Tak často začalo pršať preto, lebo lietadlá prestali lietať. Ľudia veria bizarnému hoaxu
- Podľa konšpirácie majú lietadlá ovplyvňovať počasie
- Lietadlá sú častým terčom konšpiračných teoretikov, rozširovať mali aj vírus COVID-19 a Chemtrails
- Podľa konšpirácie majú lietadlá ovplyvňovať počasie
- Lietadlá sú častým terčom konšpiračných teoretikov, rozširovať mali aj vírus COVID-19 a Chemtrails
Konšpirační teoretici majú novú senzáciu, lietadlá podľa nich majú ovplyvňovať počasie, informoval o tom portál Aktuálně.cz. Konšpirátori vidia súvislosť medzi častými zrážkami, ktoré sa vyskytli nad strednou Európou a odstavením lietadiel pre civilné lety. Odborníci hovoria o nezmysloch.
Konšpirácie sa šíria na sociálnych sieťach
Minulý mesiac jún priniesol v Čechách aj Slovensku zvýšenú oblačnosť, viac zrážok a potopy oproti minulému roku. Rozdiel neušiel ani konšpirátorom, hneď sa začali zamýšľať, prečo je tomu tak. Užívatelia na Facebooku a Twitteri prišli k prekvapivému záveru, môžu zato lietadlá, konkrétne ich nečinnosť.
Od polky marca bola väčšina lietadiel slúžiacich na prepravu osôb pre koronakrízu odstavená. Letecká doprava na začiatku druhého štvrť roku klesla o 70 až 80 percent. Väčšinou lietali len lietadla prepravujúce tovar alebo zdravotnícky materiál. V júni sa postupne začalo obnovovať letecké spojenie medzi krajinami, ale ani to neodradilo konšpirátorov od svojej teórie.
https://twitter.com/TwentyT09761194/status/1272496409762283521
Do diskusie na Twitteri sa zapojil aj Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). „Cirkulácia vzduchu je komplexná záležitosť a zmeny neprebehnú okamžite. Keď lietadlá prestali lietať v marci, nie je možné zmeny v ovzduší porovnať hneď v júni. Aby sa zmena spôsobená absenciou lietadiel na oblohe prejavila, musel by útlm trvať dlhšiu dobu,“ uviedol ČHMÚ.
Ďalší odborníci tiež hovoria o nezmysloch a minimálnom vplyve na počasie. „Z môjho pohľadu je to nezmysel. Neexistuje tam priama úmera,“ povedala pre Český rozhlas hydrometeorologička Martina Kimlová.
Preukázaný je len vplyv leteckej prevádzky na kvalitu predpovede počasia. Lietadlá majú v sebe zabudované čidla, s ktorými merajú smer a rýchlosť vetra, vlhkosť vzduch a teplotu. Dáta potom využívajú vo svojich palubných počítačoch na bezpečný let, vzlet aj pristátie, tieto dáta potom môžu posielať meteorológom. Zmenšená letecká prevádzka mohla znížiť kvalitu predpovede až okolo 15 až 30 percent.
Lietadlá majú údajne rozširovať COVID-19 aj Chemtrails
Lietadlá sú častým terčom konšpirátorov, už v minulosti sa o nich šírilo veľa konšpirácií. Naposledy malo ísť o teóriu, kde lietadlá údajne pomáhali šíriť vírus COVID-19. Po Facebooku sa začalo šíriť video, na ktorom Boing 787 Dreamliner má vypúšťať koronavírus na ľudí.
Po dôkladnej analýze agentúry AFP, ktorá spolupracuje s TASR na odhaľovaní hoaxov, sa zistilo, že ide o tri roky staré video, na ktorom Boing za sebou zanecháva kondenzačné stopy v podobe pary.
Najrozšírenejším hoaxom, ktorý sa šíri internetom o lietadlách, sú takzvané Chemtrails. Konšpirátori veria, že pomocou lietadiel, vlády vypúšťajú chemikálie alebo vírusy, ktoré majú buď znižovať populačnú krivku ľudstva, alebo ovládať ľudskú myslel. Stopy po chemikáliách má byť vidno na oblohe ako čiary, ktoré zanechávajú lietadlá. Odborníci z leteckého priemyslu aj hydrometeorológie sa zhodujú, že sa jedná o nezmysly a Chemtrails sú v skutočnosti kondenzačné stopy.
„V prípade leteckej dopravy ako aj pri iných druhoch dopravy, ktoré využívajú k pohonu proces spaľovania, dochádza k produkcii plynov, ktoré zaťažujú životné prostredie. Medzi hlavné exhaláty patrí CO2, NOx, CO, emisie častíc PM10 a PM2,5 a vodná para. Tvorba bielych pruhov za lietadlom je ale čisto fyzikálny proces, ktorý je veľmi podobný tvorbe oblaku. Vzhľadom na to, že lietadlá sa pohybujú aj vo veľkých výškach, kde teplota vzduchu je aj pod – 50 °C a relatívna vlhkosť je blízka 100 %, hoci absolútna vlhkosť je nízka, dochádza za lietadlom k spusteniu reťazovej reakcie tvorby kryštálikov ľadu.
Prispieva k tomu uvoľnená vodná para a kondenzačné jadrá. Vodná para v závislosti od okolitej atmosféry desublimuje a tvorí zmes kryštálikov, ktorú vnímame ako biely pás za lietadlom. Pri nízkej vlhkosti, alebo vyššej teplote vzduchu sa dané kryštáliky pomerne rýchlo vyparia a čiara rýchlo zaniká,“ uvádza Martin Gera z Katedry astronómie, fyziky Zeme a meteorológie FMFI Univerzity Komenského, jeho stanovisko je dostupné na webe Ministerstve životného prostredia.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Aktuálně.cz, Český rozhlas, TASR, ČTK, SHMÚ, Ministerstvo životného prostredia SR