Transibírska magistrála: 9288 kilometrov, 80 miest, 16 časových pásiem a nekonečné množstvo zážitkov
- Najdlhšia železničná trať na svete. Jedna z najimpozantnejších stavieb, ktoré človek kedy postavil. Významný dopravný koridor, ktorý nemá na svete nemá konkurenta. To všetko a oveľa viac je Transibírska magistrála...
- Najdlhšia železničná trať na svete. Jedna z najimpozantnejších stavieb, ktoré človek kedy postavil. Významný dopravný koridor, ktorý nemá na svete nemá konkurenta. To všetko a oveľa viac je Transibírska magistrála...
Transibírka magistrála je najdlhšou železničnou traťou na svete. Meria neuveriteľných 9288 kilometrov a pôvodná trať spája Moskvu so strategicky významným mestom Vladivostok. Tento, v 20. storočí, megalomanský projekt zabezpečil Rusku kvalitné a na tú dobu rýchle dopravné spojenie medzi európskou a ázijskou časťou najrozsiahlejšej krajiny sveta. Dnes sa z Moskvy cez Transibírsku magistrálu môžete dostať až do Pekingu. Trasa vedie cez najvýznamnejšie ruské mestá, divokú mongolskú prírodu a neobchádza ani Čínsky múr.
Rusko v druhej polovici 19. storočia začalo naplno pociťovať nevýhody svojej obrovskej rozlohy. Európska časť bola od tej tichomorskej vzdialená na tisíce kilometrov a Rusku chýbalo kvalitné a rýchle dopravné spojenie, prostredníctvom ktorého by sa mohli tieto vzdialené oblasti navzájom podporovať. Vznikol preto nápad vybudovať naprieč Sibírskou oblasťou najdlhšiu železnicu planéty.
Plán výstavby vtedajšie cárske Rusko odkleplo v roku 1890. Železnica sa začala stavať z oboch koncových bodov súčasne a pokračovalo sa smerom do stredu. Tam, kde vznikali nové koľaje, vznikali aj nové mestá. Takto vzniklo aj tretie najväčšie mesto Ruska Novosibirsk. Stavba bola dokončená postavením mosta cez poslednú prekážku, rieku Amur, v októbri 1916. Tento most má 2600 metrov a je najdlhším železničným mostom celej Transibírskej magistrály. Ak teda dobre počítaš, možno si si uvedomil, že práve tento rok teda najdlhšia železničná trať sveta oslávila svoje veľké jubileum.
Železnica prekonáva celkom 9288 kilometrov a 16 časových pásiem. Prechádza 80-timi mestami a vedie ponad 16 veľkých riek. Cestovateľ zo Slovenska Martin Navrátil túto trasu prešiel už 8-krát.
„Pre niekoho to nekonečné sedenie môže byť aj krásne. Sedem dní vo vlaku, keď vidíš len brezy, brezy a opäť brezy, môže byť vzrušujúce. Mňa na tom tom lákalo hlavne to, že nielen prejdem celé Rusko, ale aj spoznám ako to Rusko vlastne vyzerá. Veľa cestovateľov navštívi len Moskvu a Petrohrad a myslí si, že tak vyzerá matička Rus. Keď však vidíš, ako vyzerajú ruské mestá, dediny a hlavne ich okolie, máš už lepšiu predstavu. Do toho nekonečné debaty o politike a kultúre s miestnymi ti dotvoria celkový obraz, aké to tam vlastne je.“
Na výstavbe tejto železnice sa podieľalo vyše 60 000 pracovníkov. Ich úlohou bolo prekonať veľké ruské rieky, pohoria a nepríjemnú sibírsku krajinu. Železničná trať vedie aj cez najstaršie a najhlbšie jazero našej planéty, Bajkalské jazero. Celá trasa z Moskvy až do Vladivostoku trvá 6 dní a 2 hodiny. Zaujímavosťou je, že i keď prekonáva niekoľko časových pásiem vo vlaku sa čas nemení a celú trasu ostáva nastavený čas Moskvy. Zmena prichádza len pri prechode do Mongolska a Číny, kedy sa hodiny prestavia na miestny čas.
Ak sa chceš o dobrodružnom cestovaní vlakom naprieč najväčšou krajinou našej planéty dozvedieť viac, určite by si nemal zmeškať novembrové Cestovateľské kino. O svoje zážitky z Transibírskej magistrály sa s tebou podelia Martin Navrátil a Marta Rajková a vy by ste si ich určite nemali nechať ujsť.
Najbližšie Cestovateľské kiná s témou Transibírska magistrála sa budú konať aj Bratislave – 8.11 o 17:00 v Bratislavskom KC Dunaj, ale aj v Trnave, Košiciach či v Prešove.
zdroj: interez.sk, zdroj titulnej fotografie: trans-siberian-travel.com/kubuš
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti