Ťažké správy: Nové reštrikcie môžu vyhnať ceny PHM aj na 3 eurá/liter, tvrdí analytik. Bije na poplach
- Od roku 2027 bude do systému emisných kvót EÚ zaradená aj cestná doprava
- Nové reštrikcie EÚ môžu vyhnať cenu benzínu k 3 eurám za liter
- Od roku 2027 bude do systému emisných kvót EÚ zaradená aj cestná doprava
- Nové reštrikcie EÚ môžu vyhnať cenu benzínu k 3 eurám za liter
V budúcnosti sa dotkne systém emisných kvót aj cestnej dopravy. O pár rokov sa tak lacné (priaznivejšie) ceny tankovania stanú minulosťou. Odborníci počítajú s tým, že v rokoch 2035 až 2040 môže liter paliva stáť nepredstaviteľné 3 eurá.
Ako uvádza portál Topspeed.sk, podľa expertov musíme skrotiť emisie, pokým bude neskoro z hľadiska klimatickej krízy. Z dlhodobého hľadiska sa súčasné prijateľnejšie ceny, ktoré aktuálne na Slovensku máme, stanú minulosťou.
K situácii sa pre redakciu Startitup vyjadril aj dopravný analytik Alexander Štefuca. O stanovisko sme poprosili aj europoslanca Martina Hojsíka.
Ceny budú iba rásť
Do systému emisných kvót EÚ bude už od roku 2027 zaradená aj cestná doprava. Pre mnohých to môže znieť ako nudná úradnícka informácia, no v skutočnosti ide o veľmi dôležitú správu pre motoristov.
Podľa portálu Heute.at má tento krok potenciál výrazným spôsobom zvýšiť ceny palív na čerpacích staniciach.
Peňaženky motoristov má tento krok značne ovplyvniť od roku 2030. Konečný vplyv na tento krok bude mať to, za akú cenu sa bude predávať tona CO2. Odhady niektorých expertov hovoria o 200 až 300 eurách za každú tonu CO2. Očakávaný trend je podľa ekonóma Erwina Mayera jasný.
„Ceny budú ďalej rásť, takže v rokoch 2035 až 2040 budeme musieť počítať s cenami za liter okolo troch eur. Také sú očakávané hodnoty,“ ozrejmil Mayer.
Zúfalý čin
Pre redakciu Startitup sa k situácii vyjadril aj dopravný analytik Alexander Štefuca. „Ukazuje sa, že osobná doprava alebo doprava ako taká je v Európe iba maličkým percentom svetových emisií. Nečudujem sa, že zo zúfalstva vznikajú takéto nepremyslené a nevyriešené kroky.“
„Popritom budú naďalej bez povšimnutia fungovať ďaleko väčší znečisťovatelia životného prostredia. V tomto to vnímam ako obrovskú nespravodlivosť, aj keď si uvedomujem, že určité zmeny v ochrane životného prostredia nastať musia,“ doplnil Štefuca.
Podľa dopravného analytika ubudne vďaka tomuto kroku z ciest veľké množstvo vodičov. „Ľudia budú vyhodnocovať, akým spôsobom tú cestu efektívne zaplatiť,“ uviedol Štefuca.
„Všetko má svoj dopad na životné prostredie, ale len doprava sa momentálne prepiera najviac, pretože nám hrozí Euro7, zákaz spaľovacích motorov a evidentne nám ani to nestačí, tak poďme ešte zaradiť autá medzi producentov emisií a šup na motoristov s kvótami,“ pokračoval Štefuca.
Startitup oslovil aj europoslanca Martina Hojsíka, ktorý sa ale k situácii odmietol vyjadriť.
Palivová kríza
Na porovnanie, v Rakúsku už dnes existuje daň z CO2, ktorej súčasná hodnota je 32,5 eura za tonu CO2. Táto daň má za následok zvýšenie ceny nafty a benzínu o približne sedem centov.
Webový portál Heute.at predstavuje možné budúce zvýšenie nasledovne: Pri cenách jednej tony CO2 vo výške 100 eur sa očakáva zvýšenie ceny palív o približne 25 centov, pri cene 200 eur to bude nárast o zhruba 50 centov a pri cene 300 eur sa predpokladá zdraženie o 75 centov.
V praxi to znamená, že po roku 2030 by toto zvýšenie ceny palív bolo podobné tomu, čo sme zažili počas energetickej krízy minulý rok, kedy ceny za liter palív stúpali až k hodnote 2 eur.
Predpovedať však vývoj na toľko rokov dopredu je nemožné. Motoristi sa tak musia podľa súčasných odhadov pripraviť na to, že si za palivá v budúcnosti jednoducho priplatia. Dôvodom nebudú však iba výkyvy v svetových cenách ropy.