Tisíce Slovákov na ne denne naletia. Facebook zaplavujú manipulatívne príspevky, ktoré ťa dojmú a potom okradnú
- Emócie ako nástroj manipulácie
- Facebook zaplavujú podvodné príbehy, falošné fotky aj klamlivé výzvy

- Emócie ako nástroj manipulácie
- Facebook zaplavujú podvodné príbehy, falošné fotky aj klamlivé výzvy
Užívatelia lajkujú slzy detí a bolestivé osudy dôchodcov. V skutočnosti ide o klamlivú pascu, ktorá ich môže doviesť až k nebezpečným prípravkom.
Na prvý pohľad ide o nevinné príspevky. Fotografie smutných detí, babičiek so zroneným výrazom, titulky o zabudnutých narodeninách a slzy v očiach.
Ich cieľ je však ďaleko od empatie či solidarity. V skutočnosti ide o premyslenú manipulatívnu taktiku, ktorá má jediný cieľ – vyvolať emóciu, vytvoriť virálny zásah a následne presmerovať dôverčivého používateľa na podvodnú webovú stránku.
„Pod príspevkami sa objavujú komentáre, gratulácie a blahopriania. Emócie mnohých ľudí sú zmobilizované zarážajúcim spôsobom,“ upozorňuje Tomáš Šalmon, šéfredaktor portálu HOAX.sk, ktorý dlhodobo sleduje a dokumentuje najnovšie formy online manipulácie.
Ako to celé funguje?
Príspevky pracujú s jednoduchou psychológiou – človek, ktorému nikto nedal lajk, si zaslúži tvoju pozornosť. Tlačia na city a apelujú na základné hodnoty, ako sú súcit, pomoc či solidarita. Ak však človek klikne, často sa po niekoľkých ďalších krokoch ocitne na stránke plnej reklám na zázračné lieky či pofidérne investičné schémy.
„Obrázky sú totiž v drvivej väčšine vytvorené nekvalitnou umelou inteligenciou a napriek chybám ich verejnosť prijíma ako skutočné,“ vysvetľuje Šalmon.
Obrázky často obsahujú chyby – nesprávne rody, nezmyselné texty, ruské mená, architektúru či azbuku – a predsa ich používatelia zdieľajú ako pravdivé príbehy.
Základom je jednoduchá viralita – lajk, komentár alebo zdieľanie zvyšuje dosah. Algoritmus Facebooku to vníma ako atraktívny obsah a posúva ho ďalej. Čím viac interakcií, tým vyššia návštevnosť na podvodných stránkach, ktoré následne monetizujú svoj dosah reklamami.
„Ruský svet“ v slovenských emóciách
Podľa HOAX.sk je obsah často pôvodom z Ruska. Na Slovensku je známa stránka Svet Médií, v Česku zasa Všechno Ze Světa. Zverejňujú rovnaký obsah, ktorý presmerúva na rovnaký web – youngbuckskin.com, doménu, ktorej názov nedáva v kontexte žiadnu logiku. Administrátori týchto stránok sa pritom pripájajú z Kazachstanu, nie z Európy.
„Názov domény môžeme preložiť ako ‚mladá jelenia koža‘ alebo ‚mladý tmavokožec‘. Logiku toto pomenovanie domény vzhľadom na obsah nedáva,“ píše sa v analýze HOAX.sk.
Články, ktoré tieto stránky propagujú, sú väčšinou stručné, bez reálneho príbehu, ale zato preplnené reklamou. Čitateľ je zahltený desiatkami výziev na kliknutie – na „zázračné riešenia“, ktoré údajne vyliečia bolesť kĺbov, odstránia parazity či podporia zdravie. V skutočnosti ide o nelegálne predávané prípravky bez overeného zloženia a bez možnosti reklamácie.
Polícia potvrdzuje nárast podvodov
Na podvodné kampane s emocionálnym obsahom a zavádzajúcimi eshopmi sme sa pýtali aj Policajného zboru SR. Podľa slov pplk. PaedDr. Zuzany Hrabovskej z Odboru komunikácie a prevencie Prezídia PZ ide o jav, ktorý má korene už v období pandémie.
„Podvody súvisiace s e-commerce a ich zásadne zvýšený výskyt eviduje odbor od výskytu ochorenia Covid-19,“ uviedla pre Startitup.sk. Dodala, že využitie umelej inteligencie pri tvorbe podvodného webového obsahu polícia zatiaľ identifikovala len zriedkavo, no predpokladá, že pôjde o narastajúci trend.
Polícia odporúča občanom, aby boli pri online nakupovaní obozretní. Pomôcť môže jednoduché pravidlo: nepodliehať emóciám, overiť si recenzie a porovnať ceny s dôveryhodnými predajcami. „Nevykonávať unáhlené nákupy vo väčších sumách, overovať dostupnosť a hodnotu tovaru a porovnávať s inými e-commerce predajcami,“ odporúča hovorkyňa.
Ak už človek na takejto stránke zaplatil, mal by konať čo najskôr. Prvým krokom je kontaktovať svoju banku a požiadať o zablokovanie transakcie. Polícia takisto odporúča nahlásiť podvod aj samotnej sociálnej sieti, ako aj platformám venujúcim sa odhaľovaniu internetových podvodov.
Starší ľudia ako cieľová skupina
Zdieľanie a komentovanie týchto manipulatívnych príspevkov je časté najmä u staršej generácie, najmä žien na dôchodku. Práve pre ich vyššiu dôverčivosť a slabšiu digitálnu gramotnosť sú ideálnym cieľom. Podľa HOAX.sk ide o cieľavedomý biznis model, ktorý má nalákať najzraniteľnejších používateľov.
Okrem falošných príbehov sa k nim cez reklamy dostávajú aj nebezpečné lieky, podvodné investičné platformy a klamlivé blogy, ktoré predstierajú, že ide o seriózne odborné články. Mnohé z týchto reklám sú plné nechutných obrázkov červov, orgánov či „zázračných“ pred a po fotografií.
Administrátori stránok v hľadáčiku podvodníkov
Okrem emocionálneho vydierania sa šíri aj ďalšia nebezpečná technika – falošné výzvy pre správcov facebookových stránok. Prichádzajú ako správy v Messengeri, v ktorých údajná „Meta podpora“ tvrdí, že stránka porušila podmienky. Príjemcovi navrhne, aby klikol na odkaz a „vyriešil problém“.
V skutočnosti ide o phishingový útok. Cieľom je získať prihlasovacie údaje a následne zneužiť administrátorský prístup. Mimoriadne nebezpečné je to pre podniky, ktorých reklamné účty sú prepojené s platobnou kartou.
„Realita je taká, že META nikdy neposiela varovania cez Messenger. Skutočné upozornenia sa zobrazujú po prihlásení do účtu v notifikáciách, nie ako správa od neznámeho profilu,“ vysvetľuje HOAX.sk.
Podvodníci sa dokonca snažia napodobniť vzhľad Facebooku – vytvoria falošné rozhranie, ktoré vyzerá dôveryhodne a žiada prihlásenie. Následne však dochádza ku krádeži prístupu, zmene administrátorov a niekedy aj k priamemu finančnému úniku.
Varovanie pre redakcie aj používateľov
Paradoxom je, že upozorňovanie na tieto praktiky môže byť na Facebooku problém. Portál HOAX.sk opakovane čelil blokovaniu svojich príspevkov len za to, že poukázal na falošné kampane a dezinformácie. Systém ich totiž automaticky označil za „porušujúce pravidlá“.
Aj preto je dnes dôležité nielen upozorňovať, ale aj vzdelávať a zvyšovať digitálnu gramotnosť bežných používateľov. Ak niekto zdieľa podobné príspevky, pomôže vecný komentár alebo súkromné upozornenie. Príspevok je tiež možné nahlásiť ako „falošné informácie – spoločenská záležitosť – generované AI“.
Ako sa brániť?
- Nikdy neklikaj na podozrivé odkazy v správach, ktoré tvrdia, že pochádzajú od Facebooku.
- Nedávaj svoje prihlasovacie údaje nikam mimo oficiálnej domény facebook.com.
- Upozorni blízkych, ak zdieľajú falošné príbehy. Vysvetli im, ako tieto schémy fungujú.
- Nahlasuj podozrivý obsah priamo cez nástroje Facebooku.
- Zostaň skeptický, najmä pri emocionálne silných príspevkoch bez jasného pôvodu.
Online manipulácia sa stáva čoraz sofistikovanejšou. No paradoxne najúčinnejšou zbraňou proti nej zostáva niečo úplne jednoduché – zdravý rozum, všímavosť a ochota spýtať sa: Naozaj tomu verím?
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: TS/HOAX.sk