Toto je nová generácia slovenských superpodnikateľov. Tieto domáce firmy uvidíš všade
- Slovenské startupy bojujú o investíciu v programe Seed Starter
- Slováci majú ambiciózne plány, týkajú sa najmä technológií a financií
- Hoci samotné produkty vyzerajú nádejne, prezentácie im veľmi nejdú
- Slovenské startupy bojujú o investíciu v programe Seed Starter
- Slováci majú ambiciózne plány, týkajú sa najmä technológií a financií
- Hoci samotné produkty vyzerajú nádejne, prezentácie im veľmi nejdú
Spustenie venture capital programu Seed Starter oživilo startupový svet na Slovensku. Domáci projekt od Slovenskej sporiteľne chce v najbližších rokoch preinvestovať až do 5 miliónov eur, čím reaguje na problematické výsledky slovenskej startupovej scény v porovnaní so zvyškom Európy.
Najväčšia slovenská banka na startupové suchoty upozorňuje už dlhodobo – jej CEO Peter Krutil dokonca hovorí o „štrukturálnom probléme slovenskej ekonomiky“.
„Aby startupy získali pozornosť a potom aj peniaze investora, musia najprv presvedčivo vysvetliť, aký konkrétny problém reálnych zákazníkov produkt rieši a ako ho plánujú škálovať. A s tým má problém väčšina zakladateľov, najmä keď raisujú financie prvýkrát,“ vysvetľuje častý problém investičná manažérka Kateřina Manley, z českého Seed Starteru.
Seed Starter chce preto domáce firmy poriadne preškoliť. Startitup sa bol pozrieť priamo na takomto tréningu – Startup Bootcampe, kde sledoval, ako sa 9 slovenských technologických startupov pripravuje zabojovať o jedny zo svojich prvých investícií.
9 slovenských firiem, ktoré bojuje o investíciu:
- Gametherapy: Využívanie VR hier ako terapeutický nástroj na liečenie fóbií
- DigFin: Digitálna hypotéka z mobilu
- Granida: Online platforma pre aukcie s poľnohospodárskymi produktmi
- Eatster: Digitalizácia reštaurácií – objednávanie, príprava, doručenie
- Educards: Edtech vzdelávací projekt na báze ľudskej interakcie
- AgeVolt: Digitálny projekt zameraný na elektronabíjačky
- Job Angels: Job Portal na báze umelej inteligencie
- DeaLock: M&A platforma zameraná na zjednodušenie obchodovania s firmami
- UltimaPayments: Mobilné a digitálne platby
Seed Starter tak plní sľub, ktorý dal domácemu podnikateľského prostrediu. Nádejné nápady vylepšuje konštruktívnymi feedbackmi a lokálne startupy trénuje napríklad v obchode či marketingu.
Technológie vládnu slovenskému startupovému priestoru
Všetky zo zapojených startupov sú úzko späté s technológiami a veľká časť z nich využíva inovácie, ktoré pred rokmi ešte neboli dostatočne rozšírené alebo dostupné.
Aj napriek tomu je však medzi startupmi veľký rozdiel v zameraní na segmenty – kým UltimaPayments možno označiť za klasický fintech, firmy ako Gametherapy či Educards spájajú technológie so vzdelávaním či osobným rozvojom.
V čom sa startupy dramaticky odlišujú, je štádium pokročilosti – kým firmy ako Eatster či AgeVolt už ľudia zorientovaní v startupoch pravdepodobne evidujú, o investíciu sa rozhodli zabojovať aj projekty, ktoré sa len začínajú dostávať do online priestoru.
Mentoring na Startup Bootcampe viedla česká startupovo-konzultačná agentúra Unicorn Attacks – český startupový trh je pred tým slovenským na míle vpred. Opäť sa tak potvrdzuje komunitne známy fakt – Slováci vedia vymyslieť skutočne kvalitný produkt, no nie sú schopní ho dobre predať.
Aké firmy môžu získať investíciu?
Venture capital projekt Slovenskej sporiteľne hľadá slovenské startupy, do ktorých by v najbližších rokoch preinvestovali až do 5 miliónov eur. Rovnaký rozpočet už firma aktívne investuje v Česku.
Seed Starter hľadá primárne firmy s dlhodobou budúcnosťou, aj za cenu pomalšieho rastu – podľa CEO Slovenskej sporiteľne Petra Krutila sa nezameriava iba na ambiciózne jednorožce (firmy, ktoré dosiahli valuáciu 1 mld. dolárov), ale práve naopak – omnoho radšej bude investovať do zebier – teda pomalších firiem, ktoré rast kombinujú s udržateľným podnikaním.
Investori primárne pokukujú po fintechoch a iných synergických firmách, ktoré by dokázali posunúť vpred aj samotnú banku. Tá na oplátku startupom pomôže s go-to market fázou – napríklad vďaka integrácii do bankovej platformy George, ktorá pôsobí v 7 krajinách. Seed Starter beží aj naďalej, chcem zabojovať o investíciu →
Majú slovenské firmy na úspech?
Slovenskí startupisti otvorili prvý deň SeedStarter Bootcampu sebavedomo – veľmi rýchlo však ich cvičné sales pitche začali prerušovať mentori, ktorí adresovali vážne nedostatky v obsahu a predovšetkým startupy učili predať svoj produkt. Neefektívne prezentácie, ktoré nedokázali predať produkt, boli veľmi časté.
Startupoví experti boli napríklad nadšení z obsahu slovenskej platformy Educards, ktorá podporuje vzdelávanie na báze ľudskej interakcie cez špecializovanú aplikáciu.
Medzi najlepšie prezentácie sa zaradila slovenská dvojica Gametherapy, ktorých inovatívny nápad prevádzkovať vo virtuálnej realite niečo medzi hrou a terapiou okamžite zaujal. Propozíciu využívať VR okuliare na liečenie fóbií už má slovenská dvojica podporenú prvým prototypom na liečenie klaustrofóbie ClaustrOFF. Kvalitnej a sebavedomej prezentácii odborníci vytkli len chýbajúcu go-to-market stratégiu.
Celkovú zostavu slovenských startupov hodnotí manažér slovenského Seed Starteru Michal Vanovčan pozitívne: „Väčšina startupov prišla výborne pripravená – a profi mentori, ktorí majú za sebou už desiatky bootcampov, ocenili, že predstavitelia firiem boli veľmi aktívni.“
„Urobili sme si jasnejšiu predstavu v tom, ktoré produkty potrebujeme lepšie a hlbšie spoznať, aby sme sa vedeli rozhodnúť o investícii. Startupy sa posunuli najmä v lepšom focuse v rámci svojich produktov, schopnosti odprezentovať a predať podstatu svojho produktu a zameraním sa na monetizáciu.“
Startupy, ktoré nás zaujali
Virtuálna realita, ktorá má pomôcť vyliečiť fóbie
Gametherapy od Andreja Gera a Martina Poláka sľubuje liečiť fóbie a psychické poruchy cez virtuálnu realitu.
Slovenská dvojica má na to jednoduchý recept – stačí uplatniť staré známe pravidlo, že ak sa niečoho bojím, treba sa tomu postupne vystavovať. V odbornej praxi má takýto prístup pomenovanie expozičná terapia. Kľúčom k úspechu tu má byť virtuálna realita, cez ktorú sa terapia i samotné „vystavovanie“ bude odohrávať.
Dvojica aktuálne pracuje na prototype ClaustrOFF, ktorý je orientovaný na boj s klaustrofóbiou, pričom súčasťou je aj hovorený hlas terapeuta.
Ostáva sledovať, či bude gamifikácia fóbií dostatočne zaujímavá na to, aby sa ľudia postavili svojmu strachu – potom sa dvojica bude musieť postaviť drakonickým províziám, ktoré si za predaj pýtajú obchody s VR hrami. Ten najväčší má pod palcom Meta, ktorá oznámila, že si v budúcnosti plánuje vziať takmer polovicu z predaja.
Košický startup chce digitalizovať reštaurácie
Gastrostartup Eatster je už v pokročilejšom štádiu. Košická firma má veľké vízie a v reštauračnom priemysle plánuje digitalizovať prakticky všetko okrem jedla a jeho prípravy.
Founder Vlado Eliáš identifikuje 7 kľúčových procesov, ktoré treba postupne digitalizovať – objavenie prevádzky zákazníkom, objednávanie, platba, manažovanie objednávky, príprava, doručenie a pickup. Jedným dychom však dodáva, že pri piatich je už práca hotová.
Vízia je jasná – Eatster za dva najväčšie trhy identifikuje objednávacie kiosky (aké napríklad vidno v McDonald’s) a takzvané cloudové kuchyne, ktoré sú populárne najmä v zahraničí. Týmto trhom vyrátal hodnotu 26 a 43 miliárd dolárov.
Cloudové kuchyne začali fungovať najmä počas pandémie a fungujú len na doručenie či osobný odber.
Máme na Slovensku potenciál?
Prakticky každý startup presiahol maximálny limit 5 minút na prezentáciu – druhý deň Startup Bootcampu sa preto týkal intenzívneho vzdelávania pod taktovkou mentora Víta Šuberta z pražskej startupovo-konzultačnej firmy Unicorn Attacks.
Začínajúcim firmám dal niekoľko skutočne cenných rád z vlastných skúseností – zvýraznil napríklad nevyčísliteľnú hodnotu správneho obchodného CRM systému a tímom vysvetlil, ako môžu podobné softvéry využiť na maximalizáciu obratu. Opäť slovenským podnikateľom zdôraznil dôležitosť správneho nastavenia obchodu.
Šubert v úvode pomohol zadefinovať si úplné základy – startupom vysvetlil správne zadefinovanej cieľovej skupiny a podčiarkol kľúčovosť perfektnej prípravy pri predaji, ktorá podľa neho otvára dvere aj ku kvalitnej improvizácii.
Nadšení z bootcampu odišli aj startupisti. Eatster má teraz podľa CEO Vlada Eliáša v pláne nájsť strategického partnera a investora, ktorý okrem financií prispeje aj obchodom a technológiami. „V Eatsteri veríme, že práve Seed Starter, resp. Slovenská sporiteľňa, takým partnerom je a dokážeme spoločne budovať našu víziu.“
Podľa Eliáša to boli príjemné 2 dni a uznáva, že aj jeho sales pitch bolo potrebné ku koncu skrátiť. „Startup som už síce prezentoval v Kórei, San Franciscu či Prahe, no asi som sa to nikdy poriadne nenaučil,“ smeje sa 29-ročný CEO.
Pre Janu Herichovú, riaditeľku startupu JobAngels, má Startup Bootcamp prínos nielen v tom, že firmy môžu zaujať investora. Tiež ide o inšpiratívny projekt pre všetky nové spoločnosti, ktoré takto získajú feedback na produkt a naučia sa optimálne plánovať či zaujať klientov. Jej firma na budúci rok plánuje predovšetkým rast.
Organizátori zostanú so startupistami v kontakte a uvidia sa s nimi v ďalšom kroku investičného procesu.
„Motto bootcampu je „Don’t die stupid“. Z pohľadu Seed Starteru je to pre nás výnimočná príležitosť, ako získať nezávislý pohľad mentorov na jednotlivé projekty – a tiež jasnejšiu predstavu o tom, ako zakladatelia firiem vnímajú zákaznícku perspektívu alebo reagujú pod tlakom,“ uzatvára Startup Bootcamp Michal Vanovčan.
Aktuálne je už spustené prihlasovanie na ďalšie kolo Startup Bootcampu – startupy, ktoré majú chuť zažiť dva najintenzívnejšie dni svojho startupového života, by sa mali prihlásiť. Ich biznis a podnikateľské schopnosti prejdú skúškou, ktorá ukáže, či majú na to, aby uspeli na svetovej scéne.