Toto sú najčastejšie problémy, pre ktoré Slováci neprejdú cez STK. Viac ako polovica príde s rovnakou chybou

  • Spoločnosť Testek zverejnila výsledky vykonaných technických kontrol
  • Slováci najčastejšie pochybia v jednej zásadnej veci
Na snímke STK, žena za volantom
STK TASR/Milan Kapusta
  • Spoločnosť Testek zverejnila výsledky vykonaných technických kontrol
  • Slováci najčastejšie pochybia v jednej zásadnej veci

Spoločnosť TESTEK, a. s., technická služba technickej kontroly každoročne zverejňuje ročné štatistiky z technickej kontroly a STK v Slovenskej republike. Ani tento rok tomu nebolo inak a Testek zhodnotil aj rok 2023.

Ako uvádzajú v tlačovej správe, v roku 2023 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly SR vykonaných celkovo až 1 587 106 technických kontrol vozidiel, pričom z toho bolo 1 364 571 technických kontrol pravidelných.

Počet vykonaných kontrol v roku 2023 podľa druhu technickej kontroly:

Pravidelná – 1 364 571

Opakovaná k pravidelnej – 160 434

Na prepravu nebezpečných vecí (ADR) – 1 540

Opakovaná – k ADR – 237

Na vydanie prepravného povolenia (CEMT/ECMT) – 1 580

Opakovaná k CEMT/ECMT – 184

Administratívna – 53 761

Administratívna – k ADR – 56

Administratívna – k CEMT/ECMT – 13

Zvláštna – 4 730

Celkom = 1 587 106

V roku 2021 sa zaznamenal medziročný nárast 3,95 %, v roku 2022 2,74 % a v roku 2023 ide o medziročný nárast 3,22 %. Dôsledkom toho je, že v roku 2023 bol prekonaný rekordný počet technických kontrol z predchádzajúceho roku a sieť STK tým zaznamenala historicky najúspešnejší rok.

Najväčší dopyt bol najmä v prvej polovici roka 2023, k poklesu došlo počas letných prázdnin.

Z celkového počtu technických kontrol bola podľa Testeku veľká väčšina (cca 87 %) vykonaná na osobných automobiloch (M1) a ľahkých nákladných automobiloch (N1). Kontroly ťažkých nákladných automobilov (N2 a N3), autobusov (M2, M3) tvorili necelých 6 % TK pravidelných.

Spoločnosť Testek zverejnila aj výsledky vykonaných technických kontrol, pričom v 1 183 353 prípadoch (86,72 %) vozidiel bolo potvrdené, že vozidlá sú technicky spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. V 162 911 prípadoch (11,94 %) boli vozidlá z dôvodu zistenia vážnej chyby zhodnotené ako dočasne spôsobilé a v 18 307 prípadoch (1,34 %) pre nebezpečnú chybu či iných závažných porušeniach predpisov boli vozidlá označené ako nespôsobilé na premávku.

Pri najčastejších a najzávažnejších chybách zistených pri technickej kontrole možno hovoriť o rovnakej chybe ako po minulé roky. Aj v roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia + elektrické zariadenia.

Na treťom mieste skončila položka týkajúca sa podvozku, ďalej skupina "ostatné vybavenie". Do tejto kategórie spadá aj kontrola airbagov. Tu treba povedať, že nejde o vyslovene chybné airbagy, no technici predtým často zanedbávali kontrolu palubnej dosky pomocou indikátora na prenášanie snímok do informačného systému.

10 najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ľahkých vozidiel:
  1. Nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa či kolísanie narúša pôsobenie prevádzkovej brzdy (3,54 % z kontrolovaných vozidiel s chybou v brzdách).
  2. Brzdná sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70 % najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy (3,54 %).
  3. Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50 % predpísanej hodnoty (2,45 %).
  4. Svietidlo v prípade brzdových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (0,84 %).
  5. Parkovacia brzda nepôsobí na jednej strane nápravy (0,75 %).
  6. Chybný svetelný zdroj obrysového či denného svetla s jediným svetelným zdrojom (0,74 %).
  7. Svetelný zdroj predných svetlometov do hmly alebo zadných hmlových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (0,67 %).
  8. Nastavenie stretávacieho svetla nie je v rozmedzí stanovenom v predpísaných podmienkach (0,62 %).
  9. Je indikovaná chyba airbagov, prípadne kontrolné svetlo nefunguje správne (0,50 %).
  10. Chybný svetelný zdroj osvetlenia zadnej tabuľky s EČV s jediným svetelným zdrojom (0,49 %).

Veľmi podobne sú rozdelené aj vážne a nebezpečné chyby ťažkých vozidiel (M2, M3, N2, M3, O3, O4, T a R-prípojné vozidlo za traktor). V nasledujúcom grafe je vidieť, ako obstáli v chybovosti tieto typy vozidiel. Je vidieť, že opäť dominujú chyby bŕzd, ďalej osvetlenia a taktiež ostatné vybavenie týkajúce sa aj airbagov.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá