Tomáš investoval 8-tisíc do pomôcok na jógu, dnes sa jeho biznis blíži k prvému miliónu
- Tomáš dlhé roky pracoval v digitálnej agentúre, chcel však vytvoriť niečo vlastné
- Požičal si peniaze a 8-tisíc investoval do podnikania s produktmi na jogu či pilates
- Dnes pôsobí v 4 krajinách a jeho tržby sa blížia k miliónu
- Tomáš dlhé roky pracoval v digitálnej agentúre, chcel však vytvoriť niečo vlastné
- Požičal si peniaze a 8-tisíc investoval do podnikania s produktmi na jogu či pilates
- Dnes pôsobí v 4 krajinách a jeho tržby sa blížia k miliónu
Tomáš Sokol mal stabilnú prácu v digitálnej agentúre. Dal však výpoveď a pustil sa do vlastného biznisu. Do podnikania vstúpil s kapitálom 8-tisíc eur, z ktorých časť si musel požičať. Dnes sa jeho tržby blížia k prvému miliónu.
Na Slovensku založil najväčší e-shop s pomôckami na jogu, fitness a výživovými doplnkami. Zaplnil dieru na trhu a presadil sa až v štyroch krajinách. Pred dvoma rokmi expandoval aj do Chorvátska.
E-shop Flexity na platforme Shoptet založil v roku 2017 spolu s bratom Martinom a manželkou Lenkou. „V tom čase som ešte pracoval v digitálnej agentúre a medzi klientami som mal aj pár e-shopov. Zaujalo ma, ako takýto biznis funguje,“ spomína Tomáš s tým, ako si po jednej z lekcií jogy uvedomil, že práve pomôcky na jogu sú to, čo na slovenskom trhu chýba.
- Čo Tomáša priviedlo k podnikaniu s produktmi na jogu?
- Prečo sa mu ešte nepodarilo prekonať milión?
- Kedy plánuje otvoriť kamennú predajňu?
- Do akých krajín expandoval?
Pracovali ste v digitálnej agentúre. Prečo ste sa rozhodli opustiť stabilný mesačný príjem a pustiť sa do podnikania?
O založení e-shopu som uvažoval dlhú dobu, „aha moment“ však prišiel na hodine jogy. Pri prieskume trhu s bratom Martinom a manželkou Lenkou sme zistili, že pomôcky na jogu sú ten správny segment v správny čas.
Vedel som, že nemám čo stratiť. Vnímal som veľký potenciál v predaji produktov na jogu. V tom čase tu už boli nejaké e-shopy s podobnými produktmi, nie však v takom rozsahu ani kvalite.
Projekt Flexity ste budovali ešte počas práce v digitálnej agentúre.
Na platforme Shoptet sme si založili malý e-shop Flexity.sk. Pôvodne to mala byť iba „bokovka“ popri zamestnaní. Sklad sme zriadili iba v byte a zásielky sme nosili na poštu ráno pred prácou.
Zakrátko sa však začal zvyšovať počet objednávok a zákazníkov, nakopla nás aj účasť vo finále slovenskej e-shopovej súťaže MastersGate a fúzia s ďalším jogovým e-shopom. Dostali sme sa do fázy, keď sme nielen, že museli venovať e-shopu všetok svoj čas, ale potrebovali sme aj spoľahlivých zamestnancov.
Predávate pomôcky na jogu, pilates. Prečo práve tento sortiment, vnímali ste dieru na trhu?
Áno, joga v roku 2017 začala zažívať veľký boom. Pandémia to však zmenila. No dnes sa opäť postupne rozbieha. Mnoho štúdií zaniklo a lektori sa začali venovať niečomu inému. Stále má však oveľa viac priaznivcov ako napríklad pilates.
Okrem toho bola joga moje spoločné hobby aj s manželkou. Bavilo nás to cvičenie, komunita okolo toho.
O ktoré produkty je dnes najväčší záujem?
Z jogy sú to protišmykové podložky – jogamatky, jogové oblečenie, bolstre a poslednú dobu viac idú aj kolesá na wheel jogu.
Vidíme však aj nárast v sortimente ajurvédskych doplnkov, tibetské misy či siete na vzdušnú jogu.
Tento rok sa nám podarilo na Slovensko dostať 3 svetové značky pre pilates, o ktorých budeme ešte veľa počuť.
V čase, keď ste začínali, tu nebol veľký hráč na trhu ako ste vy. Vnímate však dnes oveľa väčšiu konkurenciu?
Nevnímame, že by na trhu mal niekto porovnateľné portfólio, čiže priamu konkurenciu úplne nevidíme. No určite si jogu všimlo veľa hráčov. Aj preto sme sa začali odlišovať kvalitou a upriamili pozornosť na udržateľné produkty.
Na druhú stranu, pandémia veľmi akcelerovala e-commerce. A tým, že aj joga bola vlastne veľmi silno v médiách, mainstreame, prezentovaná, tak sa toho chytili veľkí hráči aj e-shopy, ktoré ponúkali aj odlišný tovar. Aj e-shopy, ktoré predávali spodnú bielizeň, sa pustili do predaja jogových podložiek.
O tomto segmente však veľa ľudí ani nevie. Ako vyzerá, kto sú veľkí hráči, veľkí odberatelia a čo vyrábajú?
Keď sme začínali, bol tento segment ešte veľmi maličký, nehovorilo sa o ňom veľa. V zahraničí je však tento trh dlhodobo populárny. Celý tento trh však pochádza z Ameriky, tam je to najsilnejšie. V Európe je najsilnejším hráčom Nemecko a potom Veľká Británia.
Do podnikania ste vstúpili s kapitálom 8-tisíc eur, z ktorých časť ste si museli požičať. Rok 2021 ste uzavreli s tržbami viac ako 712-tisíc eur. Odvtedy už prešli takmer 2 roky, podarilo sa vám už prekonať milión?
Pôvodne sme to mali v pláne dosiahnuť ešte minulý rok. Vplyvom viacerých externých faktorov, ako vysoká inflácia, vojna na Ukrajine či otvorenie retailu po pandémii, sa nám to, žiaľ, nepodarilo.
Dnes sa už sústreďujeme na ziskovosť, nie na objem. Zaujíma nás stabilnejší a udržateľný rast. Prekonať milión však môžeme aj do konca tohto roka, keďže medziročne stále rastieme.
Nemyslíte si, že k dosiahnutiu miliónu by pomohla kamenná predajňa?
Je to možné. Otvorenie kamennej predajne však nevylučujeme, pozeráme sa na to s rešpektom. Vyrástli sme z e-commercu, retail má iné pravidlá hry. My zatiaľ fungujeme, že máme výdajne miesto. Tým máme priamy kontakt so zákazníkom, čo vnímame ako veľkú výhodu.
Na otvorenie predajne musíme ešte dozrieť. Musíme skutočne poznať pravidlá hry a otvoriť to v dobrom čase s dobrou kapitalizáciou. Zároveň je e-commerce posledné roky na vzostupe.
Vnímate teda, že sa za posledné roky zmenilo nákupné správanie Slovákov?
Jednoznačne, pandémia akcelerovala online predaj. Vnímame príliv aj staršej generácie, ktorá nakupuje online. Klesol aj pomer dobierok voči platbám kartou. Ľudia dnes viac objednávajú do výdajných boxov.
Za posledné roky sa úroveň e-commerce na Slovensku veľmi zvýšila a služby sú tu naozaj na kvalitnej úrovni.
Ako platformu pre svoj e-shop ste si zvolili Shoptet. Prečo?
Po porovnaní 3 bežných modelov – na mieru, open source a krabicové riešenie – sme si vybrali Shoptet. Rozhodli sme sa nakoniec pre krabicové riešenie, keďže sme nemali kapitál na vlastné a open source si zas vyžaduje niekoho, kto by to stále rozvíjal. Kapitál z IT sme sa rozhodli presunúť do marketingu.
Pre krabicové riešenie, ktoré sme chceli vytvoriť, nám vychádzal Shoptet ako najideálnejšie riešenie. Šablóny, ktoré ponúkali, sa nám veľmi páčili, rovnako ovládanie webu je intuitívne a jednoduché.
Čo vnímate za hlavné benefity, ktoré Shoptet ponúka?
Od samého začiatku nám Shoptet veľmi pomáhal. Edukoval nás a poskytoval veľa informácií. Shoptet má fakt v DNA to, že chce, aby boli e-shopy úspešné.
Za hlavné benefity považujem intuitívnu navigáciu aj pre ľudí menej IT zdatných, ľahká prepojiteľnosť na lokálne služby aj marketing platformy. Shoptet nám tiež vždy poskytol rýchly support a vyriešil každý problém.
Shoptet vám pomohol rozrásť sa na zahraničný trh. V akých krajinách pôsobíte?
Zo Slovenska sme sa prirodzene presunuli do Česka, následne do Maďarska a Chorvátska. Shoptet má výhodu oproti možno ostatným riešeniam, že ak niekto zrovna chce expandovať do krajín, ktoré sú v strednej Európe, tak už je plne lokalizovaný.
Čiže netreba platiť ďalšie financie na preklad celého systému. Vedeli sme veľmi rýchlo preniesť jeden systém na druhý. Expanzia bola teda rýchlejšia.
Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v online obchodoch. Online nákupy výrazne zatraktívnila pandémia, pričom z prieskumu vyplýva, že nakupovaniu výlučne v kamenných prevádzkach ostalo verných iba 8 % ľudí.
Z júlového prieskumu verejnej mienky pre slovenský startup Repetito vyplýva, že až 70 % opýtaných využíva online nákup jeden- až trikrát mesačne, 16 % takto nakupuje štyri- až päťkrát za mesiac a 6 % viac ako päťkrát
Jedným z významných hráčov v e-commerce segmente je Shoptet, prostredníctvom neho podniká s vlastným e-shopom už viac ako 34-tisíc ľudí. Mnohým umožnil osamostatniť sa a splniť si svoje podnikateľské sny.
Ide o najčastejšie riešenie pre online obchody v Česku aj na Slovensku. Za rok 2022 na Slovensku vzniklo len na platforme Shoptet viac ako 1 400 nových internetových obchodov.
E-commerce je dynamické odvetvie, ktoré si vyžaduje časté zmeny. Čo musí firma robiť, aby neustále rástla?
Neustály rast nemusí byť zdravý, dnes hovoríme viac o udržateľnom raste, súčasťou ktorého je aj priestor spraviť si poriadok, zastaviť sa na chvíľu a lepšie premyslieť ďalšie kroky.
Na druhú stranu, aby človek kráčal s trendmi, je dobré navštevovať rôzne konferencie, získavať potrebné know-how a inšpirovať sa prostredníctvom kníh či podcastov.
E-commerce komunita je fakt výnimočná a veľmi veľa sa tu zdieľa. Ja sa veľmi rád stretávam s ostatnými majiteľmi e-shopov alebo konzultantmi. A potom je dobré sa pozerať, samozrejme, do zahraničia.
Je tiež dôležité sledovať, ako sa prostredie mení, a dokázať sa mu prispôsobovať. Chce to však aj vnútornú pružnosť, vedieť prijímať zmeny, ako prichádzajú.
Čo sú vaše plány do budúcna? Plánujete pridať do vašej ponuky aj vlastný sortiment?
V rámci jogy je toho vybavenia už relatívne dosť veľa. Tam nie je veľký priestor na rozšírenie ponuky. Viac by sme sa teda chceli zamerať na pilates, ktorý tu mal silnú tradíciu hlavne ako cvičenie na podložkách. Rovnako chceme portfólio rozšíriť viac v oblasti ajurvédy či meditácie.
Postupne sme už začali aj zaraďovať produkty pod našou privátnou značkou. Máme do budúcna v pláne aj oblečenie na cvičenie, ktoré by sa vyrábalo na Slovensku.
V pláne máme aj ďalšiu expanziu, presadiť sa plánujeme na rumunskom trhu. V hre je aj kamenná predajňa.