Televízie plánujú zákaz obľúbenej funkcie: Slováci na to majú jasný názor, operátori so zmenami nesúhlasia
- Televízie na Slovensku plánujú zakázať pretáčanie reklám v archívoch
- Telekomunikační operátori sa voči tomuto zákazu ohradili, považujú to za nevhodné
- Ľudia majú na plánovaný zákaz jasný názor
- Televízie na Slovensku plánujú zakázať pretáčanie reklám v archívoch
- Telekomunikační operátori sa voči tomuto zákazu ohradili, považujú to za nevhodné
- Ľudia majú na plánovaný zákaz jasný názor
Reklám v televízii je mnoho a v niektorých prípadoch je to až štvrtina obsahu. Mnohí preto využívajú archívy, v ktorých si môžu reklamné spoty pretočiť. Tomu má byť čoskoro koniec.
Najvýznamnejšie televízne skupiny na Slovensku majú v úmysle zakázať pretáčanie reklám v televíznom archíve. Ten poskytujú prostredníctvom svojich telekomunikačných operátorov.
Ako prvá prišla s úmyslom zakázať pretáčanie reklám televízia Markíza. Neskôr sa k nej pridala aj televízia JOJ. Zákaz chceli televízie aplikovať už od 1. februára tohto roka, no napokon svoj úmysel odložili.
Markíza a JOJ chcú, aby diváci v archíve videli aspoň časť reklám. Plánujú umožniť preskočenie reklamného bloku po niekoľkých minútach.
Cieľom je zabrániť tomu, aby diváci prestali túto funkciu vo veľkom využívať. Voči tomuto kroku sa ohradili telekomunikační operátori, ktorí so zákazom nesúhlasia.
4ka je presvedčená, že zákaz pretáčania znepríjemní divácky zážitok. Podľa operátora to prispeje ešte k väčšiemu odlivu divákov od klasických televízií k streamovacím platformám a opatrenie slovenských televízií sa tak minie účinku.
Zákaz odložili dvakrát
Naša najpopoulárnejšia komerčná televízia chcela spustiť zákaz pretáčania reklám už 1. februára 2024. Zákaz vtedy odložila. Rovnaký krok avizovala aj jej konkurenčná televízia JOJ.
Druhým dátumom, kedy mali operátori spustiť obmedzenie, bol 1. apríl 2024. Nakoniec k tomu neprišlo a televízia Markíza tento krok odložila. Rovnako postupovala aj televízia JOJ, avšak obidve televízie s obmedzením stále počítajú.
Markíza žiadala operátorov, aby zablokovali možnosť pretáčania obsahu už v roku 2020. Cieľom bolo zakázať túto možnosť na obdobie troch dní spätne. Markíza bola pripravená poskytnúť operátorom technické riešenie na implementáciu tejto novinky.
Pozri si, ako telekomunikačný operátor 4ka bojuje proti zákazu →
Reklamy sú dlhé a je ich priveľa
Pretáčanie reklám je u ľudí obľúbené – sú totiž často nesmierne dlhé a také časté, že je bez ich pretáčania obľúbený seriál či film takmer nesledovateľný.
Na druhej strane však televízie z reklám žijú a tvoria drvivú časť ich príjmov. Telekomunikačný operátor 4ka, ktorá paradoxne takisto nakupuje reklamný priestor na Markíze či JOJ-ke, však žiada iné riešenie, než zákaz ich pretáčania.
„Málokto chce platiť peniaze za to, aby sa musel pozerať na reklamy. Sami nakupujeme reklamný priestor v slovenských televíziách a chceme, aby naše reklamy videlo čo najviac divákov, no zákaz pretáčania v archíve nie je cesta, ako to docieliť,“ vyjadrila sa 4ka.
Operátor dodáva, že verí, že slovenské televízie od svojho rozhodnutia upustia, na čo upozorňuje aj kampaňou Sloboda pretáčania!
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Kampaň bojuje proti zákazu pretáčania reklám
4ka je slovenský telekomunikačný operátor, ktorý spadá pod veľkého telekomunikačného operátora SWAN. Na trhu pôsobí od 5. októbra 2015. Vtedy poskytovala služby v 2G a 4G sieti.
Operátor aktuálne spustil nečakanú kampaň bojujúcu proti zákazu pretáčania reklám s názvom „Sloboda pretáčania!“. Pretáčanie reklám v archívoch sa nepáči samotným televíziám, ktoré ho chcú zakázať.
Slováci v tom majú jasno
Väčšina Slovákov si myslí, že reklám je v televízii priveľa a otravujú ich. Vyplynulo to z ankety na Startitup, v ktorej sme sa pýtali aj to, aký majú ľudia názor na pripravovaný zákaz pretáčania reklám v archívoch.
Až 53 % ľudí hlasovalo za to, že ich reklamy otravujú a 44 % hlasujúcich si myslí, že reklamy je priveľa. Len 3 % ľudí reklamy neprekážajú.
„Filmy častokrát trvajú aj do polnoci, pretože počas nich je množstvo reklám,“ vyjadril sa jeden z hlasujúcich. „Ak to ide naživo, tak v poriadku. Ale ak je to už záznam, nerozumiem, prečo by sa nemohli pretáčať reklamy,“ napísal ďalší.
Z ankety ďalej vyplynulo, že už aj 3 reklamné prestávky počas 1 a polhodinového filmu sú priveľa, myslí si to 38 % hlasujúcich. 30 % prekážajú 4 reklamné prestávky a 33 % hlasovalo za 5 reklamných prestávok.
Slováci však majú jasno v otázke, či by sa mali dať pretáčať reklamy v archívoch – až 77 % hlasujúcich sa vyjadrilo, že určite áno. Len 16 % si myslí, že by sa pretáčanie reklám malo úplne zakázať a 7 % hlasujúcich je presvedčených, že by sa to malo obmedziť.
„Pokiaľ je to platená služba, tak by sa mali dať reklamy pretáčať. Je to vlastne jediný dôvod, prečo si ten archív platím,“ uzavrel ďalší z hlasujúcich.
Reklám je v televíziách čoraz viac a sú dlhšie
Komerčné televízie boli do roku 2022 limitované množstvom reklamy, ktorú mohli odvysielať počas jednej hodiny. Legislatíva im umožňovala zaradiť počas jednej hodiny maximálne 12 minút reklamných spotov.
Vďaka úprave legislatívy majú stanice výrazne voľnejšie ruky: limit za celý deň ostal rovnaký, ale zmenou je, že po novom neexistuje hodinové maximum.
Úprava sa dotkla najmä večerných hodín, kedy môže byť reklamných spotov oveľa viac a vysielatelia sa môžu sami rozhodnúť, kedy a koľko reklamy zaradia do vysielania.
V praxi to znamená, že ak si televízie ušetrili reklamný čas počas dňa, môžu odvysielať viac spotov vo večerných hodinách, keď majú televízie najväčší počet divákov.
Podľa nového zákona môže byť po reklamnom bloku odvysielaná ďalšia dávka reklám v minimálnom časovom odstupe 30 minút. Od šiestej večer do konca dňa sa môže vo vysielaní objaviť maximálne 72 minút reklamy. Pozri si viac o zákaze pretáčania reklám →
Reklamný svet pritvrdzuje aj na iných platformách
Reklamy sú dôležitou súčasťou mnohých veľkých platforiem, akými sú napríklad YouTube, alebo Netflix, ale aj rôznych sociálnych sietí, ktoré na nich zarábajú a generujú tak zisk.
Napríklad aj u Slovákov obľúbený Netflix má vo vybraných krajinách lacnejšie predplatné s reklamou. To má aktuálne 15 miliónov predplatiteľov.
Americká streamovacia platforma nedávno predplatné s reklamou zatraktívnila – užívatelia si budú môcť napríklad stiahnuť filmy a seriály na neskôr a obraz bude ostrejší. Okrem toho zákazníci budú môcť v budúcnosti službu využívať na dvoch zariadeniach súčasne.
Reklamy aj na YouTube
V prípade YouTube tieto reklamy umožňujú platenie odmien tvorcom, ale divákov netešia – už dlhšiu dobu totiž platforma ukazuje reklamy na začiatku videa a v mnohých prípadoch aj počas videa, pričom sa často nedajú preskočiť.
YouTube chce čiastočne prepracovať svoj systém reklám – zaradil aj 30-sekundové nepreskočiteľné reklamy v aplikácii YouTube pre smart televízory, no pribudnú aj reklamy pri pozastavení videa.
Platforma nedávno zakázala aj blokátory reklám (tzv. adblockery) – ich používatelia majú k dispozícii len tri videá. Následne sa im možnosť sledovania videí ďalej zablokuje, kým svoj blokátor reklám nevypnú.