Štvrtá technologická revolúcia preniká do všetkých odvetví. Slovenský softvér zvyšuje zisky
- Digitalizácia firiem škáluje biznis procesy
- Integrácia AI systémov šetrí firmám peniaze
- AI nie je len ChatGPT, dokáže generovať reálne zisky
- Digitalizácia firiem škáluje biznis procesy
- Integrácia AI systémov šetrí firmám peniaze
- AI nie je len ChatGPT, dokáže generovať reálne zisky
Slovenskí vývojári prišli na spôsob, ako vďaka umelej inteligencii efektívnejšie podnikať a dosahovať vyšší zisk.
Priemyselná revolúcia 4.0 je koncept používaný posledných 10 rokov a vyjadruje progres vo všetkých sférach života a podnikania, ovplyvňovaný „game changing“ trendmi.
Medzi tie patria nástup big data a cloudových riešení, internetu vecí (IoT), metaverse a vylepšenia v oblasti robotiky.
Technologický pokrok a automatizácia procesov a systémov však naberá stále vyššie obrátky hlavne vďaka umelej inteligencii (AI).
Napriek tomu, že AI mení svet, ako ho poznáme už posledných niekoľko rokov, pozornosť k umelej inteligencii verejnosť masovo upriamila až po 30. novembri 2022, keď spoločnosť OpenAI sprístupnila svojho rokmi sa vyvíjajúceho konverzačného robota ChatGPT.
Využitie AI sa už roky rozširuje do takmer všetkých odvetví vrátane finančníctva, zdravotnej starostlivosti a vzdelávania, pretože umelá inteligencia vo svojich rôznych podobách ponúka spoločnostiam potenciál na škálovanie procesov a operácií a zároveň na šetrenie nákladov a hľadanie nových obchodných príležitostí.
Slováci implementovali AI do softvérového riešenia pre firmy
Na Slovensku už existujú spoločnosti, ktoré sa snažia implementovať umelú inteligenciu do svojho softvéru. Medzi firmy, ktorým sa to podarilo, patrí napríklad spoločnosť Opium Systems Matúša Izakoviča.
Ocenia to nielen majitelia firiem, ale aj projektoví a obchodní manažéri a radoví zamestnanci.
Systeem je all-in-one aplikácia s jednoduchým užívateľským rozhraním, určená na správu malých až stredne veľkých firiem. Všetky dôležité firemné údaje sprístupňuje na jednom centralizovanom mieste, čo zjednodušuje dennú operatívu a celkový prehľad.
Softvérové riešenie Systeem uľahčuje komunikáciu a delegovanie úloh, vytváranie projektových rozpočtov a harmonogramov a sledovanie ich životného cyklu.
Developer tvrdí, že automatizáciou repetitívnych procesov šetrí peniaze najmä malým až stredným firmám. Softvér je možné integrovať napríklad do už používaného firemného účtu Microsoft 365.
Firemné systémy s integrovanou AI zefektívňujú biznis
Firemné systémy ako Systeem, ktoré využívajú umelú inteligenciu, pomáhajú efektívnejšie využívať pracovný čas a spravovať biznis. Automatizáciou rutinných úloh ponúkajú systémy s integrovanou AI praktický spôsob, ako udržiavať prehľad v účtovníctve a databázach, vrátane interných pravidiel a postupov.
Nie každá firma má dokonale usporiadané či digitalizované databázy, čo však umelej inteligencii nerobí problém. Tá má schopnosť učiť sa z metadát a neštruktúrovaných dát (čo predstavuje približne 80 % všetkých firemných dát), vyhľadávať v nich algoritmy a vzory.
Ich analýzou sa dokáže poukázať na oblasti na zlepšenie a taktiež predpovedať nové obchodné príležitosti.
Predikcia vytvorená na základe dátových algoritmov je oblasť, kde sa umelá inteligencia využíva na hľadanie budúcich trendov, najmä v oblasti financií a obchodu, vrátane skladového hospodárstva.
Týmto spôsobom sa dajú z veľkých dát získať cenné informácie pre škálovanie biznisu, pričom ľudský kapitál môže byť investovaný do oveľa kreatívnejších činností.
Napríklad objednávanie tovaru v Systeeme, podľa reálneho dopytu, sa dá jednoducho automatizovať, monitorovaním predaja, objednávok a výkonnosti sales tímu.
Lepšie pochopenie zákazníkov posilňuje konkurenčnú výhodu, a preto sa čas ušetrený automatizáciou môže využiť na zlepšenie styku so zákazníkmi.
Algoritmy nájdené vo firemných dátach, otvárajú stále viac možností, ako škálovať svoj biznis po analýze reálnych dát.
Reálne dáta sú dôležité predovšetkým pre získanie prehľadu o historickej a aktuálnej výkonnosti spoločnosti a jej projektov v reálnom čase, a taktiež na predpovedanie budúcich trendov.
Firemné systémy s integrovanou umelou inteligenciou sú taktiež užitočnou pomôckou pri vyhodnocovaní KPI-čiek zamestnancov a pri plánovaní nových finančných cieľov.
Okrem toho zlepšujú komunikáciu v rámci spoločnosti a so zákazníkmi, čo vedie k efektívnejšiemu riadeniu podniku a optimalizácii procesov. To je však možné len v prípade, ak sú takéto systémy jednoduché pre ľudí, ktorí ich používajú.
Umelá inteligencia nie je len ChatGPT
Hoci ChatGPT a podobné technológie sú považované za zaujímavé a užitočné, umelá inteligencia je oveľa viac než len konverzačný robot (LLM – Large Language Model) alebo pokročilý vyhľadávač.
Umelá inteligencia sa využíva napríklad pri rozpoznávaní tváre, ktoré sa bežne používa na identifikáciu a overovanie osôb na základe ich čŕt tváre, napríklad pri otváraní smartfónov, bezkontaktnom prihlasovaní do zariadení alebo monitorovaní bezpečnostných kamier.
Navigácia GPS využíva systém umelej inteligencie na určenie aktuálnej polohy používateľa a navigáciu do cieľa. Príkladom použitia tejto technológie sú mapové a navigačné aplikácie, ako napríklad Google Maps či Garmin. Autonómne vozidlá využívajú AI na riadenie a navigáciu bez ľudskej intervencie.
Hlasoví asistenti, ako napríklad Siri od Apple, Google Assistant alebo Amazon Alexa, používajú umelú inteligenciu na to, aby mohli rozumne odpovedať na tvoje otázky a vykonávať príkazy, ktoré im hovoríš hlasom.
Takisto služby, ktoré odporúčajú obsah sledovaním užívateľského správania, využívajú umelú inteligenciu na analýzu správania používateľa v minulosti, aby mu mohli odporučiť obsah, ktorý by ho mohol zaujímať. Táto technológia sa často nachádza v službách, ako sú Netflix, Spotify alebo Amazon.
Niektoré aplikácie a nástroje využívajú umelú inteligenciu na automatické triedenie a odpovedanie na e-maily a správy na základe ich obsahu a kontextu.
V oblasti zdravotnej diagnostiky umelá inteligencia analyzuje lekárske obrazy, ako sú CT a MRI snímky, a diagnostikuje rôzne choroby.
ChatGPT začal rozprávať aj kresliť
ChatGPT prešiel významnou aktualizáciou, ktorá mu umožňuje vytvárať obrázky a reagovať na hlasové prompty.
Viac ako 100 miliónov užívateľov, ktorými sa služba môže pochváliť, teraz môže jednoducho zadávať pokyny hlasom a sledovať, ako ChatGPT na základe slov vytvára vizuálny obsah. Táto inovácia otvára dvere mnohým novým možnostiam v oblasti kreativity a komunikácie s umelou inteligenciou. Očakáva sa, že vďaka tejto aktualizácii vstúpi ChatGPT do novej éry a predbehne aj väčšinu svojej AI konkurencie v oblasti tvorenia grafického obsahu.
V budúcnosti ušetrí AI podnikateľom ešte viac peňazí
V nasledujúcich rokoch sa očakáva veľký pokrok, najmä v oblasti marketingu. Vďaka umelej inteligencii je už dnes možné globalizovať reklamu pomocou niekoľkých kliknutí.
Umelá inteligencia dokáže nielen preložiť reklamný spot do väčšiny svetových jazykov, ale aj napodobniť hlas a synchronizovať pohyby pier tak, aby vyzerali prirodzene. Tým sa ušetria náklady na tím prekladateľov či korektorov a zvýši sa aj rýchlosť nasadenia kampaní na globálnom trhu.
Vďaka čoraz jednoduchšiemu používaniu nástrojov umelej inteligencie budú môcť aj menej technicky zdatní kreatívci rýchlo vytvárať pútavý a profesionálne vyzerajúci audiovizuálny obsah. Či už ide o animované reklamy, alebo len jednoduché videá či grafické návrhy.
Zaujímavá bude aj budúcnosť vývoja softvéru. Už dnes vývojári a QA testeri používajú ChatGPT ako lifehack pri kódovaní, pretože dokáže skontrolovať kód v priebehu niekoľkých sekúnd alebo navrhnúť kód pre potrebnú funkcionalitu.
Je len otázkou času, kedy bude k dispozícii softvér, ktorý bude možné podľa potreby upravovať jednoduchými pokynmi bez potreby znalosti programovacích jazykov. To umožní spoločnostiam a podnikateľom vytvárať personalizované riešenia pre ich podnikanie bez investícií do vývoja.
Do istej miery sa takéto riešenie podarilo vytvoriť aj na Slovensku a vďaka all-in-one aplikácii Systeem od spoločnosti Opium Systems môžu Slováci spravovať svoj biznis efektívnejšie.