TOP 5 šoférskych mýtov: Nie vždy platí, čím väčšie, tým lepšie. Zisti, čomu by si určite nemal veriť
- Špina na karosérii chráni lak a bezpečnostné pásy sú istá smrť
- Zisti, ktorým šoférskym mýtom by si určite nemal veriť
- Špina na karosérii chráni lak a bezpečnostné pásy sú istá smrť
- Zisti, ktorým šoférskym mýtom by si určite nemal veriť
Vodičská komunita často zdieľa rôzne mýty, ktoré sa prenášajú z generácie na generáciu. Medzi nimi sa nachádzajú také, ktoré sú úplne nereálne a zavádzajúce, ako aj tie, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť pravdepodobné a možno aj pravdivé.
Je však kľúčové nedať sa týmito rečami oklamať. Ak ich začneš brať vážne a budeš sa podľa nich riadiť pri vedení svojho vozidla, riskuješ nielen poškodenie auta, ale aj svoju vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.
Možno sa pýtaš, ktorým šoférskym mýtom by si sa mal obzvlášť vyhnúť a nepripisovať im dôveru. Preto sme pre teba pripravili podrobný zoznam piatich najrozšírenejších mýtov, ktorým by sa mal každý zodpovedný vodič vyhnúť, aby si zachoval nielen zdravý rozum, ale aj bezpečnosť na cestách.
„Smrteľné“ bezpečnostné pásy
Jedným z najčastejších šoférskych mýtov je, že bezpečnostné pásy môžu byť smrteľné. Tento názor ale vychádza len z niekoľkých špecifických situácií.
Napriek tomu, že existujú prípady, kde mohli pásy zohrať negatívnu rolu, nie je to dôkazom toho, že by vodiči boli v rovnakých situáciách bez pásu v bezpečí.
Ako uvádza portál Autobild, moderné autá sú vybavené bezpečnostnými prvkami navrhnutými s predpokladom, že všetci pasažieri sú pripútaní. Pri nehode, ak nie sú pripútaní, môže airbag spôsobiť vážne zranenia, ako je zlomenina hrudníka alebo poškodenie väzov.
Čím väčšie, tým lepšie
Neraz sa mnohí vodiči stretnú pri kúpe nového auta s názorom, že čím väčšie auto, tým bezpečnejšie. To však nemusí byť vôbec pravda.
Ako uvádza portál Podkapotou.sk, keď veľké auto narazí do menšieho, posádka veľkého vozidla môže mať pocit väčšieho bezpečia, avšak veľké autá nemusia byť vždy najbezpečnejšie. Často majú dlhšiu brzdnú dráhu a ich veľká hybnosť môže spôsobiť, že sa na šmykľavých cestách ľahšie dostanú mimo kontrolu.
Ďalším aspektom je, že pri zrážke s pevnou prekážkou veľké auto prenáša väčšiu silu, čo môže posádku vystaviť vyššiemu riziku zranenia, oproti menším a ľahším vozidlám. To poukazuje na fakt, že veľké vozidlá, ako sú SUV, nie sú vždy jednoznačne bezpečnejšou voľbou.
Preto je dôležité nespoliehať sa slepo na mýty a zvážiť všetky faktory, vrátane vozidlovej dynamiky a vlastných jazdných schopností, pri výbere auta.
Ak parkuješ auto v garáži, vydrží dlhšie
Parkovanie auta v garáži je dobrý nápad, no nezaručuje, že tvoje auto preto vydrží dlhšie.
Garáž nie je vždy najlepšou voľbou, pretože môže mať niekoľko problémov, ako napríklad nedostatočné odvetrávanie alebo vlhkosť, ktoré môžu podporovať koróziu karosérie. Napriek tomu, že parkovanie v garáži ponúka viacero výhod ako nevýhod, stále to nie je zárukou predĺženia životnosti vozidla.
Je dôležité zvážiť podmienky v garáži a pravidelne kontrolovať stav auta, aby si predišiel možným problémom spojeným s koróziou a inými faktormi, ktoré by mohli skrátiť životnosť tvojho vozidla.
Špina chráni lak
Niektorí vodiči, ktorí často jazdia po špinavých a blatom pokrytých cestách, si myslia, že nečisté auto má svoje výhody. Podľa nich nánosy nečistôt chránia lak a pomáhajú ho udržať v dobrom stave. Toto však nie je pravda a ide len o ďalší mýtus. Skutočnosť je taká, že čím dlhšie auto necháš špinavé, tým viac škodíš jeho karosérii.
Nečistoty totiž často obsahujú škodlivé chemikálie, ako sú napríklad čiastočky soli, ktoré urýchľujú koróziu kovových častí vozidla. Ak svoje auto dlho neumyješ, dávaš týmto škodlivým chemikáliám viac času na to, aby poškodili lak. Preto je dôležité svojmu vozidlu pravidelne dopriať dôkladné umytie a udržať tak jeho karosériu v lepšom stave.
Moderné autá už zabiehať nemusíš
V minulosti všetci vlastníci áut vedeli, že motor a prevodovka si vyžadujú zábeh počas prvých 5 000 km. To znamenalo, že nové auto si vyžadovalo šetrnejšiu jazdu bez nadmerného zaťažovania. Dnes si mnohí vodiči myslia, že moderné autá už prichádzajú z fabriky plne zabehnuté a môžu ich okamžite používať na plný výkon. To však platí len pre niektoré výnimočné a veľmi drahé modely. Vo väčšine prípadov to nie je pravda.
Je dôležité, aby si každý nový majiteľ auta počas prvých 5 000 kilometrov dal záležať na jeho zábehu. Odporúča sa vyhnúť krátkym trasám, prudkému zrýchleniu, vytočeniu motora na maximum a prudkému brzdeniu. Správny zábeh súčiastok zabezpečí, že vaše auto bude dlhodobo spoľahlivo fungovať.
Zdroje: Autobild, Podkapotou.sk