Takto by to mali robiť všetci. Lidl pritvrdzuje v letákovej revolúcii a vyzýva aj ostatné reťazce

  • Lidl prestal distribuovať letáky do domácností a teraz pristúpil k novej zmene
  • Ostatné obchody vyzýva, aby tiež skoncovali so zbytočnými letákmi
Lidl
Ilustračný obrázok TASR/Radovan Stoklasa
  • Lidl prestal distribuovať letáky do domácností a teraz pristúpil k novej zmene
  • Ostatné obchody vyzýva, aby tiež skoncovali so zbytočnými letákmi

Hoci mnohí uprednostňujú „listovanie letákov“ v online forme, staršie generácie si potrpia na tradičné papierové letáky. Tých sú pravidelne plné schránky, no aj spoločné priestory v bytových domoch. Okrem toho však letáky nájdeme aj vložené v rôznych novinách a magazínoch. Vieš si predstaviť, koľko takýchto materiálov sa týmto spôsobom vyprodukuje v priebehu jediného roka?

Aj keď presná štatistika neexistuje, možno predpokladať, že ide o stovky miliónov letákov, ktorých váha môže presahovať aj niekoľko desiatok tisíc ton.

V prípade, že by sa všetci obchodníci rozhodli túto spotrebu papiera obmedziť, príroda by im určite poďakovala. Obchodným reťazcom, ktorý v tomto ide príkladom, je Lidl. Dlhodobo totiž znižuje náklad svojho tlačeného letáku a celkovo spotrebuje ročne o 6 000 ton papiera menej než predtým. Lidl tak vyzýva ostatné reťazce, aby tiež šetrili životné prostredie a inšpirovali sa jeho krokmi.

Hoci ide o vysoké čísla, Lidl pokračuje. Jeho najnovším opatrením je zrušenie vkladania akciového letáku do vybraných denníkov a týždenníkov. Vďaka tomu dosiahne úspora papiera ďalších 1 500 ton.

Toto rozhodnutie prišlo aj na základe ankety, ktorú reťazec vytvoril na Facebooku. Zákazníkov sa v nej pýtal, akú formu letákov uprednostňujú. Výsledky hovorili jasne. Až 86 % z celkového počtu 14 200 hlasujúcich sa vyjadrilo v prospech online verzie. Online komunikácia so zákazníkmi je práve to, na čo sa Lidl orientuje čoraz viac. 

Príroda je dôležitá

„Leták je naším najsilnejším komunikačným nástrojom so zákazníkom. Vďaka nemu dokážeme pravidelne informovať o našich akciových ponukách, tematických týždňoch či spoločensky zodpovedných aktivitách. Ešte dôležitejšia je však otázka, v akom stave zanecháme životné prostredie pre ďalšie generácie,“ vysvetľuje konateľ Lidla zodpovedný za nákup a marketing.

Tiež objasňuje, že preto sa reťazec už pred niekoľkými rokmi rozhodol strategicky znižovať počet tlačených letákov, no aj ich rozmer „Veríme, že to je správne rozhodnutie, a dúfame, že nás budú nasledovať aj ďalšie reťazce,“  dodáva.

Prvý krok, ku ktorému sa Lidl uchýlil, bola zmena formátu v letáku v roku 2018. Ide o výraznú zmenu, keď vďaka prechodu z rozmeru A3 na A4 klesla ročná spotreba papiera o viac ako 1 500 ton. O rok neskôr Lidl zrušil distribúciu pravidelných akčných letákov v tretine regiónov, vďaka čomu spotreba klesla o ďalších 850 ton.

Keď sa reťazec rozhodol plošne zrušiť distribúciu do domácností, ušetrilo to množstvo ďalšieho papiera. Úpravou rozmerov prešiel leták aj pred niekoľkými mesiacmi. Na výrobu 6 000 ton nerecyklovaného papiera by bolo potrebných približne 100 000 dospelých stromov.

O tom, že šetrenie zdrojov Lidl považuje za nesmierne dôležitú tému, svedčí aj skutočnosť, že sa rozhodol vymeniť všetky papierové cenovky vo svojich predajniach za elektronické.

„Priemerná predajňa, ktorá je rádovo menšia a má užší sortiment než konkurenčné prevádzky, doteraz spotrebovala na cenovky viac 230 kg papiera ročne,“ informuje Lidl s tým, že úspora papiera v súčte všetkých predajní prevyšuje 37 ton. 

Dobrou správou je aj to, že v rámci projektu Voda pre stromy vysadil reťazec v spolupráci s lesmi Slovenskej republiky v Tatrách vyšie 1 600 000 stromčekov na ploche 640 hektárov. Ide o viac než tridsaťnásobok rozlohy Veľkého Hincovho plesa.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa STARTITUP (@startitup_sk)

Letáky zrušilo aj Tesco

Iba pred niekoľkými dňami sme ťa informovali, že obchodný reťazec Tesco sa rozhodol zrušiť distribúciu pravidelných týždňových papierových letákov do domácností. Spoločnosť prestane s ich tlačou a distribúciou po viac ako 20 rokoch. S papierovými letákmi tohto reťazca sa tak Slováci úplne rozlúčia. Zákazníci budú mať akciovú ponuku aj naďalej k dispozícii v digitálnej podobe. 

Ako sme ťa v rovnakom článku informovali, aj ďalšie obchodné reťazce hľadajú spôsoby, ako obmedziť tlač a distribúciu tlačených letákov, no zatiaľ sa ich úplne nevzdali.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Lidl, Tesco, Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá