Tesco a Billa zavádzajú razantnú novinku. Ekologická inovácia poteší každého zákazníka

  • Mleté mäso v Česku mení tradičný obal
  • Flow-pack systém má znížiť produkciu plastov
billa
Ilustračné foto Archív Canva, Unsplash/Brittani Burns
  • Mleté mäso v Česku mení tradičný obal
  • Flow-pack systém má znížiť produkciu plastov

Obchodné reťazce v Česku si vzali výčitky o nadmernom využívaní plastov k srdcu. Zavádzajú totiž novú metódu balenia mletého mäsa.

Ako informuje portál iDnes.cz, Albert, Tesco a Billa prechádzajú z tradičných plastových vaničiek na tzv. flow-pack systém, využívajúci len plastovú fóliu s absorpčným materiálom.

Táto inovácia nie je v potravinárskom priemysle úplnou novinkou. Jaromír Kloud, predseda Českého zväzu spracovateľov mäsa, poznamenal: „Flow-pack sa pri údeninách používa už dlho a pred štyrmi rokmi ho pre mleté mäso zaviedol nemecký reťazec Feneberg.“

Ušetria tony plastov

Výhody nového balenia sú značné. Tesco odhaduje, že ročne ušetrí až 56 ton plastov. Okrem ekologického prínosu prináša ľahší obal aj ekonomické benefity – nižšie náklady na prepravu a redukciu emisií v logistike.

Zákazníci by mali pocítiť zmenu aj vo svojich peňaženkách, keďže Tesco plánuje zaradiť tieto výrobky do akčných ponúk hneď po ich uvedení.

Agrárny analytik Petr Havel podporuje túto iniciatívu, ale zdôrazňuje potrebu zachovania pohodlia pre spotrebiteľov. „Zákazníci si budú musieť na nové balenie zvyknúť a overiť jeho praktickosť,“ upozorňuje.

Európsky parlament prijal ambiciózne odporúčania na zníženie potravinového odpadu v rámci EÚ. Podľa týchto návrhov by sa mala do šiestich rokov, v porovnaní s rokom 2020, znížiť produkcia odpadov pri spracovaní a výrobe potravín o 20 percent.

V maloobchode, reštauráciách a domácnostiach je cieľ ešte odvážnejší – až 40-percentná redukcia.

Tieto ciele však vyvolávajú kontroverzie. Kritici prísnejších limitov argumentujú, že v niektorých odvetviach potravinárskeho priemyslu je produkcia odpadu už teraz minimálna. Tvrdia, že stanovené čísla nereflektujú realitu v jednotlivých sektoroch.

Trend ide aj na Slovensko

Ako informujú TV Noviny, nový systém obalov prichádza aj na Slovensko. Obchodný reťazec Tesco zavádza na našom trhu ekologickejšie balenie mletého mäsa svojej privátnej značky.

„Zákazníci sa môžu tešiť na rozšírenie ponuky takto balených výrobkov v priebehu nasledujúceho roka,“ uviedla PR manažérka Tesca Mária Zerzanová. Podľa jej slov nejde o testovaciu fázu, ale o plošné zavedenie vo všetkých predajniach reťazca.

Vegetariánske produkty môžu zdieľať názvy s mäsovými

Členské štáty Európskej únie (EÚ) nemôžu plošne zakázať používanie výrazov ako „šnicel“ alebo „klobása“ pre rastlinné alternatívy potravín z mäsa, rozhodol v piatok Súdny dvor Európskej únie (SDEÚ). TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

Hoci sa to mnohým kritikom nepáči, Európska vegerariánska únia si presadila svoje. Súd rozhodoval v spore o zákaze používania termínov odkazujúcich na produkty z mäsa v prípade vegetariánskych výrobkov, ktorý vydalo Francúzsko.

Opatrenia napadlo niekoľko organizácií a výrobca bezmäsitých potravín Beyond Meat. Najvyšší súdny tribunál EÚ rozhodol, že členské štáty môžu obmedziť používanie výrazov tradične spájaných s mäsovými výrobkami len vtedy, ak definujú legálne názvy pre výrobky z rastlinných bielkovín.

Európska vegetariánska únia (EVU), jedna zo žalujúcich strán, uviedla, že je s rozhodnutím „veľmi spokojná“.

„Zabezpečením jasnosti v označovaní potravín môžeme podporiť rastlinné alternatívy a pracovať na dosiahnutí environmentálnych cieľov, ako aj zvýšiť konkurencieschopnosť a inovácie EÚ,“ uviedol Rafael Pinto z EVU.

Zdroje: iDnes.cz, TASR, TV Noviny

Najnovšie videá

Trendové videá