Matovič minie za deň aj výplatu jedného Slováka: Ako politici lejú peniaze do sociálnej siete
- Septembrové predčasné parlamentné voľby sú za dverami
- Politické strany sa vrhli do predkampane
- Septembrové predčasné parlamentné voľby sú za dverami
- Politické strany sa vrhli do predkampane
Zvolebnieva sa a viaceré politické strany naplno roztáčajú svoje predvolebné kampane. Do týchto kampaní sú politici schopní naliať sumy, z akých sa bežnému smrteľníkovi zatočí hlava.
Bývalý slovenský premiér, exminister financií, zakladateľ a líder hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO) Igor Matovič mal včera štvrtok 11. mája 50 rokov. A podľa všetkého to vyzerá tak, že si k narodeninám doprial aj „darček“ v podobe masívnej reklamy na sociálnej sieti.
Matovič leje do predvolebnej kampane na Facebooku desaťtisíce
Ako na sociálnej sieti informuje Transparency International Slovensko, najviac, aspoň čo sa týka reklamy na Facebooku, do nej aktuálne investovalo OĽANO. „Keďže väčšina politických strán ignoruje transparentné účty, ktoré nie sú v predkampani povinné, pokúšame sa im pozerať na prsty inak,“ píše mimovládna organizácia na Facebooku.
„Masívna online kampaň Matoviča odštartovala v apríli, za posledných 30 dní do nej OĽANO investovalo 23,5-tisíca eur (všetky sumy bez DPH), čo je naviac spomedzi všetkých politických strán,“ informuje v poste Transparency.
Podľa organizácie to za prvý májový týždeň bolo 5 600 eur, čo v praxi znamená denný sponzoring statusov za takmer tisícku. „Na transparentnom účte OĽANO pritom nevidíme nič, Matovič ho zatiaľ nevyužíva,“ tvrdí mimovládka.
Transparentný účet Matovičovej strany je zatiaľ pomenovaný len genericky „Parlamentné voľby“, bez jasného označenia. Na to, že tento účet patrí práve Matovičovej strane upozornilo taktiež Transparency International Slovensko, ktorým to pred časom potvrdil hovorca OĽANO Matúš Bystriansky.
Hegerovi Demokrati značne zaostávajú, KDH je aktívne
Organizácia na svojom volebnom webe od štvrtka publikuje aj informácie o politickej reklame na sociálnej sieti Facebook, ktoré sa snažia vyťažiť z údajov spoločnosti Meta.
Expremiér Igor Matovič podľa webu momentálne leje do reklamy na Facebooku násobne viac ako Demokrati jeho „exkolegu“, končiaceho premiéra Eduarda Hegera.
Strana na rozdiel od najsilnejšieho parlamentného hnutia nemá na účte milióny eur zo štátnych príspevkov, a tak vyzerá aj ich online kampaň. Za posledný mesiac do Facebooku investovali necelých 1 200 eur. V poslednom týždni však akcelerujú aj oni a výdavky len za sedem dní narástli na 1 500 eur.
Oveľa aktívnejšie je aj KDH, ktoré sa spomína v súvislosti s možným spájaním sa s Demokratmi. „To cez profil strany a jeho predsedu nalialo do Facebooku za posledných 30 dní viac ako 13-tisíc eur, za posledný týždeň až 4-tisíc.“
„Pri pohľade na menej presné dáta získané z finančných intervalov uvádzaných spoločnosťou Meta, mohla minúť tento rok najviac na politickú reklamu strana Smer Roberta Fica, a to viac ako 77-tisíc eur (stredná hodnota). Na druhom mieste za ňou je Progresívne Slovensko so strednou hodnotou celkových výdavkov vo výške viac ako 53-tisíc eur,“ upozorňuje Transparency.
Zdroje: Facebook/Transparency International Slovensko , Facebook/Transparency International Slovensko, Transparentné účty, Transparency, Transparetné účty