádzka, ktorá má nahradiť známy fast food, nesie názov Strýko Váňa. Nebolo by to pri najmenšom zvláštne, no pozornosť mnohých priťahuje logo, ktoré si reťazec zvolil.
Tvorí ho žlté písmeno B na červenom podklade. Podľa informácií portálu Express má písmeno znázorňovať azbukou písane „V“ ako Váňa.
Kreativita tvorcom určite nechýbala. Farebná kombinácia a oblúčiky na písmene B sa až podozrivo podobajú na známe oblúčiky písmena M v logu McDonald’s. Logo je okrem toho obohatené bielym názvom reťazca písaným v azbuke.
Samotný Strýko Váňa sa však vyjadril, že žiadnu reštauráciu ani fast food neplánuje. „Správy sú falošné. Momentálne neplánujeme žiadnu reštauráciu, ale do budúcna to nevylučujeme,“ vyjadrila sa samotná spoločnosť, ktorá sa zameriava na výrobu potravín.
Čo sa týka samotného loga, to je podľa viacerých médií, vrátane Independentu zaregistrované ako ochranná známka a ruský úrad takúto žiadosť skutočne prijal. Žiadosť o registráciu podala spoločnosť so sídlom v Moskve. Predstavitelia potravinárskej spoločnosti Strýko Váňa však upozorňujú, že niekto zrejme použil ich meno a zvažujú právne kroky.
Rossgram
Podobne sú na tom aj sociálne siete. Po tom ako Kremeľ zablokoval firmu Meta, Rusi prišli o väčšinu sociálnych sietí. Po obmedzení Twitteru tak obyvatelia čelili aj výpadku Facebooku, Instagramu a WhatsAppu.
Pobúrení používatelia vyzývali na zmenu. Odchod Instagramu nezvládali všetci najlepšie. Internetom sa šírili plačúce influencerky, pre ktoré je vytváranie kontentu na sociálnych sieťach živobytím.
Rusko sa preto rozhodlo prísť s vlastnou sociálnou sieťou ako náhradou za Instagram. Niesť má názov Rossgram a opäť už z názvu vidieť, že tvorcovia týchto „verzií z Wishu“ sa ani nesnažia byť kreatívni. Logo opäť tvorí farebná kombinácia podobná tej z Instagramu.
„Môj partner Kirill Filimonov a naša skupina vývojárov už boli pripravení na takýto zvrat okolností, a preto sme sa rozhodli nepremeškať príležitosť vytvoriť ruskú obdobu populárnej sociálnej siete obľúbenej u našich krajanov,“ uviedol pre portál Reuters tvorca Alexander Zobov.
Noví používatelia Rossgramu sa na spustenie aplikácie môžu tešiť už koncom marca, informuje portál Euronews. V týchto dňoch je však už možné navštíviť webovú stránku Rossgram.ru, kde je spustená registrácia a odpočítavanie do oficiálneho spustenia sociálnej siete.
Na rade sú ďalšie
Ako už bolo spomenuté, Rusko opúšťajú aj mnohé ďalšie spoločnosti a reťazce. Či však Ruko zaujme rovnaký prístup aj k iným ako McDonald’s či Instagram, je zatiaľ otázne.
Ak by však agresia na Ukrajine pretrvávala a aj zvyšné spoločnosti by obmedzili prístup k svojim produktom v Rusku, „tešiť“ sa môžeme na ďalšie verzie známych značiek.
Dlhšie sú už známe aj verzie Facebooku a sociálnej siete TikTok. Podľa portálu Aroged má byť práve aplikácia Yappy a VKontakte obdobnou verziou známych sociálnych sietí.
Rusi si však prístup k originálnym verziám sociálnych sietí stále neprestávajú hľadať. Populárnym spôsobom sa stalo používanie VPN, prostredníctvom ktorej môžu používatelia meniť svoju polohu zariadenia. Podobný spôsob však nie je možné využiť pri online predaji či návšteve prevádzok jedál a nápojov.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Rossgram, Euronews, Express, Aroged, Independent