Tieto moderné autá sú totálny prepadák. Niektoré z nich nezískali v crash testoch ani 1 hviezdičku
- Aj medzi modernými autami môžeš nájsť modely, ktoré ponúkajú katastrofálnu ochranu pre posádku
- Za zlým hodnotením je však často aj niečo iné – napríklad slabšia výbava, s ktorou sa tak trochu počíta
- Aj medzi modernými autami môžeš nájsť modely, ktoré ponúkajú katastrofálnu ochranu pre posádku
- Za zlým hodnotením je však často aj niečo iné – napríklad slabšia výbava, s ktorou sa tak trochu počíta
Ak si kupuješ nové auto, máš pravdepodobne v hlave niekoľko jasných kritérií, ktoré musí spĺňať. Malo by mať rozumnú cenu, byť dostatočne výkonné, pekné a ponúkať dostatok priestoru pre teba a celú tvoju rodinu.
Myslíš však aj na bezpečnosť? Platí, že prakticky akékoľvek moderné auto pravdepodobne bude posádku chrániť viac, než jeho 10, 15 alebo 20 rokov starý predchodca, no výnimky sa určite nájdu. A možno ťa poriadne prekvapia.
Mitshubishi ako totálny prepadák
CarThrottle začiatkom jari informoval o crash testoch dodávky Mitshubishi Express. Jasné, nejde o úplne klasické auto, ale je to model z roku 2020, v ktorom sa stále bežne vozia ľudia. Napríklad kuriéri, ktorí majú počas dňa poriadne naponáhlo, (v lepšom prípade) handsfree v uchu a poriadne nervóznu hlavu, aby stihli všetko načas.
V zásade taktiež ide o aj u nás veľmi známy Renault Traffic, len s iným logom na prednej maske a určený pre špecifické trhy – v tomto prípade ho testovala austrálska obdoba európskej EuroNCAP s názvom ANCAP.
Zábery ukazujú najmä katstrofálny výsledok bočného nárazu do stĺpa, kedy prekážka skončila niekde v tretine kabíny, čo by bolo pre vodiča poriadne nepríjemné. Riziko vážneho zranenia hrudníka však vychádza z celkovo troch zo štyroch testov. Okrem spomínaného stĺpa dopadli zle aj frontálne nárazy s plným, alebo čiastočným prekrytím.
Zhrnuté a podčiarknuté, ochrana dospelej posádky je len za 55 bodov a výsledkom je šokujúcich 0 hviezdičiek.
Nejde o žiadnu náhodu, „náš“ EuroNCAP na konci minulého roka testoval 19 dodávok a súrodenci Mitshubishi – Renault Trafic a Fiat Talento si vyslúžili rating „Neodporúčame v roku 2021“, podobne ako väčší Renault Master alebo Nissan NV400 (zhodou okolností opäť z rovnakého koncernu Renault-Nissan-Mitshubishi). Zle ale dopadol aj Opel Movano.
Nie je to také jednoduché
Zlý výsledok ochrany dospelej posádky sa, samozrejme, nedá nijako ospravedlniť. Za zranenie kolena zas možno môžu tvrdé plasty v kabíne pre posádku, predsa len, dodávky pre podnikateľov sú stroje, pri ktorých je výrazný tlak na nízku cenu.
EuroNCAP aj ostatné organizácie ale hviezdičky stŕhajú aj za ďalšie veci, ktoré síce s bezpečnosťou súvisia, no – veď sleduj sám.
Mitshubishi Express napríklad stratilo body aj za to, že došlo k otvoreniu dverí s nákladom, ktorý by síce možno vypadol na vozovku, no vodiča tento fakt zas až tak veľmi neohrozuje. Škrtalo sa aj za absenciu kamier pre autonómne krízové brzdenie alebo chýbajúci pripomienkovač nezapnutých bezpečnostných pásov.
„Prepadáky“ aj medzi osobnými autami
EuroNCAP tento rok testoval 9 vozidiel. Môže sa to zdať ako relatívne malé číslo, no ber do úvahy fakt, že životný cyklus jednej genenerácie, napríklad Škody Fabia, je päť aj viac rokov. V testoch teda vo výsledku nájdeš väčšinu áut, len niekedy treba skrolovať trochu do histórie.
Posielanie áut proti prekážkam zatiaľ od januára prinieslo šesť modelov s plným počtom hviezdičiek – limuzíny Genesis G80, SUV-čko GV80, elektromobily Volkswagen ID.4 a Polestar 2, aj športovú Cupru Formentor.
Naopak, zlé výsledky ponúka dvojica Dacií Logan a Sandero Stepway. Obe majú len dve hviezdy z piatich.
Výsledky ochrany dospelej posádky pritom dosahujú 70 %, kým „až“ štvorhviezdičkový Citroën C4 mal v tejto kategórii len o málo viac, presne 76 %.
Postŕhané hviezdy hľadaj v trochu horšej ochrane detí, trochu horšej ochrane chodcov, ale aj horšej výbave týkajúcej sa aktívnej bezpečnosti, kde Dacie nazbierali len 42 %.
Body sa teda v tejto kategórii stŕhali aj za veci ako je absentujúca kamera na čítanie dopravných značiek alebo chýbajúci asistent na udržanie auta v jazdnom pruhu. Ide pritom o veci, pri ktorých zatiaľ stále nie je samozrejmé, že ich vo výbave bude mať aj lacnejšie auto. A že dvojica Dacií z celej deviatky najlacnejšia je, nemôžeme poprieť.
Vyberaj si s rozumom, nie len podľa počtu hviezdičiek
Crashtesty teda veľa napovedia, no jednotlivé výsledky by si si už sám mal rozložiť na drobné. A možno sa zamerať najmä na kategórie, ktoré sú pre teba najdôležitejšie, čo zrejme bude ochrana posádky a detí – aspoň o level vyššie než ochrana chodcov a portfólio asistenčných systémov.
Ozajstnými prepadákmi v ochrane dospelej posádky sú teda skôr trochu iné modely.
V roku 2018 si nula hviezdičiek odniesol aj Fiat Panda, ktorý dostal v prvej (žltej) kategórii len 45 % hodnotenie.
Prekvapivo zle ale dopadol aj robustný Jeep Wrangler (1 hviezdička celkovo a 50 %), ktorý dokazuje buď to, že koncernu Fiat naozaj nešla karta, alebo že veľké auto ešte automaticky neznamená väčšiu bezpečnosť.
Wrangler sa totiž pri relatívne novom teste tzv. čiastočného prekrytia prekážkou dokonca prevrátil. Tento test zaviedla americká IIHS v roku 2012 a v automobilovom priemysle spôsobil doslova zemetrasenie.
Aj autá, ktoré dovtedy zvládali dobre testy s nárazom do prekážky, ktorá prekrývala celý predok vozidla, totiž dokázali skončiť úplne katastrofálne, ak deformačné sily mierili len na jeden malý bod pri samom okraji karosérie.
Nula hviezd a 51 % ochranu dospelej posádky, najmä však kvôli chýbajúcim bočným airbagom, ako aj šokujúcich 0 % za asistenčné systémy má Fiat Punto z roku 2017, alebo (opäť koncernová) Lancia Ypsilon (2 hviezdy a 44 % pre posádku).
Dodávky to však majú ťažké z viacerých dôvodov, než je slabšia výbava kvôli nižšej cene.
Absolútne kritická je plechová priečka oddeľujúca náklad od kabíny pre posádku. V prípade nehody zväčša neupevnený tovar pokračuje v pohybe vpred, takže napriek stene môže ľahko skončiť až na sedadlách vodiča a spolujazdca, pričom pochopiteľne krčí a likviduje všetko, čo mu stojí v ceste.
Ešte horšie sú prípady, kedy cestujúci v bežných osobných autách ani nevyužívajú všetky možnosti ochrany, ktoré im auto ponúka. Reč je pochopiteľne o nezapínaní si bezpečnostných pásov, špeciálne na zadných sedadlách.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska