Trápiaci sa Decodom vstáva z popola. Prepad 20 miliónov chce vymazať, tvrdí nový riaditeľ zo Švédska
- Decodom má po páde ambiciózne plány, ohlasuje aj veľké investície
- Firma sa podľa nového riaditeľa už postavila na nohy, teraz je čas na rast
- Za roky diverzifikovala príjmy – nakopla export či spolupráce s lokálnymi developermi
- Decodom má po páde ambiciózne plány, ohlasuje aj veľké investície
- Firma sa podľa nového riaditeľa už postavila na nohy, teraz je čas na rast
- Za roky diverzifikovala príjmy – nakopla export či spolupráce s lokálnymi developermi
V posledných rokoch sa v médiách téma blížiacej sa ekonomickej krízy skloňovala pravidelne.
Viaceré slovenské firmy postupne začali vysielať varovné signály – medzi ne patrí aj veľký slovenský zamestnávateľ Decodom, ktorého ekonomické výsledky sme na Startitup pozorne sledovali.
Decodom nie je hocijaká firma – na Slovensku zamestnáva stovky ľudí a je jasnou jednotkou – trhová dvojka je približne desaťkrát menšia.
Slovenské vedenie nahradil manažér s bohatými skúsenosťami a jasným plánom
50-miliónový Decodom za posledné roky prišiel o tretinu tržieb a prepadol sa do vážnej straty. Podľa súčasného generálneho riaditeľa, Švéda Michaela Hjemgarda, ktorý vymenil dovtedajších krízových manažérov, za to môže kombinácia pandémie, vojny a utlmenia na realitnom trhu. Akonáhle sa Decodom vyhrabal z jedného problému, už bol po kolená v ďalšom.
Topoľčianska firma s 24-ročnou históriou sa však podľa Hjemgarda odmieta vzdať a ďalej bude bojovať o pozíciu jednotky na trhu, ktorá mu už vyše 15 rokov patrí. Len v oblasti technológií má naplánovaných viacero multimiliónových investícií.
Hjemgard po nástupe okresal portfólio o nepredávané kúsky a zameral sa na bestsellery. Pre Decodom vybavil dodatočné financovanie a odhodlal sa aj k predaju nepotrebných nehnuteľností, čím zabezpečil ďalšie príjmy. Podľa skúseného manažéra, s históriou napríklad vo švédskom Volve, je teraz čas na nový rast.
- Ako chce Hjemgard ozdraviť Decodom a čo plánuje ešte do konca roka
- Na čo prišiel, čo predchádzajúcim vedeniam uniklo
- Ako sa mu investuje v červených číslach a akú budúcnosť Decodomu prognózuje
Vedenie Decodomu ste prevzali pred niekoľkými rokmi, už po prvom výraznom poklese. Aký bol váš prvý krok?
Ešte predtým, než som sa stal generálnym riaditeľom, som 2 mesiace pôsobil ako obchodný riaditeľ. Do firmy som prišiel ako každý iný zamestnanec – pohovory, výberové konania, poznáte to. Predo mnou na tých stoličkách sedeli krízoví manažéri.
Prvý krok bolo vyhľadávanie nových užívateľských príležitostí. Aktívnejšie sme sa zamerali na B2B projekty a sme agilnejší aj v predaji v našej maloobchodnej sieti.
Rozhodli sme sa viac sa zameriavať na interiérové štúdiá a nebyť len výhradne dodávateľom kuchýň, čo zvyšuje atraktivitu našej značky a dáva nám priestor dodávať komplexnejšie riešenia finálnym zákazníkom.
Čo chcete, aby sa vám podarilo ešte do konca roka?
Okrem toho, čo už som vymenoval, tak sa zameriavame aj na dodatočné zdroje príjmov.
Jedným z hlavných je predaj nehnuteľností – teraz je správna doba na to, aby sme sa zbavili nadbytočných nehnuteľností, ktoré Decodom zbytočne vlastný. Teraz máme dobrú príležitosť ich predať za rozumnú cenu.
Do toho stále plánujeme spúšťať nové, naše či partnerské, predajne a rozširovať naše zastúpenie v Česku či na Slovensku. Neprestávame ani s vývojom nových produktov a s implementáciou nových technológií.
Decodomu najmä po roku 2019 klesali tržby, z takmer 70 miliónov ste padli na 50 miliónov – čo je za tým?
Je to spojené s rôznymi faktormi. Vezmime si, že tu bolo obdobie koronavírusu, prišla vojna, máme tu ochladenie realitného trhu – to všetko zamávalo s Decodomom, ale aj s ostatnými maloobchodnými reťazcami.
Viacero ľudí teraz cíti neistotu – preto sa zdržiavajú väčších investícií. Ale v posledných mesiacoch cítime, že sa to opäť rozbieha a naši zákazníci majú čoraz väčší apetít, rastie dokonca aj návštevnosť v našich predajniach.
V budúcnosti bude kľúčové aj to, aby klesli úrokové sadzby, čo by opäť viedlo k dostupnejším hypotékam. Jedine takýmto spôsobom by sa vedela ekonomika naštartovať, čo by malo pozitívny vplyv na Decodom.
Decodom je však vo výhode, pretože máme rozsiahlu maloobchodnú sieť, partnerské predajne, veľkoobchodných zákazníkov a ešte aj exportujeme do zahraničia – sme tak dobre diverzifikovaní. Nie sme naviazaní na jedného ani dvoch veľkých dodávateľov a aktuálne sme v stabilnej situácii.
Na trhu je Decodom už 24 rokov
Decodom je tradičná slovenská firma so sídlom v Topoľčanoch, ktorá sa od roku 1999 zaoberá výrobou a predajom nábytku. Vznikla po nadobudnutí majetku firmy MIER, ktorá sa dostala do konkurzu. V roku 2000 v Topoľčanoch otvorila svoju prvú maloobchodnú prevádzku.
O tri roky neskôr rozšírila svoje portfólio o najväčšie štúdio kuchýň na Slovensku. Vlajkovou loďou spoločnosti je od roku 2005 Dom nábytku v Topoľčanoch, ktorý sa rozprestiera na 5 000 m2.
V roku 2012 sa Decodom rozhodol pre ďalší krok a expandoval do Košíc, kde otvoril druhý Dom nábytku, upevňujúc tak svoju pozíciu ako lídra na trhu.
Decodom je najväčším výrobcom kuchýň na Slovensku a zároveň patrí medzi lídrov vo výrobe a exporte obývačiek do zahraničia. Sieť 150 vlastných a partnerských maloobchodných prevádzok má po celom Slovensku a Česku.
Pokles príjmov takmer 30 % otrasie každou firmou. Ako dnes Decodom funguje?
Počas posledných rokov sme sa zamerali na optimalizáciu produktového portfólia, aby sme vyrábali len to, čo naši zákazníci dopytujú a čo vieme efektívne aj vyrobiť. A nie kuchyne, ktoré predáme raz za 5 rokov. Predtým sme napríklad nelogicky mali 974 farebných kombinácií, ako si vyskladať kuchyňu (smiech). V tom sme sa poučili.
Museli sme tiež zlepšiť našu logistiku. Kedysi sme mali obrovské skladové zásoby, dnes fungujeme na takzvanom „just-in-time“ modeli.
Sme najväčším slovenským výrobcom nábytku a plánujeme ním aj ostať. Zamestnávame viac ako 500 kolegov a sme významným zamestnávateľom v regióne. Samozrejme, posledné roky pre nás boli náročné, ale pozeráme sa dopredu, máme nakreslené plány na dlhé roky dopredu a ideme napredovať.
Verejný obraz nám trošku narušili články v médiách, ktoré rozoberali napríklad náš dlh voči Sociálnej poisťovni. Ale my sa neskrývame, máme dohodnutý klasický splátkový kalendár a hýbeme sa podľa plánu.
Na rozdiel od konkurencie sme napríklad neboli nútení zatvárať naše prevádzky. A za to som veľmi rád – osobný kontakt so zákazníkom je hlavným pilierom nášho úspechu a naša hlavná pridaná hodnota voči konkurencii.
Iné výrobné firmy sa sťažovali na skokové nárasty cien vstupných materiálov. Vás ceny dreva či elektriny neovplyvnili? Niektoré závody kvôli tomu dokonca zatvorili.
Samozrejme, že sa nás to týkalo a veľmi nás to zaťažilo. Preniesť zvýšenú nákupnú cenu do predajnej ceny navyše nejakú dobu trvá a často sa to ani nedalo, najmä kvôli dlhoročným zmluvám, ktoré máme podpísané.
Naši dodávatelia vstupných materiálov a surovín sú však svetoznáme a uznávané spoločnosti s medzinárodným renomé – dodávky tak boli stabilné.
Znižovaniu počtu zamestnancov ste sa však nevyhli. Ľudí, ktorí „pracujú rukami“, je čoraz menej. Nebojíte sa, že pri prípadnom raste sa k vám už nevrátia?
Naši zamestnanci sú mimoriadne lojálni, pracujú u nás celé rodiny. Bohužiaľ, trh ide dole, museli sme sa rozlúčiť s robotníkmi, ale aj s administratívnymi pracovníkmi.
Ale neustále myslíme na budúcnosť a rátame s rastom a prijímaním nových ľudí. Na to si už roky pripravujeme podhubie – spolupracujeme napríklad so strednou školou v Topoľčanoch, ktorá sídli neďaleko samotnej výroby. Vďaka špeciálnemu programu sa ich študenti môžu vzdelávať nielen v školskom prostredí, ale aj v spolupráci s našimi profesionálmi a v reálnych podmienkach.
Konkurencia zatvára, vy otvárate nové priestory. Nie je to rizikové?
Pripravujeme sa na to, že nás čaká rast. Filozofiou Decodomu vždy bolo byť čo najbližšie našim zákazníkom. A je to podstatné aj pre B2B segment – aj oni ocenia pridanú hodnotu v tom, že sa môžu prísť pozrieť na kamennú pobočku s vyškoleným personálom, a to kdekoľvek v republike.
Predstavujete nové produkty, implementujete nové technológie. Ako sa vám inovuje v takejto kondícii?
Postupne zvyšujeme výrobu a s tým ruka v ruke prichádzajú aj nové technológie či nové produkty.
Využívame napríklad modernú laserovú technológiu – ide o spôsob olepovania ABS hrán na predných plochách nábytku, kde po zahranení následne nie je vidno lepidlovú spáru medzi plochou dielu a hranou.
Zdá sa to ako maličkosť, ale vďaka tomuto sú naše produkty skutočne mimoriadne kvalitné, vyzerá to skvele a je to aj veľmi odolné. A takto odolný nábytok sa v kuchyni skutočne zíde. Navyše môžeme priniesť opäť nové produkty, materiály či dekory. Napríklad vysokolesklé materiály bez takéhoto typu spoja urobíte len ťažko. Konkurenčné firmy doteraz používajú zastarané tavné lepidlá na bázach Eva alebo Pur, ale na lesklom nábytku snáď nechcete vidieť lepidlovú spáru.
Alebo inovujeme v štýle kolíkových spojov – každý, kto si skladal vlastný nábytok, pozná malé drevené kolíky, ktoré pridržiavajú napríklad dve dosky. My sme sa teraz dostali k patentu, ktorý tieto kolíky využíva v špecifickom 45-stupňovom uhle, vďaka čomu si doma takýto nábytok ľahšie zmontujete.
Takéto technológie sú však pomerne drahé – len to, aby sme mohli mať takéto inovatívne kolíkové spoje, nás vyjde na možno 2 milióny eur. Ale to sú veci, ktoré sú silné pre našu budúcnosť a posúvajú nás dopredu. A opäť budeme mať o niečo atraktívnejšie produktové portfólio.
Inovovať sa musí aj v ťažkých časoch – veď len počas pandémie sme veľmi rozširovali a vyvíjali náš e-shop, keďže kvôli zatvoreným predajniam sme potrebovali expedovať aspoň niečo, čo sa dalo. Inovujeme neustále.
Čo sa v nábytkárskom biznise za roky najväčšmi zmenilo?
Asi to, že sa obzeráme na všetky strany. Nie je to len o tom vyrobiť a niekomu predať v obchode nábytok. Spolupracujeme s veľkoodberateľmi, máme vlastné predajne, máme partnerské predajne. Máme veľký export do Nemecka. Okrem toho spolupracujeme s developermi a priamo vybavujeme nové byty.
Doba, keď dopyt prevažoval nad ponukou, je už dávno za nami. Veľmi sa musíme snažiť byť zákazníkovi čo najbližšie a myslím si, že sa nám to aj darí. Firmy, ktoré sú zvyknuté sedieť na predajni a čakať, či si niekto príde nakúpiť, dlho neprežijú.
Dnes sa zákazníci aktívne vyhľadávajú. Pomáhajú nám v tom developeri či obchodní zástupcovia – máme úzke spolupráce s najväčšími developermi, ktoré sa nám podarilo nadviazať – a to aj napriek ochladeniu na realitnom trhu. Vyhľadávame projekty ešte počas výstavby, potenciálnym zákazníkom ukazujeme vizualizácie a pripravujeme ponuky – a to nielen na kuchyne, ale na celé bytové zariadenia.
Naschvál hovorím o bytových zariadeniach, pretože Decodom už dávno nie je len výroba kuchýň. Špecializujeme sa na veľmi široký sortiment nábytku – vieme navrhnúť, vizualizovať, vyrobiť, dodať a namontovať nábytok a spotrebiče nielen pre kuchyňu, ale i pre obývaciu izbu, spálňu, pracovňu, detskú izbu, predsieň či technickú miestnosť.
Priznám sa, že keď si predstavím vybavenie do domácnosti, skôr mi napadne švédska predajňa. Vnímate ich ako konkurenciu?
Nie. Modro-žltý reťazec je neskopírovateľný – už ich viacerí skúšali napodobniť a vylámali si zuby, aj medzinárodné spoločnosti. Robia to dobre.
My sa nesnažíme priamo konkurovať – staviame na silnej pridanej hodnote, ktorú ponúkame len my. A to sú kvalitné poradenstvo a služby po celom Slovensku.
V súčasnosti máme na Slovensku 12 vlastných predajní, kde nám ide najmä o to, aby sme profesionálne poradili a obslúžili zákazníka, ktorý nie je taký zdatný, alebo nemá čas si všetko plánovať a montovať sám. Zákazník a náš predajca si spolu vybudujú vzťah, založený na vzájomnej dôvere. Reťazec, ktorý myslíte, toto neponúka a predajňu má na Slovensku len jednu – ich zameranie je iné než naše.
Na česko-slovenskom trhu máte vyše 150 vašich a partnerských predajní. Ale za hranicami ani jedna. Prečo? Je ten trh príliš saturovaný?
V iných krajinách už nepredávame ako Decodom, ale ako privátna značka, častokrát pre jeden konkrétny reťazec.
Okrem Slovenska a Česka naše výrobky nájdete u vyše 500 odberateľov v 13 krajinách, medzi ktoré patria Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko či Izrael. Zahraničie je pre nás dôležité. Veď na Slovensku žije 5,4 milióna ľudí, ale v Nemecku 84 miliónov.
Kto nedodáva do Nemecka, akoby na medzinárodnej úrovni ani nepôsobil. Z top 20 nemeckých firiem v tejto oblasti dodávame až pre 14 z nich, v Nemecku sme ako doma. Sme napríklad jeden z najvýznamnejších dodávateľov pre spoločnosť Musterring, čo je snáď najznámejšia privátna značka nábytku v Nemecku a rátajú s nami aj do budúcnosti.