ŠTÚDIA: Deti prestali rozpoznávať emócie, môžu za to rúška. Spôsobiť to môže vážne problémy
- Štúdia výskumného tímu sa zameriava na predškolskú vekovú skupinu
- Deti vo veku od 3 do 5 rokov majú problém s rozpoznávaním emócií
- Nevedeli, kedy je človek smutný, a kedy zase šťastný
- Štúdia výskumného tímu sa zameriava na predškolskú vekovú skupinu
- Deti vo veku od 3 do 5 rokov majú problém s rozpoznávaním emócií
- Nevedeli, kedy je človek smutný, a kedy zase šťastný
Štúdia zistila, že deti vo veku od 3 do 5 rokov majú problém rozpoznávať emócie, a to u ľudí, ktorí majú tvár prekrytú rúškom. Výskum bol publikovaný v časopise Frontiers in Psychology.
Výskumný tím vedcov z Talianskeho technologického inštitútu (IIT- Istituto Italiano di Tecnologia) pod vedením Monicy Gori upozorňuje na to, že rúška či respirátory, ktoré nosíme v rámci prevencie v súvislosti s ochorením COVID-19, majú negatívny vplyv na vývoj a schopnosti detí v oblasti učenia sa sociálnej interakcie.
Štúdia výskumného tímu sa zameriava na predškolskú vekovú skupinu a pomáha definovať opatrenia, ktoré možno prijať na zníženie dopadu používania rúšok medzi deťmi. Aj keď nosenie rúšok v interiéri nie je od 3 do 5 rokov povinné, deti sú v každom prípade vystavené použitiu týchto preventívnych opatrení v rôznych každodenných sociálnych a vzdelávacích kontextoch.
Nevedeli, akú majú ľudia emóciu
Portál Eurek Alert informuje, že vedci z IIT pripravili kvíz obsahujúci obrázky ľudí s rúškami alebo bez nich na počítači, tablete alebo smartfóne a ukázali ich 119 jednotlivcom. Medzi nimi bolo 31 detí vo veku od 3 do 5 rokov, 49 detí vo veku od 6 do 8 rokov a 39 dospelých vo veku od 18 do 30 rokov.
Subjekty, nezávisle alebo s pomocou rodičov v prípade najmladších účastníkov, boli požiadané, aby sa pokúsili rozpoznať výrazy tváre s rúškom aj bez neho, vyjadrujúce rôzne emócie ako šťastie, smútok, strach a hnev.
Výsledky ukázali, že deti vo veku od 3 do 5 rokov sú schopné rozpoznať výrazy tváre vyjadrujúce šťastie a smútok iba v 40 % prípadov, keď sú tváre zakryté rúškom.
Percentá boli vyššie v prípade iných vekových skupín: detí vo veku od 6 do 8 rokov (55 – 65 %) a dospelých (70 – 80 %), ale vo všeobecnosti všetky vekové skupiny vykazovali určitú mieru ťažkostí pri interpretácii týchto emócií, keď bola tvár čiastočne zakrytá.
Rozumejú emóciám lepšie?
Pokiaľ ide o ďalšie emócie, dosiahli sa lepšie výsledky. Najhoršie na tom ale boli predškoláci. „Experiment sa uskutočnil v najskorších fázach pandémie v roku 2020 a v tom čase boli tvárové úlohy pre všetkých stále novou skúsenosťou,“ komentuje Monica Gori. Výsledky bolo zverejnené až teraz.
„Detský mozog je veľmi flexibilný a v súčasnosti vykonávame testy, aby sme zistili, či sa porozumenie emóciám u detí zvýšilo alebo nie, “ dodáva Gori.
Manuál pre politikov
V tejto štúdii pracovali s deťmi a dospelými bez akýchkoľvek foriem postihnutia. Maria Bianca Amadeo, výskumná pracovníčka IIT a spoluautorka výskumnej štúdie povedala, že tieto pozorovania sú ešte dôležitejšie pri posudzovaní detí s postihnutím.
„Napríklad zrakové postihnutie znamená ťažkosti v sociálnej interakcii. Najmä pre týchto jedincov bude ešte nevyhnutnejšie sústrediť sa na možné preventívne opatrenia alebo konkrétne rehabilitačné aktivity.“
Výskumníci nadviazali svojou štúdiou na dokument zostavený Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) a UNICEF, ktorí podľa TA3 vo svojom manuáli určenom pre politikov a úrady zaoberajúcom sa týmto preventívnym opatrením v kontexte koronavírusovej pandémie, ktorí neodporúčajú nosenie rúšok pri kontakte s deťmi v predškolskom veku.
Aj v prípade starších detí navyše WHO odporúča starostlivo zvážiť prínosy nosenia rúšok v porovnaní s ich možnými rizikami, ktoré by mohli zahŕňať sociálne a psychologické problémy a ťažkosti s komunikáciou a učením.
Čítajte viac z kategórie: Koronavírus
Zdroje: Frontiers in Psychology, Eurek Alert, TA3