Toto je prvý minimalistický magazín zo Slovenska, ktorý „zabudol“ na klasickú reklamu

  • Veronika Čopíková, autorka úspešného blogu Lenivakucharka.sk, rozbehla spolu s ďalšími šikovnými blogerkami nový projekt
  • Je ním slovenský magazín Brezza, ktorý má za cieľ čitateľom priniesť niečo nové v minimalistickom šate a bez klasickej inzercie
  • Magazín si čitatelia môžu prečítať online aj v tlačenej verzii
BeFunky-collage
Unsplash
  • Veronika Čopíková, autorka úspešného blogu Lenivakucharka.sk, rozbehla spolu s ďalšími šikovnými blogerkami nový projekt
  • Je ním slovenský magazín Brezza, ktorý má za cieľ čitateľom priniesť niečo nové v minimalistickom šate a bez klasickej inzercie
  • Magazín si čitatelia môžu prečítať online aj v tlačenej verzii

Priblížte nám prosím príbeh vzniku magazínu Brezza. Kedy a ako vám napadlo založiť aj spolu s ďalšími blogerkami minimalistický magazín?

Myšlienka vzniku magazínu BREZZA sa začala formovať koncom roka 2017. Uvažovala som nad tým už dlhšie, ale keďže tvorba magazínu je z hľadiska obsahu, technickej stránky, tlače, distribúcie a následného marketingu náročná záležitosť, vždy som to odkladala na vhodnejší čas. Priznám sa, že keď sme magazín zakladali, nemali sme ešte úplnú predstavu o tom, aký časovo náročný projekt to je. Ale zároveň krásny svojou rozmanitosťou, ľuďmi a vecami, ktoré sme sa pri ňom naučili. :)

Našťastie som typ, ktorý nad projektami nepremýšľa do veľkej hĺbky a do tvorby ma ženie skôr energia z výsledku, ktorý sa dostaví po niekoľkých mesiacoch práce. Takže hneď potom, čo prišlo odhodlanie založiť magazín, oslovila som šikovných ľudí vo svojom okolí a pustili sme sa do vytvárania prvého jarného čísla.

Zobraziť celú galériu (6)
zdroj: Veronika Čopíková

Kto v súčasnosti tvorí vašu redakciu? Čo vás spája?

Redakciu magazínu tvorím ja – Veronika z blogu Lenivá kuchárka, môj priateľ Peťo, ktorý stojí za celým editovaním a grafickou stránkou magazínu a je tiež jedným z našich dvoch fotografov, moja sestra Monika z blogu Listovnik.sk, ktorá zastrešuje cestovanie, knižné recenzie a jazykovú korektúru magazínu, a moje blízke kamarátky Ivka z blogu Dottka.sk, fotografka a tvorkyňa sladkých receptov, a Peťa z blogu officeyoga.sk, ktorá zastrešuje jogové články. Gro tímu tvorí teda päť ľudí, ale obsah magazínu nám pomáhajú tvoriť aj ďalší šikovní blogeri a inšpiratívne osobnosti. A čo nás spája? Asi nadšenie pre vytváranie niečoho nového, láska k jedlu, cestovaniu a témam, ktoré milujeme alebo sa o ne zaujímame. A spoločná túžba priniesť čitateľom niečo nové v minimalistickom šate.

Čím je tento magazín špecifický alebo výnimočný? Na aké témy sa sústreďuje?

Magazín je špecifický najmä snahou priblížiť sa v čo najväčšej možnej miere k minimalizmu – písať len o témach, ktoré by bavilo čítať aj nás, ktoré určitým spôsobom posúvajú nielen jej samotných tvorcov, ale aj jej čitateľov, ktoré vyzývajú k lepšej verzii samého seba cvičením, zdravým stravovaním, spoznávaním okolitého sveta či naučením sa niečoho nového. Magazín sa skladá najmä z receptov, rozhovorov so zaujímavými ľuďmi a značkami, cestovateľských tipov, beauty, DIY návodov, knižných recenzií a jogy. Do budúcna plánujeme pridať aj ďalšie témy, pretože tak, ako sa vyvíjame my, sa vyvíja aj samotný obsah magazínu. Ďalšou špecifickou črtou je to, že magazín neobsahuje klasickú reklamu. Sústredíme sa na natívnu reklamu, kde si partnerov vyberáme v závislosti od toho, aké články tvoríme a ako by nám do nej partnerstvo s nejakou značkou zapadlo.

Ako vznikol názov Brezza?

Názov magazínu sme vymýšľali popri tvorbe prvého čísla a do poslednej chvíle sme si neboli istí, či je to to pravé orechové. Pohrávali sme sa s rôznymi názvami, základ však spočíva v tom, že mal byť ľahko zapamätateľný, najlepšie slovenský a nie príliš dlhý. BREZZA v preklade z taliančiny znamená vánok a to je presne to, čo sme chceli vniesť do života čitateľov magazínu. Priniesť nové či inak podané témy skrz náš uhol pohľadu. Popretkávať ho krásnymi fotkami a témami, ktoré stoja za zamyslenie. A BREZZA bez jedného Z je zároveň môj obľúbený strom. Takže to bolo také dva v jednom. ☺

Má Brezza svoj jedinečný obsah alebo pozostáva z už uverejnených článkov na vašich blogoch?

Magazín BREZZA pozostáva z veľkej miery z jedinečného obsahu, ktorý čitatelia nenájdu nikde inde, len v tlačenej prípadne v online verzii magazínu. Postupne tiež uverejňujeme články z jednotlivých čísiel na našu webstránku brezza.sk. Ak sa nám to tematicky hodí, používame do magazínu aj časť obsahu, ktorý už máme uverejnený u nás na blogu, prípadne ak oslovíme na spoluprácu iných blogerov, pošlú nám väčšinou článok, ktorý už majú uverejnený na svojich blogoch. Ale nevnímame to negatívne, vzhľadom na to, že sa snažíme obsah vždy napasovať tak, aby niesol nejakú ústrednú tému a vyskytovali sa v ňom články, ktoré majú podľa nás pridanú hodnotu. A takto to majú čitatelia pekne pokope, nemusia navštevovať desiatky webov, výber toho najlepšieho nájdu v jednom čísle magazínu, ktorý vychádza štvrťročne.

Veronika, váš foodblog Lenivá kuchárka vám priniesol ocenenie Blogerka roka 2017 v kategórii Gastronómia. Stíhate byť na blogu aktívna aj popri vedení magazínu?

Na blogu sa stále snažím zachovať pôvodnú aktivitu, teda jeden nový recept týždenne, ktorý následne posielam každú stredu e-mailom členom môjho Lenivého klubu. Okrem tvorby receptov, fotografií a videoreceptov, sa snažím byť aktívna aj na sociálnych sieťach – Facebooku a Instagrame. Keďže sa momentálne venujem aj príprave mojej prvej kuchárskej knihy a popritom všetkom aj pracujem, skĺbiť všetky tieto aktivity spoločne s vedením magazínu je čoraz náročnejšie. Ale baví ma to, a kým to tak bude aj naďalej, chcem v tom pokračovať.

Tvorba papierového časopisu sa od blogovania značne líši. Riešili ste nejaké problémy, napríklad s technickými záležitosťami?

Keď sme sa po prvom čísle rozhodli, že magazín budeme aj tlačiť, zistili sme, že to vôbec nie je také jednoduché, ako sa zdá. Našťastie sme však natrafili na tlačiareň Typografia plus, ktorá bola ochotná zodpovedať naše otázky, poradiť nám a navigovať nás smerom, ktorý umožnil vznik tlačenej verzie magazínu BREZZA. Momentálne máme za sebou tlačené verzie letného a jesenného čísla, každé v inom formáte, pretože sme sa pohrávali aj s veľkosťou magazínu, či typom papiera. Tlač magazínu nás naučila veľa, nielen pokiaľ ide o technické náležitosti spojené s prípravou magazínu na tlač, ale aj cenotvorbu, distribúciu a marketing s ním spojený.

Vo vašom magazíne nenájdeme klasickú inzerciu. Čo predstavuje váš hlavný zdroj príjmov na jeho tvorbu a tlač?

Hlavným zdrojom príjmov magazínu je natívna reklama a samotný predaj magazínu konečnému spotrebiteľovi – čitateľovi. Tieto dva zdroje pokrývajú náklady spojené s tlačou a marketingom, malá časť poputuje redakcii prípadne zostane na ďalšie náklady, ktoré v priebehu tvorby ďalších čísel vzniknú. Vzhľadom na to, že máme za sebou len tri čísla a každý z nás sa tomuto projektu venuje popri vlastnej práci, nemá magazín ešte charakter ziskového projektu. Veríme, že ak na tom budeme ďalej pracovať a zvolíme vhodný podnikateľský model, mohlo by sa to časom preklopiť a z hobby by sa mohol stať projekt, ktorý by bol aj našou plnohodnotnou prácou.

Okrem toho, že magazín si môžu záujemcovia kúpiť v papierovej podobe, prelistovať si ho môžu aj zadarmo v online verzii. Aký to má podľa vás zmysel? Má tlačená podoba niečo “naviac”?

Tlačená a online verzia magazínu sú totožné. Tú tlačenú si však môžete chytiť, prelistovať, privoňať si k jednotlivým stranám, odložiť si ju na poličku a opäť ju z nej vziať kedykoľvek sa vám zažiada. Magazín BREZZA sa tlačí v limitovanom náklade, mať svoj jeden kúsok sa preto oplatí. ☺ A keďže našu redakciu tvoria väčšinou knihomoli, veríme, že tlačená verzia má svoje nezabudnuteľné čaro. S online verziou dostupnou pre každého sme začínali a keďže sme všetkým chceli umožniť kvalitné a inšpiratívne čítanie, nepristúpili sme k jej spoplatneniu. Do budúcna to budeme musieť samozrejme zvážiť, ak chceme pokračovať v tvorbe ďalších čísel, keďže príprava magazínu a jeho tlač si vyžadujú nielen peňažné prostriedky, ale aj veľké množstvo času.

Kde si záujemcovia o papierovú verziu môžu magazín zakúpiť?

Papierovú verziu magazínu BREZZA si záujemcovia môžu kúpiť na mojom blogu. Do budúcna by sme radi boli vo všetkých dobrých kníhkupectvách či kaviarňach. A ak by ste si chceli pozrieť všetky predošlé čísla magazínu BREZZA, môžete si ich zadarmo stiahnuť. Ďakujem za krásny a podnetný rozhovor!

Čítajte viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá