„Ťah Matovičom môže byť veľmi zákerný.“ Experti varujú pred nebezpečným trendom v prezidentskej kampani
- Podľa politológa Koziaka je prezidentská kampaň nevýrazná
- Politický marketér Ruttkay nevylučuje, že Igor Matovič vytasí „eso z rukáva"
- Podľa politológa Koziaka je prezidentská kampaň nevýrazná
- Politický marketér Ruttkay nevylučuje, že Igor Matovič vytasí „eso z rukáva"
Napriek tomu, že do konca volebnej kampane pre prvé kolo prezidentských volieb (21. marec) ostáva deväť dní, množstvo Slovákov môže mať pocit, akoby sa nič ani poriadne nedialo. V mestách či dedinách síce stoja masívne bilbordy a zo sociálnych sietí na nás vyskakujú videá prezidentských kandidátov, avšak kampani akoby stále niečo chýbalo.
20. marca 2024 o 23:59. začína platiť volebné moratórium, Startitup zisťoval, ako kampaň zatiaľ vnímajú odborníci a či nás niečo ešte môže prekvapiť.
Politológ: Volič má právo vidieť kandidátov v konfrontácii
„Je veľmi nevýrazná, akoby prezidentská kampaň ani reálne nebežala, čo je teda dosť zvláštne vzhľadom na tú vyhrotenú politickú situáciu, ktorá tu je teraz,“ hovorí pre Startitup politológ Tomáš Koziak.
„Presakujú informácie, že pán Pellegrini sa vyhýba debate s Korčokom, toto je niečo, čo je veľmi zvláštne a nezvyčajné. Ak by sa stalo to, že nebude televízna debata s hlavnými kandidátmi podľa preferencií: Pellegrinim, Korčokom, Harabinom a Matovičom, tak to bude vypovedať o tom, že politicko-mediálna scéna nie je celkom v poriadku,“ myslí si expert.
„Volič má právo vidieť kandidátov v konfrontácii, na to sú televízne debaty. Všade na svete to tak funguje a je skutočne nevídané, žeby si niektorý z prezidentských kandidátov povedal, že nepôjde do debaty s iným prezidentským kandidátom. Je to nebezpečný trend v mediálnom priestore, pretože volič a občan má právo byť informovaný o názoroch politikov, ale nielen, povedzme, v podobe one man show, ale aj v podobe nejakej politickej konfrontácie na televíznej obrazovke,“ vysvetľuje politológ.
Politický marketér: „Ťah Matovičom“ môže byť veľmi zákerný
Politický marketér Michal Ruttkay vníma kampaň ako „taktickú a rozpačitú“. Podľa neho „kampaň v zásade nie je vnímateľná, dvaja hlavní kandidáti kampaňujú vo svojich bublinách a niekoľko ‚nekandidátov‘ kampaňuje len preto, aby mali nejaký mediálny priestor“.
Môže nás v kampani ešte niečo prekvapiť? „Ťah Matovičom môže byť veľmi zákerný a môže byť časovaný v takú chvíľu, že tí, ktorí tým budú dotknutí, sa budú len veľmi ťažko vyviňovať, lebo už na to nebude čas,“ hovorí Ruttkay o možnosti, ktorá by mohla ešte poriadne „zamiešať kartami“.
Naráža tým na slová prezidentského kandidáta a lídra hnutia SLOVENSKO Igora Matoviča, ktorý už pred časom avizoval, že do kampane ide s tým, že chce „držať chrbát demokratickému kandidátovi“ a ostatným kandidátom klásť „nepríjemné, no adekvátne otázky“. Taktiež vyhlási, že v kampani nejde škodiť ďalšiemu kandidátovi Ivanovi Korčokovi, ale ani on sa údajne nevyhne Matovičovým „nepríjemným“ otázkam.
Ďalším podstatným prekvapením by podľa politického marketéra mohla byť „zásadná chyba jedného z hlavných favoritov“, avšak túto možnosť nevidí ako pravdepodobnú.
Favoriti volieb
Podľa nedávneho prieskumu agentúry MEDIAN SK pre RTVS by v prvom kole prezidentských volieb získal prvenstvo exminister zahraničných vecí Ivan Korčok. Svoj hlas by mu odovzdalo 36 % ľudí.
Na druhom mieste by skončil súčasný predseda parlamentu Peter Pellegrini so ziskom 32,7 %. Nasledoval by Štefan Harabin s 11, 2 % a Igor Matovič s 4,9 %. Nad 3 % hlasov by získal už len Ján Kubiš.
V druhom kole by však napokon zvíťazil Pellegrini, ktorému by hlas odovzdalo 51,7 % voličov. Korčok by získal zvyšných 48,3 % hlasov.
Zdroje: RTVS, Archív Startitup