Superlacná Biedronka zháňa sklady v nečakanej lokalite. Chystá sa dobyť Slovensko
- Biedronka sa chystá na príchod na Slovensko
- Obzerá sa po nových skladových priestoroch
- Biedronka sa chystá na príchod na Slovensko
- Obzerá sa po nových skladových priestoroch
Poľský superlacný obchodný reťazec Biedronka hľadá nové miesta na Slovensku. Po založení svojej centrály má tento reťazec v pláne zriadiť aj skladové priestory.
Z informácií Hospodárskych novín (HN) vyplýva, že tieto sklady by mohli byť situované v okolí Trnavy. Zdá sa, že reťazec už nejaký čas vedie rozhovory s popredným developerom v oblasti priemyselných nehnuteľností.
„Má ísť o nájom priestorov, ktoré ponúka developer priemyselných nehnuteľností CTP. V súčasnosti má na Slovensku postavených či plánovaných celkovo 14 logistických parkov v lokalitách ako Bratislava, Žilina, Košice, Banská Bystrica či práve spomínaná Trnava,“ píšu HN.
Na Slovensko sa pripravuje vo veľkom
Biedronka plánuje otvorenie svojich prvých predajní na Slovensku ku koncu tohto roka. Očakáva sa, že sa zameria predovšetkým na menšie regionálne trhy.
Reťazec si zaregistroval slovenskú internetovú doménu. V Poľsku má 3 300 predajní a s viac ako 70-tisíc zamestnancami patrí k najväčším poľským predajcom potravín.
Podľa verejne dostupných informácií dosiahla Biedronka v roku 2022 tržby 17,58 miliardy eur, čo znamená približne 21-percentné zvýšenie oproti roku 2021.
Originálna kampaň
Pred niekoľkými mesiacmi sme ťa informovali o tom, že na Slovensko čoskoro dorazí poľský reťazec Biedronka. Nasvedčoval tomu inzerát, že reťazec hľadá na Slovensku zamestnancov.
Biedronka svoju expanziu na Slovensko oficiálne potvrdila spustením originálnej kampane. Vo svojich poľských pobočkách vtedy začala „Slovenský týždeň“, počas ktorého predáva typické slovenské výrobky. Medzi produkty patria napríklad korbáčiky, parenice, syry, salámy, párky, bryndza, jogurty, sladkosti, pivo či lokše s kačkou.
Biedronka si týmto krokom pripravuje pôdu na vstup na slovenský trh. Reklamný spot, v ktorom informovala práve o spomínanom slovenskom týždni, zakončila frázou: „Biedronka prichádza na Slovensko. Viac informácií už čoskoro.“
Reťazec by mohol u nás konkurovať už zabehnutým značkám ako Tesco, Kaufland či Lidl. V porovnaní s nimi má totiž o čosi nižšie ceny. Zákazníkov zrejme poteší aj príchod nových poľských výrobkov.
Cena potravín na Slovensku
Svetové komoditné trhy už naznačujú zvoľňovanie cenových tlakov v oblasti potravín. Ide však iba o jeden z viacerých vplyvov na ich ceny. Rolu zohráva aj vývoj miezd a príplatkov v domácej ekonomike, počasie či forma kontraktov, aké výrobcovia používajú. V aktuálnej analýze na to upozornil makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Odhaduje, že priemerný medziročný nárast cien potravín v SR môže v tomto roku dosiahnuť 4,5 %.
Pripomenul, že v minulom roku stáli potraviny za veľkou časťou vysokého dvojciferného rastu cien na Slovensku.
„Dôvodom bola okrem väčšieho zastúpenia týchto položiek v našom spotrebiteľskom koši aj väčšia závislosť od ruských energií, z toho vyplývajúci vyšší rast cien vstupov a zároveň aj nižšia produktivita vo výrobe než v západných krajinách,“ priblížil analytik.
Prehľad o vývoji na svetových komoditných trhoch poskytuje Index cien potravín Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO), ktorý sleduje päť komoditných skupín (obilniny, zelenina, mliečne produkty, mäso, cukor). Svetové ceny potravín sú podľa neho už 10 % pod úrovňou z konca roka 2021.
Výrazne lacnejšie sú najmä oleje, ale aj obilniny či mliečne výrobky. Na druhej strane, cukor je oproti rovnakému obdobiu drahší o takmer 40 %. Dôležitý je aj vývoj cien vstupov, pričom ceny poľnohospodárskych výrobkov sú medziročne nižšie o takmer 29 %, vyčíslil Horňák.
„Komoditné ceny tak naznačujú zlacňovanie väčšiny potravinových položiek. Druhým dychom však hneď treba dodať, že na konečnú cenu produktov má vplyv aj množstvo ďalších faktorov. Napríklad ide o vývoj miezd či príplatkov v domácej ekonomike, zásah vlády pri pomoci firmám so zvýšenými cenami energií a podobne,“ vysvetlil analytik.
Konečné ceny sú ovplyvnené aj formou kontraktov výrobcov či predajcov, teda na ako dlho a akú cenu majú zafixovanú.
Po zohľadnení všetkých faktorov by mal rast cien potravín na Slovensku naďalej spomaľovať.
Zdroje: hnonline.sk, Archív SIU, TASR