TOP 10 obľúbených značiek áut Slovákov: Prvá trojica prekvapí každého šoféra (ZOZNAM)

  • Iba v septembri bolo na Slovensku zaregistrovaných 6 521 nových vozidiel
  • Jedna značka si podmanila slovenský trh
Žena si skúša nové auto a peniaze.
Ilustračné foto Freepik/@freepik, Unsplash/@John Vid
  • Iba v septembri bolo na Slovensku zaregistrovaných 6 521 nových vozidiel
  • Jedna značka si podmanila slovenský trh

Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR zverejnil v pondelok nové údaje o predaji áut na Slovensku. Čísla odhaľujú zaujímavé trendy na trhu s novými vozidlami. Niektoré z nich pretrvávajú dlhodobo. Celkovo však registrácie nových áut výrazne klesli oproti minulému roku.

Slovensko si vybudovalo povesť automobilovej veľmoci, a to nielen v Európe. Naša krajina vyrába vzhľadom na počet obyvateľov mimoriadne veľa áut. Tento fakt neprekvapuje, keďže zahraničné automobilky vnímajú slovenských pracovníkov ako lacnejšiu alternatívu. Vďaka tomu sa u nás sústreďuje významná časť automobilovej výroby.

Momentálne sa Slovensko vyhýba vlne prepúšťania, ktorá postihla Volkswagen a Stellantis. Títo automobiloví giganti čelia vážnym ťažkostiam, ako sme už informovali v predchádzajúcom článku. Situácia je natoľko kritická, že zvažujú aj zatvorenie niektorých svojich závodov. Napriek tomu slovenské pobočky týchto spoločností zatiaľ zostávajú stabilné.

Najobľúbenejšia značka Slovákov

Slovensko exceluje vo výrobe áut, ale ako si vedieme v ich nákupe? Štatistiky ukazujú zaujímavý obraz. V septembri klesol počet nových registrácií o takmer 5 % na 6 521 vozidiel. Ešte výraznejší pokles zaznamenali úžitkové vozidlá triedy N1 – ich registrácie klesli o 31 % na 536 kusov oproti 777 v minulom roku.

Slováci pri výbere značky stavajú na osvedčenú kvalitu z blízkeho regiónu. V septembri dominovala Škoda s 21,06 % podielom na trhu. Prekvapivo dobre si viedla aj kórejská Kia, ktorá získala 10,66 % trhu a predbehla tak aj Toyotu.

Tieto čísla naznačujú, že hoci vyrábame veľa áut, ich nákup na domácom trhu má klesajúcu tendenciu. Zároveň vidíme, že spotrebitelia uprednostňujú známe značky s dobrou povesťou v našom regióne.

Ďalšie obľúbené značky

Medzi malými úžitkovými vozidlami viedol Renault so 16,60 % podielom na trhu. Ford výrazne zlepšil svoje postavenie oproti augustu a obsadil druhé miesto s 15,86 %. Tretí skončil Citroën s 11,57 % podielom.

V segmente malých nákladných áut do 12 ton dominovalo Iveco so 77 % trhu. Zvyšných 23,08 % patrilo značke Man.

Kategória N2 zaznamenala prudký pokles. V septembri registrovali len 13 vozidiel, čo predstavuje 51,85 % medziročný pokles. Naopak, kategória N3 vzrástla o 30,32 % s 245 novými registráciami oproti 188 v minulom roku.

Autobusy dopadli najhoršie. Kategórie M2 a M3 mali len šesť registrácií, čo je o 93,25 % menej ako vlani.

Rebríček automobiliek, ktoré na Slovensku v septembri vykázali nové registrácie (osobné vozidlá)

  1. Škoda (21,06 %)
  2. Kia (10,66 %)
  3. Toyota (9,62 %)
  4. Volkswagen (8,99 %)
  5. Hyundai (8,86 %)
  6. Peugeot (3,48 %)
  7. Mercedes-Benz (3,48 %)
  8. Dacia (3,36 %)
  9. Opel (3,14 %)
  10. Audi (2,76 %)
  11. Citroën (2,70 %)
  12. BMW (2,50 %)

Oživenie trhu s automobilmi

Hoci sme zaznamenali pokles v registráciách nových vozidiel, celosvetový prieskum EY naznačuje možné oživenie dopytu po automobiloch v blízkej budúcnosti, a to aj v segmente elektrických vozidiel. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA, ktorá sa odvolala na údaje poradenskej spoločnosti EY.

V prieskume EY uviedlo 40 % respondentov, že do polovice roka 2026 si plánujú kúpiť nový automobil. To bolo o sedem percentuálnych bodov viac ako pred rokom. V rámci prieskumu, ktorý sa uskutočnil počas leta, EY oslovila 19 000 ľudí v 28 krajinách, z toho 1 000 v Nemecku.

Medzi respondentmi, ktorí si plánujú zaobstarať nové auto, uviedlo 24 %, že si pravdepodobne kúpia elektromobil. Išlo o mierny nárast v porovnaní s minuloročným zisťovaním, keď sa v prospech elektromobilu vyslovila jedna pätina opýtaných.

Autá s benzínovým motorom zostali najobľúbenejšie s podielom 29 %. Celkovo 33 % potenciálnych kupujúcich by sa rozhodlo pre klasické hybridné a plug-in hybridné vozidlá a 8 % pre dieselové vozidlá.

V Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, 28 % respondentov uviedlo, že si v najbližších dvoch rokoch plánujú kúpiť nové auto. To bolo o päť percentuálnych bodov viac ako v predchádzajúcom roku. Z hľadiska typu pohonu výsledky za Nemecko v podstate odzrkadľovali celosvetové rozloženie. O niečo obľúbenejšie boli elektromobily, ktoré s podielom 26 % prekonali európsky priemer 21 %.

Najväčšie svetové automobilky zaznamenali v poslednom období pokles predaja, prieskum však naznačil, že trh by sa čoskoro mohol vrátiť na trajektóriu rastu, uviedol Constantin Gall, expert na automobilové odvetvie v spoločnosti EY.

Zdroje: Archív SIU, zapr.sk, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá