Tisíce mladých Slovákov chceli spáchať samovraždu, pandémiu nedávame. Odborníci upozorňujú na enormné problémy

  • Tento rok ešte neskončil, psychológovia z IPčka však už riešili 64 217 krízových komunikácií
  • Psychická situácia sa výrazne zhoršuje pri študentoch. Ideme proti ich prirodzeným potrebám
depresia
Unsplash/Jannes Jacobs, Unsplash/ Nick Karvounis
  • Tento rok ešte neskončil, psychológovia z IPčka však už riešili 64 217 krízových komunikácií
  • Psychická situácia sa výrazne zhoršuje pri študentoch. Ideme proti ich prirodzeným potrebám

Od januára do novembra roku 2021 uskutočnili psychológovia a psychologičky z IPčka viac ako 64-tisíc pomáhajúcich a krízových komunikácií s ľuďmi na ich linkách pomoci.

Psychológovia ľuďom pomáhajú a podporujú ich v náročných až hraničných životných situáciách. V priemere hovoríme o 195-tich núdzových kontaktoch za jeden deň. Od začiatku pandémie ich zaznamenali šesťnásobne viac ako v období pred ňou.

IPčko je občianske združenie, skupinka psychológov, sociálnych pracovníkov a študentov s túžbou pomáhať. Aktívne sa venujú ľuďom, najmä mladým, ktorí sa nachádzajú v ťažkých životných situáciách. Poradcov nájdeš na chate, emaile či telefóne: „Od roku 2012 meníme v IPčku hrozby na príležitosti,“ tvrdia.

Aktuálne s nimi spolupracuje viac ako 60 psychológov a sociálnych pracovníkov a ročne zachránia viac ako 1 000 životov. Ich pomoc ponúkajú bezplatne.

Čo trápi Slovákov najviac?

Najviac ľudí, ktorí sa na psychológov prostredníctvom krízových liniek obrátili, trápila samota. S pocitom osamelosti v týchto mesiacoch pomáhali 10 629 ľuďom.

6 764 mladých ľudí hľadalo prostredníctvom IPčka pomoc s myšlienkami na ukončenie života. 5 861 rozhovorov bolo o sebapoškodzovaní a 2 192 kontaktov sa odohralo v situácii ohrozenia života pri pokuse o samovraždu.

Na linku sa obracajú prevažne mladí ľudia, až 74 % percent zo všetkých rozhovorov bolo s ľuďmi mladšími ako 30 rokov.

Stále častejšie sa nám mladí ľudia otvárajú s tými najnáročnejšími a najcitlivejšími témami, v ktorých boli dlho sami a bez pomoci,“ hovorí pre Startitup Marek Madro, psychológ a riaditeľ IPčka.

IPčko je súčasťou Integrovaného záchranného systému, Asociácie liniek pomoci, Koalície pre deti Slovensko, Asociácie nízkoprahových programov pre deti a mládež a International Association for Suicide Prevention.

Na svojej oficiálnej stránke približujú aj myšlienku ich vzniku. Mladí psychológovia si uvedomili, že práve online svet je tým miestom, kde sa dá jednoducho dostať k mladým ľuďom a pomôcť im, ak to potrebujú.

Výskumy potvrdzujú, že správanie ľudí v online priestore prináša viac otvorenosti a ‚straty’ prirodzených zábran, tieto fakty je užitočné využiť práve v psychologickej intervencii a my to robíme.“

Pandémia ťažkosti zvýraznila

Pandémia nie je hlavným problémom, ale na súčasnej situácii má svoju zásluhu, vysvetľuje psychológ: „Pandémia vo svojej podstate iba zvýraznila ťažkosti a situácie, ktoré tu boli. Možno neboli také intenzívne, ale tým, že sme sa dostali do neprirodzenej a novej situácie, na ktorú nás nikto nepripravil, sa zintenzívnili.“

Vo svete bez pandemických obmedzení mali ľudia takmer stály prístup k aktivitám a možnostiam, ktoré im pomáhali pri zvládaní náročných chvíľ.

V dôsledku karantén a lockdownov sme od nich ostali odstrihnutí: „My, odborníci, tomu hovoríme zvládanie stratégie alebo zdroje, ktoré vyhľadávame v náročných chvíľach.“

Nie každý má doma idylku, uviaznutie v domácnostiach môže preto spôsobovať problémy. Mnohé rodiny sa ocitli zaseknuté v priestore, v ktorom sa odohráva domáce násilie a zrazu neexistuje takmer žiadna možnosť úniku. Okrem toho vznikli aj nové, veľmi špecifické situácie, s ktorými by sme sa inak asi nikdy nestretli, dodáva Madro.

zdroj: Unplash/Anthony Tran

Situácia je a bude náročná

„Často sme boli v kontakte s repatriantmi v štátnych karanténach, ktorí sa tam ocitli v úplnej samote, beznádeji, bez informácií a psychickej pomoci,“ približuje náročnú situáciu z odborného pohľadu Madro.

Teraz sme v intenzívnom kontakte so zdravotníkmi, ktorí siahajú na dno svojich síl. Taktiež sme sa pripravili na poskytovanie smútkového poradenstva rodinám, ktoré prišli o svojich blízkych kvôli korone a nemohli s nimi byť v posledných chvíľach,“ pokračuje.

„Zatvorené školy a online vyučovanie, ktoré na dlhé obdobie uzatvorilo mladých ľudí doma a, všeobecne, s následkami tohto obdobia sa budú ešte veľmi dlho vyrovnávať,“ konštatuje pre Startitup Madro.

IPčko aktívne pomáha Slovákom už niekoľko rokov, pandémia však ich dôležitosť podčiarkla. Množstvo ľudí sa v tejto dobe ocitlo v situácii, z ktorej nevideli východisko.

Práve počas prvej vlny pandémie Covid-19 preto vznikla krízová linka pomoci. „Bola a je súčasťou mnohých príbehov a krízových situácií,“ píšu na sociálnej sieti.

K pomoci sa prostredníctvom linky ľudia dostanú bezplatne, anonymne a nonstop na čísle 0800 500 333. Pomoc však poskytujú aj cez chat, e-mail či video.

„Krízová linka pomoci poskytuje anonymnú, nonstop a bezplatnú psychologickú pomoc a podporu pre ľudí alebo ich blízkych, ktorí sa ocitli v kríze v súvislosti s COVID-19.

Situácia je výnimočne náročná pre študentov

Zhoršenú psychickú situáciu zaznamenali aj pri študentoch. „Po nešťastnom vyjadrení, že koronavírus rozširujú najmä stredoškoláci a ohrozujú tak svojich najbližších, stúpol o 8 % počet kontaktov s mladými stredoškolákmi,“ približuje psychológ.

Vysvetľuje, že pociťovali úzkosť a zodpovednosť, ktorá sa bila s ich prirodzenou psychikou a sociálnou potrebou byť v škole, medzi kamarátmi a rovesníkmi.

Tomuto problému však čelili študenti a psychológovia už dlhšie. Obracali sa na nich v posledných týždňoch s úzkosťou zo stúpajúceho počtu nakazených. To, že opäť zatvoria školy, jednoducho tušili a báli sa.

Presne tak sa aj stalo: „Uviazli v rôznych domácnostiach, zatvorili sa im možnosti úniku do bezpečného prostredia, ktoré pre nich škola predstavovala a teraz sa boja, že ich 10. januára do škôl nepustia. Obávajú sa toho, byť znova izolovaní od kamarátov.“

Zatvorenie škôl totiž znamená zatvorenie aj ich samých v rôznych podmienkach,“ uzatvára odborník z IPčka.

Náročnú situáciu už nedávajú

Len za posledné dva mesiace pocítili 150 % nárast kontaktov od ľudí, ktorí potrebujú okamžitú psychologickú pomoc.

Vzhľadom na kapacitu a finančné prostriedky však dnes dokážeme vypočuť len jedného zo šiestich,“ píšu na svojom Instagrame. Kvôli finančným problémom spúšťajú kampaň Nedávame to!

„Nikto z nás to už nedáva. Sme unavení a často toho máme plné zuby. Pandémia trvá príliš dlho a svetlo na konci tunela sa nám stále odďaľuje,“ píšu na sociálnej sieti.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

Ocitli sa v situácii, kedy potrebujú pomoc oni, konštatujú. „Dopyt po službách pomoci na našich linkách je taký veľký, že neustále doškoľujeme a pridávame ďalších odborníkov, ktorí na linkách pomáhajú. Aj v týchto dňoch pribudne 18 ďalších odborníkov z psychológie no vieme, že to stačiť nebude,“ vysvetľuje Dominika Rajznerová, programová riaditeľka IPčka.

Ich prácu môžeš podporiť tu, finančné prostriedky použijú na zvyšovanie kapacít a prevádzku IPčko.sk, Krízovej linky pomoci a Dobrej linky.

Čítajte viac z kategórie: Koronavírus

Zdroje: IPčko, OZ IPčko, Instagram/IPčko

Najnovšie videá

Trendové videá