Trnava sa mení na najlepšie slovenské mesto pre cyklistov
- Trnavu môžeme označiť za jedno z najviac "bike friendly" miest na Slovensku
- O vytváraní efektívnej cyklo infraštruktúry sa tu len nehovorí, ale sa na nej aj pracuje
- Najnovšie tu môžeš využiť aj službu zdieľaných bicyklov
- Trnavu môžeme označiť za jedno z najviac "bike friendly" miest na Slovensku
- O vytváraní efektívnej cyklo infraštruktúry sa tu len nehovorí, ale sa na nej aj pracuje
- Najnovšie tu môžeš využiť aj službu zdieľaných bicyklov
V poslednej dobe sa nám vo svete rozmohol taký nový nešvár. Nie, nie sú to crocsy ani ladvinky. Je ním bikesharing alebo v preklade zdieľané bicykle. Napríklad v Amsterdame narazíte na každom rohu nie len na Coffee Shop, ale aj na jednu z 1200 stojanových staníc, kde si môžete požičať jeden z viac ako 20-tisíc bicyklov. V Česku si môžu šliapnuť v sandáloch a ponožkách do pedálov bikesharingových bicyklov už v šiestich mestách a na Slovensku zatiaľ v Nitre, Prievidzi a Bratislave a najnovšie aj v Trnave.
Trnava sa tak pridáva k mestám po celom svete, ktoré sa snažia zlepšiť nielen životné prostredie, ale aj dopravu. Mesto Trnava spolu so spoločnosťou Lucron, ktorá je developerom mestskej štvrte Arboria, rozbiehajú systém zdieľaných bicyklov, ktoré budú slúžiť širokej verejnosti na presun v rámci mesta. Unikátnosť tohto projektu spočíva v tom, že ide o elektrobicykle bez potreby parkovacích staníc.
Spoločný projekt nesie názov Arboria bike a jeho cieľom je motivovať verejnosť využívať tento tradičný a zároveň moderný spôsob prepravy. Inšpiráciou a pomocníkom bolo české mesto Kladno, ktoré obdobný projekt elektrobikov rozbiehalo v rovnakom čase a poskytlo Trnave svoje cenné rady.
Okrem toho, že je využívanie bicyklov ekologické, je v meste i praktickejšie a umožňuje dostať sa z jedného bodu do druhého rýchlejšie, bez státia v zápchach a problémov s parkovaním. Navyše, zdieľané bicykle sú vybavené elektrickým pohonom, ktorý cestu ešte zrýchli a zjednoduší. V prevádzke je 50 elektrobicyklov, priebežne sú sťahované na servis tie, ktoré potrebujú opravu.
Ako si bicykel požičiaš?
Zatiaľ je trnavská novinka len v zábehu a funguje v testovacom režime. Pre širokú verejnosť sa bikesharing otvorí na budúci rok. Veronika Majtánová z Kancelárie primátora Mesta Trnava nám napísala: „Tento rok funguje systém výpožičiek zdieľaných elektrobicyklov v skúšobnej prevádzke. Ľudia mali možnosť prihlásiť sa ešte v lete ako záujemcovia o testovanie. Teraz už vstup do testovacej skupiny nie je možný. Máme viac než 500 ľudí, ktorí na elektrobicykloch jazdia, zdieľajú skúsenosti aj tipy na vylepšenie systému.“
Za požičanie Arboria biku počas testovania záujemcovia nemusia platiť nič. V skúšobnej prevádzke totiž pracujú s fiktívnym kreditom. Pri registrácii bude na ich konte nastavená hodnota 20 €, ktorú postupne využívajú podľa cenníka. Keď kredit minú, na požiadanie ho v Kancelárii prvého kontaktu na Mestskom úrade v Trnave ešte dvakrát dobijú po 20 €. Aktuálny stav svojho konta je možné sledovať v aplikácii Freebike, cez ktorý sa samotný bicykel požičiava.
Doba vypožičania | Pomyselná cena |
do 20 min. | 0 € |
do 40 min. | 0,20 € |
do 60 min. | 0,40 € |
do 90 min. | 1 € |
do 120 min. | 3 € |
do 180 min. | 5 € |
do 240 min. | 10 € |
do 300 min. | 15 € |
nad 300 min. | 20 € |
Priaznivá budúcnosť pre cyklistov v Trnave
Vzhľadom na rovinatý charakter Trnavy sa ukazuje bicykel ako jedna z najlepších alternatív nahradzovania automobilovej dopravy. Tamojšia koncepcia rozvoja cyklotrás počíta s vybudovaním okruhu okolo centra mesta s umožnením vjazdu cyklistom do historického centra, kde je cieľom znižovať intenzitu automobilovej dopravy.
Centrálna mestská zóna je pamiatkovo chránená a aj v zahraničí prichádza k postupnému minimalizovaniu áut v centrách aj širších centrách miest. Na tento okruh sa budú napájať radiály z jednotlivých mestských častí, aby sa tak umožnil plynulý a bezpečný pohyb obyvateľov na bicykloch do zamestnania či do škôl.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska