Technológia študentov môže vyriešiť problém s parkovaním v Bratislave
- Nechceli, aby ich študentský projekt skončil v zásuvke
- Študenti z FIIT STU preto zhotovili projekt, ktorý má veľký potenciál uplatniť sa v slovenských mestách
- Jednoznačne by uľahčil život nejedného vodiča
- Nechceli, aby ich študentský projekt skončil v zásuvke
- Študenti z FIIT STU preto zhotovili projekt, ktorý má veľký potenciál uplatniť sa v slovenských mestách
- Jednoznačne by uľahčil život nejedného vodiča
Ponáhľaš sa na stretnutie. Krúžiš po ulici a snažíš sa nájsť parkovacie miesto, hoci si mal už sedieť v zasadačke. Mnohí tú situáciu dôverne poznáme. Riešenie prináša projekt IT študentov zo Slovenskej technickej univerzity – Inteligentné parkovanie/ SmartParking.
„Študujeme v Bratislave, takže dopravné zápchy a nervóznych šoférov dôverne poznáme. Naše skúsenosti a dáta, ktoré sme našli, potvrdzujú, že väčšinu dopravných kolapsov v meste spôsobujú šoféri hľadajúci parkovacie miesta. Zbytočné „krúženie“ po uliciach má za následok aj vyššie množstvo spotrebovaného paliva, a teda viac emisií,“ vysvetľuje Stanislav Vnenčák, jeden z členov tímu študentov Fakulty informatiky a informačných technológií STU.
Tím 8 študentov FIIT STU riešil SmartParking v rámci predmetu tímové projekty. Je to predmet, ktorý simuluje fungovanie IT vývojárskych tímov. Študentské tímy počas akademického roka riešia zadania, ktoré často prekročia hranice školy a nachádzajú uplatnenie v praxi. Tak je to aj pri projekte SmartParking, ktorý plánujú nasadiť ešte tento rok mestá Šaľa a Žiar nad Hronom. Žiari nad Hronom už prebieha testovacia prevádzka.
A v čom je nápad študentov inovatívny? „Dnes sa na parkoviskách stretávame s monitorovaním voľných miest prostredníctvom kamier či v prípade garáži so senzormi nad parkovacími miestami. Kamera však nedokáže zmonitorovať parkovacie miesta napríklad na dlhšej ulici, má problém s prekážkami ako stromy či múry, nevidí „za roh“ a navyše je pomerne drahým riešením. V projekte spolupracujeme s tímom z Fakulty elektrotechniky a informatiky STU, ktorý vyvinul špeciálne pre projekt bezdrôtové senzory. Tie sa ľahko inštalujú na vozovku, majú široký dosah a bez nabíjania vydržia sedem rokov,“ vysvetľuje Martin Hoang z tímu.
Bonusom je aj aplikácia, ktorá prináša informácie na jednej strane šoférom a na druhej strane mestám. Šoférom umožní nájsť rýchlo parkovacie miesto. Mestám zase zbierať a vyhodnocovať štatistiky o obsadenosti parkovacích miest v jednotlivých zónach a získať grafy a predpovedné modely obsadenosti. Bonusmi, ktoré sú možné podľa záujmu miest, sú integrovanie platby za parkovné do aplikácie, modul pre mestskú políciu, ktorý umožní kontrolu zaparkovaných vozidiel pomocou mobilnej aplikácie alebo modul, ktorý na základe predpovede vyťaženia parkovacích miest umožní upravovať cenu parkovania.
„Systém inteligentného parkovania je zatiaľ navrhnutý ako webová aplikácia, ktorá je optimalizovaná pre mobilné aj desktopové zariadenia, takže je možné ju využívať pohodlne z domu aj z automobilu. Pripravujeme však aj mobilnú aplikáciu,“ hovorí Samuel Púčať z tímu.
Na projekte pracovali študenti Peter Babinec, Martin Hoang, Jakub Hučko, Marek Karas, Miroslav Lehotský, Jakub Mičo, Samuel Púčať a Stanislav Vnenčák, pod vedením Ing. Ivana Srbu, PhD. z FIIT STU.
Kvôli prepojeniu s praxou bol projekt zahrnutý i medzi 8 projektov riešených na univerzite v rámci medzinárodného projektu DA-SPACE, súčasti Danube Transnational Programme. Keďže na súťaži týchto projektov obstál najlepšie, študenti ho prezentovali i pred medzinárodným publikom v chorvátskej Pule (1st International Demo Day DA-SPACE). Projekt si možno pozrieť a vyskúšať aj na Noci Výskumníkov 28. 9. 2018 v St. tržnici v Bratislave.
zdroj:STUBA
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska