Robíte si z nás srandu? Test z angličtiny bola obrovská podpásovka, hovoria nahnevaní maturanti
- Študenti počas stredy absolvovali maturity z cudzieho jazyka
- Mnohých vo štvrtok čaká matematika
- Študenti počas stredy absolvovali maturity z cudzieho jazyka
- Mnohých vo štvrtok čaká matematika
Maturanti počas stredy písali externý test a slohovú prácu z vybraného cudzieho jazyka na úrovni B1 alebo B2. Tak ako po minulé roky, aj tento rok si najviac študentov zvolilo možnosť anglického jazyka.
Študenti sa cítia oklamaní
Počas včerajšieho dňa sme sa skontaktovali so študentmi, ktorí uviedli, že test zo slovenského jazyka bol pre nich obrovským sklamaním. V podobnom trende pokračujeme aj dnes. Žiaci stredných škôl sa údajne poriadne zapotili aj počas anglického jazyka.
„Test B2 bol na úrovni minimálne C1, ak nie aj viac. Ak niekto rozumel listeningu, má môj obdiv, pretože ja som nerozumel takmer nič. V language in use boli texty, ktoré sú podľa mňa hodné textov vysokej školy. Jednoducho – tento test mal podľa môjho názoru od našej úrovne B2 skutočne ďaleko,“ hovorí pre Startitup maturant Oliver.
Podobné emócie po dopísaní testu lomcovali aj študentkou Ľudmilou. Tá nám povedala, že pri skúšobných testoch sa vždy dočkala výsledku, ktorý sa blížil ku 70 až 85 percentám. „Teraz budem rada, ak prejdem,“ hovorí nám.
Ľudmila taktiež zastáva názor, že najväčšou katastrofou bol listening. „V prípade readingu boli odborné a ťažké texty, ktoré som si musela prečítať viackrát, aby som pochopila, o čo tam vôbec ide. Test som ukázala aj môjmu otcovi, ktorý niekoľko rokov vyučoval angličtinu na vysokej škole a bol teda mierne zaskočený. Úroveň skôr C1 ako B2. Mám pocit, že pán minister si z nás všetkých spravil srandu,“ dodáva Ľudmila.
So smútkom v hlase hodnotí maturitu z cudzieho jazyka aj Terézia, ktorá celý test označila za jedno veľké trápenie.
„Na včerajšiu slovenčinu mnoho ľudí nadávalo, no ani náhodou sa to nedá porovnať s tým, čo bolo súčasťou anglického jazyka. Učitelia u nás premýšľali nad tým, či si len pri testoch nepomýlili úrovne. Pán minister školstva Gröhling vyhlásil, že zohľadní dištančnú výučbu, no ničoho takého sme sa nedočkali,“ hovorí nám maturantka.
Dodáva, že v prípade anglického jazyka nehovorí len sama za seba, ale v mene všetkých spolužiakov. „Záchranným kolesom bola len téma slohu, ktorá bola pomerne jednoduchá,“ uzavrela.
Testy boli demotivujúce
Študenti však nie sú jediní, ktorí zastávajú názor, že testy z anglického jazyka boli neprimerané nielen zvoleným úrovniam, ale aj faktu, že uplynulé roky študovali dištančne. Rozprávali sme sa aj predsedom celoškolskej komisie na bilingválnom gymnáziu. Ten konzultoval odozvy učiteľov aj v rámci odbornej školy, na ktorej vyučuje.
„Nie len môj pocit je, že test B2 bol naozaj náročný. Nijako sa nezohľadnilo to, že študenti mali sťažené podmienky. Dostali testy, ktoré boli vytlačené v roku 2020, takže neprešli žiadnou úpravou. Niektoré texty sa mne a ďalším angličtinárom zdali náročné, témou nezaujímavé, dlhé a nudné,“ hovorí pre Startitup učiteľ cudzieho jazyka Peter Guldan.
„Diskutovali sme o tom, pre koho a načo vlastne takto tie testy stavajú. Študenti, ktorí majú dnes už angličtinu na fakt výbornej úrovni, vedia komunikovať, vyjadrovať sa a angličtine rozumejú, sú po takomto teste frustrovaní. Nie je to naozaj motivujúce ani pre študentov, ani pre učiteľov.“
Dodáva, že podľa jeho názoru by mali testy viac odzrkadľovať bežne používané učebnice na príslušnej úrovni. Vysvetlil nám, že obsahom testu z angličtiny na úrovni B2 bolo veľa odborných tém s ťažkou slovnou zásobou. Študentom na úrovni B1 zas podľa učiteľa cudzieho jazyka robili problém odposluchy so silným prízvukom.
„Naopak, celkom potešujúca pre študentov bola téma písomnej časti – B1 písala list a B2 esej na tému Doprava a cestovanie. Nie že by tá téma nejako okúzlila, skôr len bola z tých ľahších a študenti mali aspoň v závere jednoduchšiu prácu,“ dodal Guldan.