Reálny príbeh z UA hranice: Slováci prichádzali s darmi, pribudli bankomaty aj dočasné stany (ROZHOVOR)

  • Ukrajina bojuje a obyvatelia sú nútení opustiť svoje domovy. Európske štáty im pomáhajú, ako len vedia
  • Migračná vlna sa prejavuje aj na slovenských hraniciach, ktoré už využilo vyše 230-tisíc utečencov
  • Ukrajincom pomáhajú ľudia aj firmy, utečencom zadarmo ponúkajú jedlo a ubytovanie, ale aj bankové účty či mobilné dáta
tb
Startitup/polícia SR
  • Ukrajina bojuje a obyvatelia sú nútení opustiť svoje domovy. Európske štáty im pomáhajú, ako len vedia
  • Migračná vlna sa prejavuje aj na slovenských hraniciach, ktoré už využilo vyše 230-tisíc utečencov
  • Ukrajincom pomáhajú ľudia aj firmy, utečencom zadarmo ponúkajú jedlo a ubytovanie, ale aj bankové účty či mobilné dáta

Situácia na slovensko-ukrajinskej hranici nie je jednoduchá, podľa odhadov ju prekročilo už 230-tisíc utečencov. Pomocnú ruku tam podávajú obyčajní ľudia aj desiatky firiem, neziskoviek a charít, no tam pomoc nekončí.

Akonáhle utečenci hranicu opustia, je potrebné zabezpečiť ich tranzit, ubytovanie, jedlo a všetky užitočné veci od bankového účtu až po SIM karty, ktoré dnes bežný človek potrebuje.

Efektívne v tom pomáhajú súkromné firmy, ktoré sa obdivuhodným tempom zmobilizovali a vycestovali priamo na hranice, aby sa osobne zapojili do pomoci. Medzi prvými pomáhal na hranici aj Tomáš Kvašňovský, Sustainability manager Tatra banky, s ktorým sme sa rozprávali o tom, čo môžu firmy robiť a ako to na hranici vyzerá teraz.

 

  • Na slovenské hranice prichádzajú desaťtisíce utečencov. Aká atmosféra vo Vyšnom Nemeckom prevládala prvé dni?
  • Utečenci boli nútení opustiť svoje domovy, v strachu si zbalili najpodstatnejšie veci a vybrali sa na útek. Čo utečenci potrebujú najčastejšie?
  • Slovensko sa spojilo, na hranice sa vybralo veľa Slovákov, mnohí však v konečnom dôsledku môžu len uškodiť. Prečo?

zdroj: Startitup - Tomáš Kvašňovský, Sustainability manager v Tatra banke.

Boli ste jedným z prvých dobrovoľníkov pri hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom. Ako k tomu došlo?

V štvrtkové ráno, ktoré bolo asi najnepríjemnejšie v našich životoch, sme hneď s kolegami plánovali, čo môžeme urobiť. Dva dni po začiatku invázie som už bol na troch hraničných priechodoch – Veľké Slemence, Ubľa a Vyšné Nemecké.

Na mieste sme rýchlo zmapovali situáciu a vybrali strategickú základňu pre naplánovanú pomoc, ktorá padla na najvyťaženejší priechod, a to práve Vyšné Nemecké. Už v nedeľu doobeda stál náš stan na pomoc utečencom. 

Prihlásilo sa viac ako 200 zamestnancov banky, ktorí neváhajú poskytnúť svoju energiu a čas na pomoc.

Na hranici ste boli medzi prvými, ešte keď len migračná vlna začínala. Ako vyzerala atmosféra v prvé dni?

Tie úvodné dni boli veľmi zvláštne. Na hranici síce nevládol chaos, ale dobrá organizácia stále chýbala.

Situácia sa však doslova každým dňom zlepšovala a bola viac skoordinovaná. Stany sa neustále presúvali a celý priestor sa usporadúval do častí. Jedna poskytovala prvú pomoc, ďalšia ubytovanie a iná dopravu. Následne sa pridali stany, kde bola vytvorená aj nocľaháreň, v iných zase oddychová časť a v ďalších časť, kde si ľudia utekajúci z Ukrajiny môžu zaobstarať oblečenie, kozmetiku a jedlo.

Čo ste na hranici zabezpečovali?

Pôsobili sme v teréne a ponúkali ubytovanie a dopravu na ubytovanie pre ľudí, ktorí utekajú do bezpečia. S organizáciami ako Červený kríž, Maltézska pomoc Slovensko či Košický samosprávny kraj zabezpečujeme humanitárnu pomoc.

zdroj: Startitup - Zamestnanci Tatra banky zabezpečujú priamo na hraniciach pomoc nielen kolegom zo sesterskej ukrajinskej banky, ale všetkým ukrajinským občanom, ktorí ju potrebujú – viac ako 200 zamestnancov banky sa aktívne prihlásilo a neváhajú poskytnúť svoju energiu a čas na pomoc.

V akom stave prichádza utečenec? Čo najčastejšie potrebuje?

Kým som bol na hranici, platilo to, že každý človek bol iný. Prichádzajú utečenci, ktorí nepotrebujú nič. Majú všetko zbalené a v blízkosti hraníc ich už čakajú známi.

Ďalšou skupinou boli ľudia, ktorí potrebovali pomoc materiálnu aj sociálnu. Tým sme zabezpečovali dopravu aj ubytovanie, ktoré sme mali na východnom Slovensku zarezervované. Od penziónov až po hotely.

Tretia skupina ľudí potrebovala pomoc s finančnými službami a výberom hotovosti. Tento problém sme v Tatra banke vyriešili tak, že sme zriadili dva mobilné bankomaty priamo vo Vyšnom Nemeckom a ďalší v Ubli a štvrtý na priechode Veľké Slemence. Samozrejme, Tatra banka si v nich neúčtuje žiadne poplatky.

Najnovšie v Bratislave zabezpečujeme aj výmenu hrivien za eurá, postupne pribudnú takéto zmenárne v Michalovciach, Humennom a v Košiciach.

 Balík opatrení na pomoc ukrajinským občanom

Aktuálna situácia na území nášho suseda nie je ľahostajná ani Slovákom. Ukrajina bojuje s ruskou inváziou a jej obyvatelia boli nútení opustiť svoje domovy. Západné krajiny pre nich otvárajú hranice, nechýba medzi nimi ani Slovensko.

Poskytnúť pomoc sa vydali mnohé organizácie, dobrovoľníci, obyčajní ľudia aj súkromné firmy. Dobrým príkladom je práve Tatra banka, ktorá upravila bankové služby a ich podmienky tak, aby v maximálnej možnej miere pomohla občanom z Ukrajiny.

Čo môžu Ukrajinci využiť:

  • rýchly a zjednodušený proces otvorenia účtu,
  • bezplatné vedenie existujúcich aj nových bežných účtov,
  • bezplatné výbery z bankomatov,
  • nulové poplatky za všetky zahraničné prevody smerom na Ukrajinu,
  • 4 nové bankomaty v ukrajinskom pohraničí,
  • ukrajinsky hovoriaci personál v pobočkách na východnom Slovensku.

Robíme maximum preto, aby sme ukrajinským občanom mohli zadarmo ponúknuť plne dostupné služby, ktoré im zabezpečia prístup k finančným prostriedkom – teda napríklad virtuálne karty či výbery z bankomatov, a to prostredníctvom všetkých kariet vydaných ukrajinskými bankami,“ vysvetľuje filozofiu balíka pomoci Kvašňovský.

Viac info o tom, ako Ukrajincom pomáha Tatra banka →

 

Ukrajinci prichádzajúci na Slovensko však potrebujú napríklad aj zdravotnú starostlivosť. Ako môžu firmy pomôcť v tejto veci?

My im ponúkame napríklad lekársku službu diagnose.me, ktorú sme doteraz ponúkali v rámci prémiovej služby My Doctor.

Na webe nášho partnera ua.diagnose.me, ktorý je dostupný aj v ukrajinskom jazyku, sú informácie o tom, kde a ako môžu ukrajinskí občania získať zdravotnú starostlivosť na Slovensku – a takisto kartičku poistenca, prístup k lekárom či lieky.

Spoločne pripravujeme aj psychologickú pomoc v ukrajinskom jazyku. Spustili sme tiež telefonickú Linku zdravia pre Ukrajinu na čísle +421 2 21025075 aj s ukrajinsky hovoriacimi operátormi. Zabezpečujeme tiež tlmočenie pri zdravotných konzultáciách so špecialistami a spoluprácu s klinikami, ktoré ponúkajú lieky na predpis a bezplatné odborné vyšetrenie.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tatra banka (@tatra_banka)

Čo by mali robiť slovenské firmy v aktuálnej situácii?

Nechcem sa stavať do situácie, kde niekomu hovorím, čo má robiť. Ale ak firma poskytuje služby alebo produkty, ktorými vie uľahčiť život utekajúcich z Ukrajiny pred konfliktom, nemala by s pomocou váhať.

Zároveň, ak chce spoločnosť či individuálny človek prispieť akoukoľvek formou zbierky – finančnou alebo materiálnou – tak je to skvelé, ale treba sa na moment zastaviť, zamyslieť a nerobiť to na vlastnú päsť. Na hranici už funguje dobrý systém a ak tam príde auto s tisíc baleniami múky, narobí viac škody ako úžitku.

V samotných začiatkoch ľudia prichádzali na hranice s plnými autami vecí, tie sa tam však len hromadili. Lepšie je nenosiť na hranice dary separátne, záleží totiž aj na spôsobe pomoci a odporúčam skôr materiálne veci venovať organizáciám, ktoré na hranici pôsobia a vybavia to.

Táto situácia učí firmy pristupovať ešte viac agilnejšie a rýchlejšie. Každopádne toto je krízová situácia, ktorá si vyžaduje naozaj rýchlu a flexibilnú reakciu.

Na mieste sú dobrovoľníci, firmy aj charitatívne organizácie, ktoré tam pomáhajú za vlastné prostriedky. Neriešia žiadnu refundáciu, fungujú ako jeden celok s úsmevom na tvári. Navzájom si pomáhajú, nič neočakávajú a je tam naozaj rodinná atmosféra s jedným cieľom.

Akým spôsobom má firma alebo aj jednotlivec komunikovať, že podal pomocnú ruku Ukrajine?

Je potrebné ukázať konkrétne výsledky či konkrétne služby, ktorými pomáhame. Potrebujeme ľuďom hovoriť o tom, čo robíme, inak sa to k nim nedostane. A teraz na číslach reálne vidíme, že pomáhame obrovskému množstvu ľudí. Dobrým príkladom je záujem o zámenu hrivien za eurá. Bez rozsiahlej komunikácie by o tom ukrajinskí občania nevedeli.

Nejde o komunikáciu, ale o samotný dôvod, prečo to robíte. My to robíme preto, aby sme pomohli ľuďom, ktorí utekajú zo zničených domovov pred strašnou hrozbou. Šírime to, aby sa o tom ľudia dozvedeli.

Viac info o tom, ako Ukrajincom pomáha Tatra banka →

Najnovšie videá

Trendové videá