TOP 5 Slovenských startupov, z ktorých neúspechu sa môžeme poučiť
- Neúspech je neoddeliteľnou súčasťou podnikania, aj keď sa to mnohí snažíme ignorovať. Tu je 5 slovenských projektov, ktorým to nevyšlo úplne podľa predstáv.
- Neúspech je neoddeliteľnou súčasťou podnikania, aj keď sa to mnohí snažíme ignorovať. Tu je 5 slovenských projektov, ktorým to nevyšlo úplne podľa predstáv.
“Ako sa rozširuje okruh ľudí, ktorí sa pokúšajú preraziť so svojimi projektami, tak sa zvyšuje percento tých, ktorí zažili prvý podnikateľský neúspech. Podľa prieskumu KPMG bolo až 59% startupistov angažovaných v projektoch, ktoré nevyšli. Oproti roku 2014 je to nárast o výrazných 25%. Až 87% zástupcov startup priestorov sa pritom vyjadrilo, že majú obavu o kvalitu biznis nápadov súčasných začínajúcich podnikateľov,” tvrdí KPMG vo svojej Startup Survey Slovakia 2016.
Goldee
foto: Goldee
Goldee malo všetko. Mladí Košičania s ovládačom náladového osvetlenia dobyli svet. Investori a mentori ich chválili za výrobok aj prezentáciu. Za necelý mesiac vyzbierali od fanúšikov 200 000 dolárov v crowdfundingovej kampani, v ktorej ponúkali podiel na zisku.
A zrazu sa to zosypalo. Po jednom z najúspešnejších startupov v histórii Slovenska zostalo iba ospravedlnenie zakladateľa Tomáša Barana. Ten za neúspechom svojho projektu vidí hneď niekoľko chýb, za ktoré vo svojom blogu berie plnú zodpovednosť.
foto: slashgear.com
Ako jediný majiteľ sa nemal na koho obrátiť, keď sa veci zvrtli k horšiemu. Všetko bolo na jeho pleciach a bolo to jednoducho príliš veľa. Taktiež podľa neho spravil chyby pri prijímaní kľúčových zamestnancov.
Rozhodnutie zostať na Slovensku so sebou prinieslo problém pri zháňaní investorov a príliš veľký tím znamenal, že Goldee došli peniaze príliš skoro. V kombinácii s nekontrolovaným egom zakladateľa vznikol domino efekt, na ktorého konci sa z Goldee stal asi najznámejší neúspešný slovenský startup.
Droppie
Cieľom Droppie bolo vytvoriť unikátnu sociálnu sieť, ktorá by spájala ľudí pomocou zdieľania fotografií, ktoré by užívatelia „dropli“ na určitom mieste. Každý kto by okolo daného miesta prešiel by dostal notifikáciu s danou fotografiou a profilom osoby, ktorá ju tam nechala.
foto: pbr.sk
Tento ambiciózny projekt stroskotal na tom, že obsah, ktorý bol v Droppie tvorený, nebol dostatočne relevantný a silný na to, aby sa ľudia vracali. Tím Droppie postupne zistil, že na zaistenie relevantného obsahu pre každého užívateľa by bolo treba oveľa viac technológií. A väčšina z nich ešte nebola vyvinutá.
Droppie je teda príkladom toho, že akokoľvek revolučný nápad bude neúspešný, ak neexistujú technológie na jeho realizáciu. A keďže sami potrebné technológie nedokázali vyvinúť, bola táto slovenská sociálna sieť odsúdená na startupový cintorín.
Project GREGORY
foto: kickstarter/Project GREGORY
Project GREGORY si získal pozornosť svetových médií a mnohí ľudia uznávali, že toto riešenie je jednoducho skvelé. Zmyslom celého projektu bolo využiť billboardy pri cestách a premeniť priestor medzi nimi na prístrešky pre bezdomovcov.
No lekcia Projectu GREGORY je, že zdieľania na Facebooku sa nerovnajú reálnemu záujmu o produkt. Tento zaujímavý nápad totiž finančne podporilo iba 39 ľudí celkovou sumou 825 dolárov. Publicita a zaujímavý nápad nestačia. Treba sa sústrediť aj na reálne riešenia.
Ephemeris
foto: archív Ephemeris
O úskaliach crowdfundingu sa presvedčili aj Valerián Lukačko a Matúš Horniaček. Minimalistickému motivačnému denníku, pomocou ktorého si vybuduješ návyky a naplánuješ dni, sa požadovanú sumu cca. 17 000 eur vyzbierať nepodarilo.
Ako hlavné príčiny neúspechu vidia chalani príliš vysokú požadovanú sumu, marketing riešený na poslednú chvíľu, či neadresnú prezentáciu produktu. Taktiež rátali s podporou ľudí, ktorí vopred „sľúbili“, že „určite“ prispejú, no nakoniec sa tak nestalo. Viac si môžeš prečítať vo Valeriánovom článku TU.
Ephemeris ako taký ale na rozdiel od predchádzajúcich projektov stále žije. Z neúspešnej kampane sa poučili a robia všetko pre to, aby získanú publicitu využili čo najlepšie.
Drumball
A nakoniec jedna čerešnička. Po zhliadnutí ich videa, ktorým sa Drumball snažil zaujať potenciálnych zákazníkov, je lekcia z neúspechu tohto projektu zrejmá: Nech už robíš čokoľvek, neurob toto. Ak niekto pochopí, o čo Drumballu išlo, nech sa ozve.
zdroj titulnej fotografie: Goldee / onlinebiznis.sk