Tesco či Kaufland už musia v letákoch oveľa výraznejšie propagovať slovenské potraviny
- Prvého mája nadobudol účinnosť zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami
- V letákoch musia byť potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom zastúpené minimálne v 50-tich percentách
- Prvého mája nadobudol účinnosť zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami
- V letákoch musia byť potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom zastúpené minimálne v 50-tich percentách
Tento mesiac nadobudol účinnosť pre mnohých pomerne kontroverzný zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami. Okrem zákazu nekalých obchodných praktík prináša úplnú novinku. V reklamných letákoch či časopisoch musia byť potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom zastúpené minimálne päťdesiatimi percentami.
„Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) sa dlhodobo snaží, aby podiel slovenských potravín na pultoch bol čo najvyšší. Keďže nezanedbateľné množstvo spotrebiteľov sa pri kúpe potravín rozhoduje podľa reklamných letákov, od obchodníkov požadujeme, aby v letákoch mali potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom minimálne polovičný podiel,“ uviedla ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná.
Táto povinnosť sa vzťahuje aj na časopisy, no týkať sa bude aj online ponuky. Ministerstvo zároveň vyzýva spotrebiteľov, aby v prípade, že letáky nespĺňajú túto podmienku, aby reťazce „nabonzovali” agrorezortu.
Nový zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami má priniesť aj férovejšie a vyváženejšie obchodné vzťahy medzi dodávateľmi a odberateľmi potravín. Dodávatelia tak majú byť ochránení od rôznych dodatočných poplatkov, skrátiť sa má lehota splatnosti faktúr, pribudne aj možnosť podávania anonymných podnetov.
„Je absolútne neakceptovateľné, aby obchodovanie s potravinami fungovalo tak ako doteraz. Obchodníci zneužívali svoju dominantnú silu a dodávateľov potravín doslova vykosťovali. Negatívne dôsledky cítia nielen poľnohospodári a potravinári, ale aj spotrebitelia. Rozhodli sme sa tomu zabrániť a vytvoriť poctivejšie podmienky pre dodávateľov potravín. Očakávame, že výrobcom potravín sa bude lepšie dýchať, vďaka čomu budú môcť investovať do nových technológií, zaplatiť ľudí a dodávať kvalitné suroviny,“ uviedla G. Matečná.
Pri menej závažných neprimeraných podmienkach môže ministerstvo pôdohospodárstva uložiť pokutu do výšky 100 000 eur, pri závažných neprimeraných podmienkach do výšky 300 000 eur a pri najzávažnejších neprimeraných podmienkach do výšky 500 000 eur.
Slovenské výrobky nemajú na pulty reťazcov ľahkú cestu
Naši farmári či už tí, ktorí produkujú mliečne výrobky, zeleninu alebo ovocie, to s naším systémom naozaj nemajú ľahké. Je zjavné, že farmári sú stratoví kvôli súčasnej obchodnej politike. Priemerná nákupná cena surového kravského mlieka sa v roku 2018 na Slovensku medzimesačne znížila o 0,8 % na 33,71 eura/100 kg. Pri takýchto cenách často nie sú farmári schopní ani nakúpiť krmivo, nie to ešte prosperovať.
Príkladom v propagácii lokálnych výrobkov nám ako vždy môže ísť zahraničie. Kým u nás je v priemere 40 % produktov na pultoch domácich, v západoeurópskych krajinách, ako sú Rakúsko, Nemecko či Francúzsko, dosahuje tento podiel dvojnásobok, vyplýva to z prieskumu agentúry GfK.
Veríme, že podiel slovenských výrobkoch na pultoch reťazcov bude len narastať. Zaroveň by sme mali byť proaktívnymi spotrebiteľmi a neustále vyžadovať (aj od samotných reťazcov) výrobky, ktoré neprecestovali pól planéty, ale rastú nám takpovediac pod nosom.