Svetovo významný Panamský prieplav vysychá. Hrozí, že všetko razom zdražie
- Panamský prieplav vysychá
- Hrozí, že lodné spoločnosti si budú musieť hľadať nové trasy
- Môže to viesť k zvýšenej inflácii a rastu cien v obchodoch
- Panamský prieplav vysychá
- Hrozí, že lodné spoločnosti si budú musieť hľadať nové trasy
- Môže to viesť k zvýšenej inflácii a rastu cien v obchodoch
Panamský prieplav vysychá a stáva sa novou tvárou vplyvu klimatických zmien. Ide o významnú vodnú obchodnú cestu spájajúcu Tichý a Atlantický oceán. Ťahá sa cez Panamu v Strednej Amerike, dosahuje dĺžku 77 kilometrov, no v súčasnosti čelí veľkým výzvam. Hrozí, že prieplav vyschne.
Ako informujú CNN či France 24, prieplav zasiahlo „bezprecedentné sucho“ ovplyvňujúce jeho zásobovanie vodou. Zodpovedné orgány preto pripravujú nové príplatky a hmotnostné limity na lode, ktoré túto kľúčovú cestu využívajú.
Do prieplavu totiž prúdi voda zo sladkovodných nádrží, no sucho v krajine spôsobuje, že hladina v nich – napríklad v jazere Gatun – klesá.
Funkčnosť Panamského prieplavy spočíva v tom, že ho napĺňa dažďová voda kontrolujúca výšku hladiny potrebnej na pohyb masívnych nákladných lodí. Stavba disponuje sériou plavebných komôr. Tie fungujú ako vodné výťahy, plavidlá zdvíhajú a umožňujú im preplávať kontinentom.
Úrady však museli zaviesť opatrenia na úsporu vody, ako aj prísne obmedzenia ponoru, čo je vzdialenosť medzi hladinou a najnižším bodom trupu lode.
Voda vo vysychajúcej priehrade zásobuje aj neďaleký región vrátane hlavného mesta – taktiež nazvaného Panama.
Porastie inflácia
To, že Panamský prieplav vysychá, dokazujú aj súčasné obmedzenia zo strany jeho prevádzkovateľov. Tí museli obmedziť počet plavidiel, čo pravdepodobne budúci rok povedie k poklesu jeho príjmov. V porovnaní s týmto rokom sa ráta so stratou 200 miliónov dolárov, uviedol vo štvrtok správca Panamského prieplavu Ricaurte Vasquez.
Situáciu podľa meteorológov zhoršuje aj fenomén otepľovania v Pacifiku známy ako El Niño, ktorý môže v niektorých krajinách spôsobiť sucho a v iných záplavy.
„Veľkou nevýhodou Panamského prieplavu ako námornej trasy je to, že pracujeme so sladkou vodou, zatiaľ čo iní využívajú morskú,“ vysvetlil Vasquez.
„Ak chceme zostať relevantnou cestou pre medzinárodný obchod, musíme nájsť iné riešenia. Ak sa neprispôsobíme, prieplav zomrie,“ podotkol.
Cez 77-kilometrový prieplav prúdi približne 6 percent všetkého celosvetového námorného obchodu. Podľa Fortune hrozí, že sa oživí chaos z roku 2021, keď prudký nárast nákladov na dopravu a spotrebiteľský dopyt vyústili do nedostatku tovaru. To napríklad v USA vystrelilo úroveň inflácie na rekordné hodnoty za 4 desaťročia.
Ak bude hladina jazera Gatun naďalej klesať, ako to hlásia predpovede, trh bude musieť reagovať vyššími prepravnými sadzbami. To povedie aj k snahe nájsť alternatívne trasy z Ázie do USA.
Očakávania
V roku 2022 kanálom preplávalo priemerne 40 lodí denne. No keďže Panamský prieplav vysychá, v súčasnosti ich počet poklesol na 32. Pre každú loď sa spotrebuje 200 miliónov litrov sladkej vody, a tak počet plavidiel musel klesnúť z dôvodu šetrenia vody.
„Táto kríza je nezvyčajne vážna,“ hovorí Vasquez s tým, že „významné obmedzenia“ budú platiť až do septembra budúceho roka.
Ak bude sucho pretrvávať, Vasquez sa obáva, že lodné spoločnosti si radšej „vyberú iné trasy“. Môžu na to využiť napríklad Magalhaesov prieliv – prirodzený priechod na cípe Južnej Ameriky medzi pevninou a súostrovím Tierra del Fuego.
Nedostatok dažďa tiež zvýšil slanosť jazier a riek, ktoré tvoria povodie kanála a tiež poskytujú vodu trom mestám.
„Zakaždým, keď otvoríme bránu, ktorá vedie do mora, morská voda sa zmieša so sladkou vodou,“ vysvetlil Vasquez. „Tú hladinu slanej vody musíme udržiavať v určitom rozmedzí, pretože vodárne nemajú kapacitu na odsoľovanie,“ dodal.
Ubúdajúcu sladkú vodu nemožno nahradiť morskou vodou. Slanú vodu síce využíva Suezský prieplav, ktorý spája Stredozemné a Červené moria, no v Paname by si takýto systém vyžadoval rozsiahle práce. Tie v súčasnosti neprichádzajú do úvahy.
Zdroje: CNN, France 24, Fortune