Toto sú najstresujúcejšie povolania: Slováci sa nestíhajú v práci ani najesť, intrigy všetko komplikujú
- Mladí ľudia patria medzi najvystresovanejšie generácie
- Slovákov sme sa pýtali, čo ich v práci stresuje
- Ako sa vysporiadať so stresom v hektickej dobe?
- Mladí ľudia patria medzi najvystresovanejšie generácie
- Slovákov sme sa pýtali, čo ich v práci stresuje
- Ako sa vysporiadať so stresom v hektickej dobe?
Až 91 % mladých ľudí cíti neželané dopady stresu, pričom za hlavné dôvody identifikujú peniaze a prácu. Prieskumy naznačujú, že až tretina mladých ľudí sa so stresom a tlakom v práci vyrovnáva naozaj ťažko.
Od zamestnávateľov chcú mladí ľudia väčšiu podporu, inak by sa mohlo stať, že vyhoria a dajú výpoveď. Podľa instagramového prieskumu Startitup pociťuje stres v práci až 65 % respondentov.
Slovákov sme sa pýtali, čo ich najviac stresuje v práci. Tu sú ich najčastejšie odpovede:
Pohodu a chladnú hlavu v práci, v škole a v napätých situáciách prináša PERSEN Forte. Upokojujúci liek rastlinného pôvodu zmierňuje príznaky nervového napätia vďaka jedinečnej kombinácii výťažkov z koreňov medovky, mäty a valeriány. Objednať →
PERSEN FORTE je liek na vnútorné použitie. Pred použitím si pozorne prečítajte písomnú informáciu pre používateľa.
1. „Nestíham sa ani najesť“
Z prieskumu Startitup vyplýva, že veľa zamestnancov cíti stres v dôsledku príliš veľkého množstva práce, ktorú majú na starosti. Mnohí vysvetľujú, že nemajú čas na obedné pauzy ani na súkromný život, a keď už aj obedujú, tak zvyčajne pred monitorom.
Nadmerná pracovná záťaž však môže viesť k únave, frustrácii a nedostatku času na odpočinok.
Nadmerná vyťaženosť v práci vzniká z viacerých dôvodov. Tými bežnými sú vysoká konkurencia na pracovnom trhu či nereálne očakávania zamestnávateľov, ktorí na tímy tlačia, aby pracovali dlhšie.
Svoj podiel viny nesie aj technologický pokrok – smartfóny a notebooky v mnohých pracovných prostrediach normalizujú prácu z domu mimo pracovných hodín alebo rýchle opravy napríklad cez víkend.
Nadmerné pracovné zaťaženie ide tiež ruka v ruke s nedostatkom personálu a príliš malými tímami. Ľudia vo firme musia mnohokrát robiť prácu za 2 či 3 ľudí a s takým zaťažením sa nevedia vysporiadať
2. „Šéf ma v práci nepodporuje“
Viacero ľudí v instagramovej ankete Startitup tvrdí, že v práci cítia nedostatočnú podporu zo strany šéfa. To následne vedie k nedorozumeniam, stresu a veľkej nespokojnosti – ak zamestnanec presne nerozumie očakávaniam nadriadeného, výsledkom býva nespokojnosť a pocit, že robí niečo zle.
Ak má zamestnanec problém alebo potrebu, ale jeho nadriadený mu neposkytne dostatočnú podporu, môže to mať negatívny vplyv na jeho pracovnú výkonnosť a spokojnosť v práci.
V niektorých prípadoch môžu byť príčinou aj nedostatočné skúsenosti alebo vedomosti nadriadeného v oblasti riadenia a komunikácie s podriadenými.
Pre mnohých zamestnancov je tiež dôležité vnímanie svojho nadriadeného ako spravodlivého a dôveryhodného, pretože takýto nadriadený vie poskytnúť vedomosti, podporu a pocit bezpečia, vďaka ktorým sa zamestnanec cíti potrebný a ocenený.
3. „Intrigánky znižujú produktivitu tímu“
Ďalší v ankete tvrdia, že im stres v práci spôsobujú intrigy, čo znižuje produktivitu tímu. Ak existujú konflikty medzi zamestnancami alebo tímami, vedie to k napätiu a stresu. Ľudia sa necítia uvoľnení ani naplno sústredení.
Konflikty v tímoch vznikajú z najrôznejších dôvodov – nedostatok jasnej komunikácie, dôvery, zdrojov, ale aj rozdiely v práci, osobné ťažkosti či nepekné ľudské vlastnosti. Špeciálne nebezpečné sú kombinácie týchto faktorov – ak sa niekto v práci necíti na rovnakej úrovni ako kolegovia, no zároveň sa v osobnom živote stretáva s ťažkosťami, výsledkom sú konflikty, napätie a stres.
Dôležité je preto, aby tímlídri poskytovali členom tímu dostatočnú podporu a posilňovali jasnú komunikáciu a vzájomné porozumenie.
4. „Bojím sa, že prídem o prácu“
Časť Slovákov v práci trápi aj neistota z ekonomickej situácie a nestabilného pracovného trhu.
Majú strach o svoje pracovné miesto, ale napríklad aj o to, že prídu o odmeny, valorizáciu platu, povýšenie či prechod na vyššiu pozíciu do inej firmy.
Neistotu v práci podporuje najmä nejasná komunikácia zo strany nadriadených, ktorí neposkytujú transparentnú spätnú väzbu, zle definujú ciele alebo majú nereálne očakávania.
5. „Vadí mi miesto, kde pracujem“
Viacerí ľudia v ankete uviedli, že ich pracovné podmienky sú nevyhovujúce a dôsledky hraničia so stresom či dokonca depresiou.
Ide najmä o zamestnancov, ktorí sa musia vysporiadať s neprimeranými teplotami, hlučným prostredím, nebezpečnými pracovnými podmienkami alebo nadmerným pracovným zaťažením – nesadli im hluční kolegovia či open space forma kancelárie a výsledkom je, že nie sú produktívni, a naopak, bývajú často podráždení a unavení.
Ako bojovať so stresom v práci?
- Správny time management – vytvoriť si zoznam úloh na každý deň je ideálny spôsob, ako si rozložiť čas počas celého dňa.
- Komunikácia s kolegami – spoločná diskusia môže pomôcť nájsť riešenie a uvoľniť napätie.
- Relax aj počas pracovného dňa – prechádzkou na čerstvom vzduchu, cvičením alebo meditáciou sa človek môže zbaviť stresu.
- Zdravý životný štýl – zdravá strava a dostatok spánku sú dôležité pre fyzický aj psychický stav.
- Upokojujúce látky – pri trvajúcej podráždenosti alebo nespavosti môže byť riešením siahnuť po upokojujúcich látkach a liekoch ako PERSEN Forte →
PERSEN FORTE je liek na vnútorné použitie. Pred použitím si pozorne prečítajte písomnú informáciu pre používateľa.
Ktoré povolania sú najstresujúcejšie?
Svetová zdravotnícka organizácia uvádza, že stres súvisiaci s prácou je reakcia ľudí na pracovné požiadavky, ktoré nezodpovedajú ich znalostiam a schopnostiam.
Stres zažívajú aj povolania, kde „ide o veľa“ – riskujú život, alebo naopak, je ich úlohou životy zachrániť či robiť iné dôležité a nezvratné rozhodnutia.
K stresu v práci všeobecne prispievajú aj časový tlak, veľká zodpovednosť alebo veľký dosah rozhodnutí.
Zdravotníci, lekári, sestry: Čelia obrovskému tlaku a zodpovednosti za zdravie a životy svojich pacientov. Musia rozhodovať o liečbe na základe komplexných údajov, pripraviť sa na neočakávané situácie a byť na nohách dlhé hodiny.
Policajti: Riešia náročné, nebezpečné a extrémne situácie a často sú vystavení fyzickému a emocionálnemu stresu či traume. Policajti sa tieto situácie musia naučiť zvládať, čo si vyžaduje silnú mentálnu odolnosť a vytrvalosť.
Vojaci: Viacerí sú dlhé mesiace či roky odlúčení od rodiny a priateľov, navštevujú vzdialené krajiny, kde vidia následky vojny na vlastné oči, prípadne sú v nej priamo zapojení.
Výkonní riaditelia: Čím väčšia firma, tým viac zamestnancov, ktorí nesú dopady vrcholových rozhodnutí. Nemôžu „vypnúť“ od zlých správ, keďže ich práca úzko súvisí s aktuálnym dianím na Slovensku aj vo svete, sledujú hospodársky vývoj či rastúcu konkurenciu alebo náklady.
Novinári: Musia rýchlo a efektívne získavať a spracúvať informácie, zisťovať súvislosti a overovať fakty, často je ich odmenou len spoločenský lynč.