Tesla na konci roka rapídne zrýchlila: Na čínskom trhu však má náročnú konkurenciu

  • Spoločnosť dosiahla na konci roka 2023 výrazný nárast predajov
  • Na čínskom trhu má však náročnú konkurenciu
tesla
Ilustračný obrázok TASR/AP
  • Spoločnosť dosiahla na konci roka 2023 výrazný nárast predajov
  • Na čínskom trhu má však náročnú konkurenciu

Americká spoločnosť Tesla, popredný výrobca elektrických vozidiel, dosiahla v záverečných troch mesiacoch roku 2023 výrazný nárast predajov, čo signalizuje rastúci záujem o elektromobily a posilnenie trhovej pozície spoločnosti. K nárastu predajov došlo v kontexte celosvetových zmien v automobilovom priemysle a zmenách vo vnímaní elektrických vozidiel spotrebiteľmi.

V štvrtom štvrťroku 2023 Tesla ohlásila predaj 484 500 vozidiel, čo predstavuje výrazný skok oproti predajom 435-tisíc vozidiel v treťom štvrťroku a 405-tisíc vozidiel vo štvrtom štvrťroku 2022. Celkový ročný predaj dosiahol 1,8 milióna vozidiel. Podľa spomínaných čísel by teda Tesla v roku 2024 mohla predbehnúť tradičných výrobcov ako Mercedes-Benz a Renault s predpokladaným predajom viac ako dvoch miliónov áut.

Tesla má na čínskom trhu náročnú konkurenciu

Zvýšený záujem zákazníkov v posledných mesiacoch roku 2023 bol čiastočne poháňaný znížením cien zo strany Tesly a využívaním daňových úľav na elektrické vozidlá, ktoré v roku 2024 nebude také jednoduché dosiahnuť. Tento nárast predajov je dôležitý pre investorov, pretože dokumentuje schopnosť Tesly udržania si dominancie na trhu s elektrickými vozidlami napriek zvýšenej konkurencii od tradičných výrobcov automobilov.

V roku 2023 Tesla stratila časť trhového podielu v porovnaní s konkurentmi ako General Motors, Hyundai, Ford Motor a Volkswagen, ktorí predstavili viac modelov elektrických vozidiel. Napriek tomu však Tesla predstavuje polovicu elektromobilov predaných v Spojených štátoch a v roku 2022 mala dve tretiny trhového podielu, píše The New York Times.

Pre Teslu je obzvlášť náročná konkurencia na čínskom trhu, najväčšom trhu s elektromobilmi na svete. Čínska spoločnosť BYD predala vo štvrtom štvrťroku 526-tisíc plne elektrických áut, čím prekonala Teslu. Rýchly rast BYD a ďalších čínskych výrobcov je založený na ponuke cenovo dostupných elektrických modelov, ktoré lákajú širšiu zákaznícku základňu.

Podľa údajov CPCA predala Tesla v poslednom mesiaci minulého roka 94 139 áut vyrobených v Číne. V porovnaní s decembrom 2022 to predstavuje zvýšenie o 68,7 %. Čínsky konkurent BYD dodal zákazníkom v decembri 341 043 áut. V porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roka to predstavuje zvýšenie o 45 % a oproti novembru o 13 %, informuje TASR.

Za celý rok 2023 predala Tesla 947 742 áut vyrobených na čínskom trhu. Tieto vozidlá sa tak na celkovom objeme predaja Tesly za minulý rok podieľali 52,4 %.

Rivian, ďalší výrobca elektrických vozidiel, uviedol, že v poslednom štvrťroku roku 2023 predal takmer 14-tisíc vozidiel. Toto číslo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom výrazne vyššie, ale oproti tretiemu štvrťroku kleslo o približne 10 percent.

V Európe predáva Volkswagen, a jeho divízie Audi a Škoda, viac elektrických vozidiel ako Tesla. Napriek tomu je Tesla Model Y najpredávanejším modelom na kontinente podľa údajov od spoločnosti Schmidt Automotive Research.

V roku 2024 sa predpokladá posilnenie trhovej pozície Tesly

V Spojených štátoch malo zrušenie daňových úľav na vozidlá s batériami vyrobenými v Číne významný vplyv na záujem o elektromobily. Tesla upozornila zákazníkov, že dve najdrahšie verzie jej sedanu Model 3, ktoré majú batérie vyrobené v Číne, po 31. decembri stratia nárok na federálny daňový kredit 7 500 USD (približne 6 864 eur).

V reakcii na túto situáciu Tesla znížila ceny a ponúkla Model 3 za menej ako 30 000 dolárov (približne 27 450 eur) po zohľadnení daňových úľav. Táto stratégia sa zdá byť úspešná, hoci znížila zisky spoločnosti v treťom štvrťroku o 44 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Tesla, auto
zdroj: Michal Lauko/Unsplash

Na rozdiel od niektorých konkurentov je Tesla v roku 2024 v lepšej pozícii na využívanie federálnych daňových úľav. Verzii Performance Modelu 3 a všetkým verziám športového úžitkového vozidla Model Y zostáva oprávnenie na dotáciu, pretože Tesla vyrába ich batérie v závode v Nevade spoločne so spoločnosťou Panasonic, čo umožňuje spĺňať domáce výrobné požiadavky.

Konkurenti ako Ford a General Motors (GM) čelia pri prispôsobovaní sa novým pravidlám výzvam. Podľa Fordu jeho športovo-úžitkové vozidlo Mustang Mach-E v novom roku nebude spôsobilé na získanie kreditu. Spoločnosť GM uviedla, že má problémy s uvedením novej továrne na batérie do plnej prevádzky, čím sa obmedzí počet modelov spôsobilých na daňové úľavy.

Okrem toho môžu Tesla a ďalšie automobilky v novom roku profitovať z nižších úrokových sadzieb, keďže sa očakáva, že Federálny rezervný systém a ďalšie centrálne banky začnú znižovať sadzby v reakcii na ochladenie inflácie. Celkovo sa zdá, že je Tesla výrazne lepšie pripravená čeliť výzvam roku 2024, čo by mohlo ďalej posilniť jej trhovú pozíciu.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: The New York Times, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá