Testy balených nápojov priniesli nelichotivé výsledky. Sú tam tie, ktoré sa predávajú na Slovensku
- Nová analýza svetovo najznámejších značiek balených vôd ukázala alarmujúce zistenia
- Voda vo viac ako 90 % testovaných balených vôd sa našli mikroplasty
- Nová analýza svetovo najznámejších značiek balených vôd ukázala alarmujúce zistenia
- Voda vo viac ako 90 % testovaných balených vôd sa našli mikroplasty
Vedci analyzovali celkovo 259 fliaš od jedenástich svetových výrobcov z deviatich rôznych krajín, pričom priemerne našli až 325 plastových mikročastíc na jeden liter predanej vody. Správu uviedol portál The Guardian.
Zo spomínaných 259 fľašiach bolo len 17, ktoré žiadne mikroplasty neobsahovali, potvrdila to štúdia vedcov zo štátnej univerzity v New Yorku, ktorú publikovala aj Svetová zdravotnícka organizácia. Medzi testovanými značkami boli aj vody, ktorá nájdeš aj na pultoch slovenských obchodov. Išlo o značky ako Evian, San Pellegrino, Aquafina či Aqa. V tomto prípade ide o fľaše od výrobcov PepsiCo, Danone alebo Nestlé.
Vedci vo svojej správe uvádzajú, že vo fľašiach našli až dvakrát toľko plastových mikročastíc než v obyčajnej vode z kohútika. Najčastejším plastovým fragmentom, ktorý vo fľašiach zaznamenali, bol polypropylen, ktorý sa používa predovšetkým k výrobe viečok na zatváranie fliaš.
Na výskyt mikroskopických častíc upozorňuje v poslednej dobe stále viac štúdií aj expertov. Informovali sme ťa aj o tom, že vedci našli mikroplasty aj v zdrojoch pitnej vody na Slovensku. Vyskytujú sa však aj v morských rybách, pive alebo morskej soli.
Firma Nestlé kritizovala štúdiu, kvôli ich technike zisťovania mikroplastov vo vode. Naopak Coca-Cola zase pre BBC pripustila, že aj napriek precíznej filtračnej metóde je kvôli všadeprítomným plastom možné, že sa aj v niektorých vysokokoncentrovaných produktoch môžu stopy mikroplastov objaviť.
Čo sa týka balených vôd na Slovensku, titul najdôveryhodnejšia značka balenej vody získal Rajec, ktorého dodávateľom je Kofola a.s. Táto spoločnosť podľa Finstat-u v roku 2016 zvýšila zisk o 34 % na 7,762 mil. € a tržby jej narástli o 3 % na 74,76 mil. €.
Balená voda nezaťažuje len peňaženku
V prvom rade si treba uvedomiť, že biznis s vodou je naozaj výnosný. Predaj balenej vody ročne vynesie viac ako 83 miliárd eur. V Amerike sa cena za galón balenej vody pohybuje tesne nad hranicou jedného euro a ľudia na ňu míňajú 300-násobne viac v porovnaní s cenou vody z kohútika. To či je balená voda podvodom storočia, sme rozoberali aj minulé leto.
Výroba je samozrejme aj záťažou pre životné prostredie, pretože fľaše na balenú vodu sa vyrábajú z vedľajších produktov ropy. Vzniká tak obrovské množstvo odpadu. Zároveň sa na výrobu jednej litrovej fľaše spotrebuje až 1,39 litrov vody. Možnosť, ako znížiť dopady na životné prostredie, je recyklovať. Problémom je však nedôslednosť ľudí. Iba jedna zo šiestich fliaš totiž skončí v kontajneri na plastový odpad.
zdroj: theguardian.com
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy