Super správa pre vodičov: Plánovaný šialene vysoký poplatok môže klesnúť až o 70 %

  • Môže ísť o zníženie o 70 %
  • Najviac však na hodnotu 33 eur
Ilustračná foto
Ilustračná foto Unsplash/Sadjad Ahmadi Unsplash/Markus Spiske
  • Môže ísť o zníženie o 70 %
  • Najviac však na hodnotu 33 eur

Ako sme ťa už informovali, registračný poplatok sa môže pre viacerých vodičov od apríla 2023 výrazne zhoršiť, najmä pre tých, ktorí sa rozhodnú pre kúpu staršieho a výkonnejšieho vozidla. Odvtedy prebehla vlna niekoľkých debát, aj so samotným navrhovateľom tohto zákona Mariánom Viskupičom (SaS).

Existuje možnosť, že sa v istom prípade, za určitých okolností, vysokému poplatku môžeme vyhnúť a práve o tom rokovali poslanci Národnej rady SR aj dnes.

S návrhom o znížení správneho poplatku pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, prišli poslanci za OĽANO Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons. Ide o zníženie o 70 %, najviac však na hodnotu 33 eur.

Dôvodom zmeny je, že výška správneho poplatku je pri zápise vozidiel závislá od výkonu motora. V cene sa premieta viacero faktorov, ako napríklad emisie, stupeň záťaže na vozovku, a tým jej opotrebovanie, čoho dôsledky znáša potom štát pri opravách poškodených ciest.

Pri ďalšom predaji auta novému majiteľovi a zápise do evidencie vozidiel však už platba správneho poplatku podľa navrhovateľov nemá zmysel.

Na dnešnom rokovaní (8. 2.) Národná rada (NR) SR tento návrh posunula do druhého čítania

Poslanci navrhli, aby sa poplatok výrazne znížil, ak sa mení len majiteľ a evidenčné číslo auta ostáva to isté. Má sa tým odstrániť aj celková administratíva a záťaž na úradníkov.

Ak táto zmena prejde, mala by sa vzťahovať na všetky osobné autá do 3,5 tony.

Navrhujúci poslanci vo svojej dôvodovej správe pri tomto návrhu uviedli, že „pri ďalšom predaji ojazdeného motorového vozidla novému majiteľovi a pri zápise nového držiteľa takéhoto vozidla však výška správneho poplatku podľa výkonu motora stráca svoj zmysel, keďže vyššie pomenované faktory boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla“.

Ďalej vysvetľujú v dôvodovej správe: „Počas existujúceho právneho stavu, ktorý nastane po zmene zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch (k 1.4.2023), tak môžu nastať situácie, že staršie vozidlá s výkonom nad 154 kW budú takmer nepredajné, keďže ich trhová hodnota bude nižšia, ako poplatok za administratívny prepis na nového majiteľa. Hrozí preto, že ich noví majitelia nebudú prepisovať na seba, ale ich budú prevádzkovať na pôvodného majiteľa, čím vzniká riziko právnych sporov pri uplatňovaní objektívnej zodpovednosti, povinného ručenia, využívaní diaľnic, parkovacích systémov a podobne.“ 

Kolízia môže nastať vtedy, ak si majiteľ vozidla bude chcieť značku (EČV) ponechať, čím nový majiteľ do tejto kategórie spadať nebude, a tak ho vysoký poplatok neminie. Rovnako je to tak v prípade dovozu áut zo zahraničia.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TASR, Redakcia, NRSR

Najnovšie videá

Trendové videá