Toto sú najčastejšie zlozvyky vodičov: Ak sa im nevyhneš, koleduješ si o poriadne drahý servis

  • Prinášame ti prehľad tých najčastejších „prehreškov“
  • Vyvaruj sa ich, inak za chyby zaplatíš
auto
Ilustračné foto: auto Unsplash/Kristián Valčo, Martin Katler
  • Prinášame ti prehľad tých najčastejších „prehreškov“
  • Vyvaruj sa ich, inak za chyby zaplatíš

Vodiči robia niekoľko chýb, ktoré si buď neuvedomujú, alebo sa nezaujímajú. Je to škoda nielen pre vozidlo ako také, ale aj samotného majiteľa auta, pretože poškodenie auta patrí medzi nemalé investície.

Niektoré škody na aute sú absolútne zbytočné, no zapríčiníš si ich svojou vlastnou vinou. Práve preto ti prinášame prehľad tých najčastejších „prehreškov“, ktorých sa môžeš dopustiť a následne si za opravu pekne zaplatiť, píše Autobild.

1. Státie so zaradeným rýchlostným stupňom

Niektorí vodiči jednoducho odmietajú vyradiť rýchlosť a uvoľniť spojku bez ohľadu na to, či stoja v križovatke alebo v kolóne. Spojku držia stlačenú niekoľko sekúnd či minút, čo spôsobuje veľké namáhanie. Podobnú taktiku používajú aj pri jazde do kopca. Ak používaš spojku namiesto brzdy, môžeš ju rýchlejšie poškodiť.

Neustále stláčanie spojky zaťažuje celý mechanizmus a čím dlhšie to trvá, tým rýchlejšie sa opotrebuje. Tento druh namáhania môže spôsobiť zrýchlené opotrebovanie ložiska, lamely alebo poškodenie pružiny prítlačného taniera.

Ak ti spojka nevydrží ani prvých 100 000 kilometrov, zrejme je chyba vo vodičovi. Náhradné diely sú drahé, no aj kompletná spojková sada ťa vyjde niekoľko stoviek eur.

2. „Odložená“ noha na spojkovom pedáli

K druhej najčastejšej chybe sa určite radí „odložená“ noha na spojke. Teda nie úmyselne, ale tak, že si na spojkový pedál položíš nohu. Ak tvrdíš, že máš na spojke položenú nohu len zľahka a na spojku vôbec netlačíš, si na omyle. Aj minimálne stlačenie znamená zbytočné zaťaženie spojky.

3. Jazda z kopca v neutrále

Ak v kopcovitom teréne stretneš vodiča, ktorému z vrchu kopca až dole svietia brzdové svetlá, môžeš predpokladať, že jeho jediným cieľom je ušetriť palivo. Je to zlozvyk, ktorý nielen, že neušetrí palivo, ale môže spôsobiť aj finančné nepríjemnosti.

Moderné vozidlá, ktoré brzdia motorom, vstrekujú len minimálne množstvo paliva. Jazdou s vyradeným prevodovým stupňom si rýchlejšie zničíš brzdové kotúče a obloženie, než ušetríš palivo.

Okrem toho sa tu môžeš stretnúť s bezpečnostným rizikom. Vozidlo je oveľa stabilnejšie, ak sú kolesá v zábere.

4. Vytáčanie studeného motora

Keďže teraz už nastali teplejšie dni, je to o niečo lepšie, pretože motor sa zohrieva o niečo rýchlejšie a olej nie je taký tuhý ako v zime. To však neznamená, že motor sa za dve sekundy dostane na optimálnu prevádzkovú teplotu.

Ak si v zime zvyknutý jazdiť šetrne a nevytáčať motor, aplikuj to aj v lete. Šetri motor po celý čas, kým nedosiahneš prevádzkovú teplotu.

Druhý „extrém“ je podtáčanie motora, teda jazda na príliš nízkych otáčkach. Ak motor nevytočíš (po zahriatí) na dostatočné otáčky, zmaríš tým niekoľko regeneračných cyklov, v dôsledku čoho budeš musieť meniť katalyzátor podstatne skôr.

5. Otáčanie kolies

Toto je situácia, keď vodič otáča volantom počas toho, ako vozidlo úplne stojí. Pri točení bez pohybu dostávajú totiž pneumatiky poriadne zabrať, no rovnako je na tom aj riadenie a ďalšie súčasti prednej nápravy.

Práve preto sa odporúča točiť volantom až vtedy, keď sa auto začne hýbať.

Okrem týchto piatich najčastejších chýb, by si sa mal dať pozor aj na tieto:

  1. preťaženie vozidla,
  2. ignorovanie kontroliek na palubnej doske,
  3. ignorovanie údržby (výmena oleja, brzdové platničky…),
  4. používanie nevhodných prevodových stupňov,
  5. systém jazdy brzda-plyn.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Autobild

Najnovšie videá

Trendové videá