TikTok sa hrá s tvojou hlavou: Videá si nevolíš ty sám, platforma obvinenia odmieta
- Vývojári TikToku tvrdia, že kanál je zobrazený podľa algoritmu
- O heatingu nechcú ani počuť
- Vývojári TikToku tvrdia, že kanál je zobrazený podľa algoritmu
- O heatingu nechcú ani počuť
Mobilná aplikácia a sociálna sieť TikTok je sprostredkovateľom a kreátorom na vytváranie či zdieľanie krátkych videí. Aplikáciu vyvíja čínska spoločnosť ByteDance.
Keď si otvoríš aplikáciu, väčšina ľudí priamo klikne na „svoju“ podkategóriu, kanál „For You“.
„Keď otvoríte TikTok a vstúpite do informačného kanála For You, zobrazí sa vám prúd videí, ktoré sú vybrané podľa vašich záujmov, vďaka čomu ľahko nájdete obsah a autorov, ktorých máte radi. Tento informačný kanál je založený na systéme odporúčaní, ktorý každému používateľovi poskytuje obsah, ktorý bude pravdepodobne daného používateľa zaujímať. Súčasťou kúzla TikTok je, že neexistuje žiadny informačný kanál pre vás – hoci rôzni ľudia môžu naraziť na niektoré z tých istých výnimočných videí, informačný kanál každej osoby je jedinečný a prispôsobený konkrétnemu jednotlivcovi,“ takto uvádza TikTok definíciu kanála „For You“.
Vývojári TikToku tvrdia, že kanál je zobrazený podľa algoritmu, ktorý len predpokladá, aké záujmy by si na základe tvojho správania v aplikácii mohol mať.
Má to však jeden háčik.
Portál Forbes informoval, že podľa šiestich súčasných a bývalých zamestnancov, ktorí pracovali v spoločnosti TikTok a v jej vývojárskej firme ByteDance, o videách, ktoré ti budú zobrazované, nerozhoduje len algoritmus, a teda nielen on rozhoduje, ktoré videá sa stanú virálne, ale aj zamestnanci v TikToku a ByteDace, ktorí videá vyberajú ručne, čím zvýšia ich distribúciu práve cez známy internetový postup „heating“ (zahrievanie).
„Funkcia ,heating‘ sa týka navyšovania videí do kanála ,For You‘ prostredníctvom operačného zásahu, aby sa dosiahol určitý počet zhliadnutí videa,“ uvádza sa v internom dokumente TikToku s názvom MINT Heating Playbook, ku ktorému sa Forbes dostal.
TikTok nikdy verejne nepotvrdil, že sa zapája do „heatingu“ a napriek tomu, že sa viaceré sociálne siete do tohto postupu zapájajú, väčšinou to označia. Napríklad Google, Meta, ale aj TikTok počas pandémie koronavírusu uzavreli partnerstvo s verejnými zdravotníckymi inštitúciami, aby ľuďom distribuovali presné informácie o ochorení COVID-19.
V prípade volieb v Amerike to bolo veľmi podobné. Sociálne siete tak ľuďom mohli nájsť aj ich volebné miestnosti, no jasne zverejnili dôvody, pre ktoré sa tak rozhodli urobiť.
Zdroje, ktoré mal portál Forbes k dispozícii im potvrdili, že TikTok mnohokrát využil „heating“ na oslovovanie influencerov a značiek, aby ich tak lákal k partnerstvám. Robil to tak, že zvyšovali počet zhliadnutí konkrétnych videí s určitým produktom, a tak prispeli niektorým influencerom a značkám k popularite.
Vybraté „For You“
„Heating“ taktiež poukazuje na fakt, že niektoré videá, ktoré sa nachádzajú v kanáli „For You“, tam nie sú preto, že si algoritmus a TikTok myslia, že by sa ti toto video mohlo páčiť, oni ho tam dajú preto, že potrebujú, aby sa ti páčilo. Inak povedané, aby mala určitá značka alebo influencer či niekto iný viac zhliadnutí, pričom tam údajne neuvádzajú štítok ako „sponzorovaný obsah či reklama“.
Hovorca aplikácie TikTok Jamie Favazza pre Forbes povedal, že propagujú len niektoré videá, aby mohli nových tvorcov či celebrity predstaviť do komunity TikToku. „Len niekoľko ľudí so sídlom v USA má možnosť schvaľovať obsah na propagáciu a takýto obsah tvorí približne 0,002 % videí v kanále ,For You‘,“ povedal Favazza.
TikTok sa obáva, že by čínska vláda mohla prinútiť čínskeho vlastníka platformy ByteDance, aby posilnil alebo potlačil niektoré naratívy TikToku. Sociálna sieť priznala, že cenzurovala kritický obsah voči Číne a pre BuzzFeed News bývalí zamestnanci ByteDance povedali, že aplikácia s názvom TopBuzz, ktorá dnes už neexistuje, pripínala pročínske správy na začiatky príspevkov, ktoré sa používateľom ukazovali. Napriek tomu ByteDance túto správu poprel.
Zdroje: TikTok, Forbes, BuzzFeed News, Meta, Google