Šturcovci učia Slovákov piť dobrú kávu od čias, keď sa pili len „turek“ a „neska“
- Casa Del Caffé znamená „Dom kávy“
- V rodinnom podniku je už tretia generácia
- Casa Del Caffé znamená „Dom kávy“
- V rodinnom podniku je už tretia generácia
Casa del Caffé je pre niektorých kávičkárov pojem, ktorý sa na Slovensku ustálil ako kvalitná káva. Vidíme tu posledné roky skutočný rozmach výberových pražiarní. Za celým projektom stojí rodina Šturcovcov.
Keď sa rozprávame o trende posledných pár rokov, tak v prípade Casa del Caffé musíme siahnuť až do roku 2000.
Základový kameň položil Michal Šturc, ktorý svoje skúsenosti a vedomosti z takmer 60 precestovaných krajín predal svojim synom Marcelovi a Máriovi. Tí ich už tiež pomaly a s dohľadom odovzdávajú ďalšej generácii.
3 generácie v rodinnom biznise
Začiatky tohto úspešného a hlavne chutného biznisu sa začali písať ešte v období, keď v šálkach Slovákov dominovala Melta, turek alebo instantná káva.
„Už vtedy sme si hovorili, že prečo neponúknuť aj Slovákom možnosť piť kávu s pôžitkom. Všade boli veľké komerčne značky, ale o kvalitnej káve a jej príprave ani slychu.“
Postupne si začali robiť teda prieskum a zhodli sa, že tomu dajú šancu. Ubehlo 23 rokov a ani jeden člen rodiny, ktorý je do biznisu zapojený, dnes neľutuje toto rozhodnutie aj napriek náročnejším obdobiam.
Za tú dobu sa stretli aj ľuďmi, ktorí im úspech nepriali. Hodnotia však, že tí, ktorí im chcel uškodiť, sa im však nikdy nepozreli priamo do tváre. Zlosť tak väčšinou nechali za dverami.
Je talianska káva naozaj tá horšia?
S Talianmi sa spájajú v súčasnosti v rámci kávovej komunity prívlastky ako – prepražené, spálene alebo menej kvalitné. Casa del Caffé vychádza z tradície klasického talianskeho espressa. Ich kvalitou však absolútne vyvracajú všetky mýty o horšej kvalite.
Priznávajú však, že talianske kávy sú poznačené trošku tmavším pražením a často sú to zmesi rôznych odrôd.
Podobne ako na Slovensku, tak aj pri Taliansku nemôžeme súdiť krajinu na základe prvej kaviarne za hranicami. Celkovo si tak myslia, že Taliani s kávou vedia robiť.
Aj v Taliansku vieš naraziť na obchod s výberovou kávou, ktorá je fantastická, treba len chodiť, spoznávať a nemať predsudky.
Samotný názov znamená v taliančine „dom kávy“. Často sa tak hovorí, že kde je domov, je aj láska. Tu sa však láska pretavila do kvality, keďže teraz už tretia generácia v rodinnom podniku robí svoju prácu najmä srdcom.
„V Casa del Caffé dbáme na kvalitu, nie na kvantitu, a preto máme u nás v ponuke odrodové kávy, ktoré nakupujeme zväčša priamo od farmárov, dokonca sme začali užšie spolupracovať so Slovákom, ktorý sa oženil v Brazílii a spoločne s manželkou sa dali do pestovania kávy. Taktiež pri kávových zrnách dbáme na kvalitu a zákazníci majú možnosť nakúpiť u nás aj kávy, ktoré sú certifikované ako ORGANIC.“
Zákazník s cibetkovou kávou
Aj keď je to už 23 rokov, tak prvý deň otvorenia si zapamätáš. Inak to nie je ani v prípade Šturcovcov a každý z nich si prvé dni spája s inou spomienkou.
„Jeden pán prišiel, kúpil 1 kg cibetkovej kávy (Kopi Luwak), zaplatil a po chvíle sa vrátil a až vtedy mu došlo, čo si vlastne kúpil a koľko to stálo. Kopi luwak je jedna z najdrahších káv,“ hovorí Marcel.
„Ja si spomínam na to, že ľudia sa radi chodili do predajne vzdelávať. Bolo to pre nich niečo nové. Nikto netušil, čo je arabica a čo robusta. Nevedeli ani, aká je to plantážna káva, a ani to, ako to má chutiť. Zákazníci mali u nás možnosť ochutnať viacero káv a s každým sme mali spoločné mini degustácie. Túto možnosť ponúkame stále,“ spomína Mário.
„Ja sa vždy milo pousmejem nad tým, keď zákazníkovi opisujem chuťový profil, a on sa po mojom vyčerpávajúcom predslove opýta, že ako tam miešame tú čokoládu alebo škoricu,“ doplnila Karin.
Ďalej dodáva, že za tie roky ich už na zákazníkoch nedokáže nič prekvapiť či len tak rozhodiť. Ľudia sú rôzni a aj preto sa riadia pravidlom: 100 ľudí, 100 chutí.
Okrem kávy si vieš kúpiť aj kvalitný stroj
Keď je kvalitný stroj, tak káva hneď chutí lepšie. Presne preto, aby si aj ty mohol mať doma skutočnú špičku, sa Šturcovci venujú zastrešeniu prestížnych značiek kávovarov, ktoré sa radia medzi priekopníkov.
Rozprávame sa o takých ako Bezzera, La Pavoni, ECM, Rocket Espresso Milano či Eureka.
Veľmi ich inšpiruje a oceňujú konkrétne firmu ECM, ktorá ma podobný background. Taktiež je to rodinný podnik, ktorý sa dedí z generácie na generáciu.
La Pavoni stojí za prvým kávovarom, ale Luigi Bezzera je strojcom celého patentu na kávovar. Žiaľ, v tej dobe ešte nemal financie a celý projekt predal La Pavonimu, ktorý zostrojil prvý kávovar a dodnes sa mu pripisujú zásluhy.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy