Taxíky s klientmi budú lietať už čoskoro: Ázijská veľmoc pripravuje neuveriteľnú revolúciu v doprave
- Čína je na vlne inovácií, a to nielen v oblasti umelej inteligencie
- Dôležitým segmentom je aj doprava
- Analytik vidí lietajúce taxíky už o tri roky

- Čína je na vlne inovácií, a to nielen v oblasti umelej inteligencie
- Dôležitým segmentom je aj doprava
- Analytik vidí lietajúce taxíky už o tri roky
Čína sa pripravuje na revolučnú zmenu v mestskej doprave. Spoločnosť EHang, jedna z popredných čínskych technologických firiem v oblasti autonómneho letectva, oznámila, že komerčné lietajúce taxíky by sa mohli na oblohe objaviť už do troch rokov.
Táto ambiciózna vízia nadväzuje na získanie historicky prvého osvedčenia o letovej spôsobilosti pre ich elektrické lietadlo EH216-S – čo je prelomový moment pre celý sektor mestského leteckého transportu (Urban Air Mobility, UAM) v Číne, píše CNBC.
Čína inovuje dopravu
Spoločnosť EHang plánuje začať s pilotnými prevádzkami v mestách ako Guangzhou, Shenzhen či Šanghaj. Tieto metropoly sa v posledných rokoch stali testovacími laboratóriami pre inovatívne dopravné riešenia – od autonómnych vozidiel po vysokorýchlostné vlaky.
Spoločnosť tvrdí, že vďaka regulačnému pokroku, technologickému vývoju a narastajúcej podpore zo strany štátu je reálne, aby sa lietajúce taxíky stali súčasťou každodennej dopravy. A to už do roku 2027.
China has officially entered the era of „flying taxis“.
2 Chinese companies have obtained the commercial operation certificate for autonomous passenger drones from CAAC.
China is at the forefront of the world’s 4th Industrial Revolution. pic.twitter.com/POFiLTs3I1
— Li Zexin (@XH_Lee23) March 31, 2025
EH216-S je plne autonómne dvojmiestne lietadlo s elektrickým pohonom, ktoré je navrhnuté špeciálne pre krátke mestské lety. Podľa spoločnosti EHang dokáže vozidlo prepraviť pasažierov na vzdialenosť približne 30 km rýchlosťou do 130 km/h.
Vzlet aj pristátie sú vertikálne, čím sa výrazne znižuje potreba rozľahlých pristávacích plôch. Vozidlo má za sebou stovky testovacích letov a pilotné nasadenia v niekoľkých čínskych mestách. A práve to zvýšilo dôveru regulačných úradov v jeho bezpečnosť a spoľahlivosť.
Čína tak opäť ukazuje, že v oblasti technologických inovácií nechce byť len nasledovníkom, ale globálnym lídrom. Oproti konkurencii v USA či Európe má výhodu v centralizovanom rozhodovaní a rýchlej implementácii nových regulácií. Práve regulačné prostredie je jednou z najväčších výziev v oblasti leteckých taxíkov – zatiaľ čo v Európe a USA sa mnohé projekty zasekávajú na testovacích fázach, Čína vďaka štátnej podpore a pragmatickému prístupu napreduje rýchlejšie.
Inovácie sú motorom rastu
Podľa odborníkov by rozmach lietajúcich taxíkov mohol zmeniť spôsob, akým sa pohybujeme v preplnených mestských oblastiach. Zníženie dopravných zápch, kratší čas prepravy a znížené emisie CO₂ sú len niektoré z výhod, ktoré tieto vozidlá ponúkajú. Ak bude ich prevádzka ekonomicky udržateľná, mohli by sa stať reálnou alternatívou k tradičnej mestskej doprave, najmä v rozrastajúcich sa megamestách.
Z pohľadu investorov môže byť vstup EHangu a ďalších čínskych hráčov do oblasti UAM atraktívnou príležitosťou. Spoločnosť EHang je kótovaná na burze Nasdaq a po získaní licencie zaznamenala výrazný nárast hodnoty akcií.
Tento trend môže pokračovať, ak sa podarí preukázať komerčnú životaschopnosť projektu. Zároveň sa očakáva, že aj iné čínske startupy a technologické firmy sa budú snažiť vstúpiť do tohto segmentu, čo môže urýchliť vývoj a konkurenciu na trhu.
“China’s domestic economy has unrecognised strengths. Competition and an embrace of technology mean that its industrial firms thrash Western rivals in everything from electric vehicles to the ‘low-altitude economy’, meaning drones and [@EHANG] flying taxis.” — @TheEconomist pic.twitter.com/NzWgWZ6rdC
— RobinBird216 (@RobinBird216) April 4, 2025
Napriek optimizmu však ostávajú výzvy – okrem regulácií ide aj o infraštruktúru, kapacitu batérií, bezpečnostné štandardy či spoločenské prijatie. Mestá budú musieť investovať do budovania tzv. „vertiportov“ a vzdušného dopravného manažmentu. Navyše, obyvatelia si budú musieť zvyknúť na myšlienku lietajúcich dopravných prostriedkov nad svojimi hlavami, čo môže ovplyvniť rýchlosť adopcie.
Ak sa Číne podarí uviesť lietajúce taxíky do bežnej prevádzky do troch rokov, môže to znamenať prelom. Nielen v čínskej, ale aj v globálnej mestskej mobilite. S podporou vlády, technologickým náskokom a pozitívnym regulačným prístupom má krajina všetky predpoklady na to, aby sa stala priekopníkom v tejto oblasti.
Pre investorov aj mestá po celom svete bude vývoj v Číne dôležitým indikátorom toho, či je budúcnosť mestského letectva skutočne na dosah.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: CNBC, SCMP