Trump môže Slovensko zmeniť na „Detroit Európy“. Prominentný americký portál vydal varovanie
- Donald Trump pripravuje clo na tovar dovážaný do USA
- Hrozí, že potopí vývoz áut vyrábaných na Slovensku
- Donald Trump pripravuje clo na tovar dovážaný do USA
- Hrozí, že potopí vývoz áut vyrábaných na Slovensku
Našu malú krajinu na druhom brehu Atlantického oceánu prezývajú ako Detroit Európy. Môžu za to viaceré svetové automobilky, pre ktoré sa územie Slovenskej republiky stalo zaujímavou a lákavou investíciou. Na tunajšej pôde postavili svoje fabriky a k začiatku tohto roka sa naprieč všetkými vyrobilo 198 áut na 1 000 obyvateľov krajiny. To zo Slovenska v tomto ohľade robí svetovú špičku.
Niečím takým bol kedysi Detroit pre USA. V dnes šesťstotisícovom meste v Michigane sídlili najvýznamnejšie automobilky Spojených štátov. V 40. rokoch minulého storočia by si tu našiel neuveriteľných 90 percent podielu automobilového trhu v celej krajine. Postupne vytvorili desaťtisíce nových pracovných miest a z Detroitu sa stávala hotová „autópia“. Až kým neprišiel jej zánik.
Ekonomická kríza spôsobená ropnou z roku 1974 priniesla do najsilnejšej ekonomiky sveta nový fenomén – šetrenie na palive. Američania museli uprednostniť ekonomickejšie a úspornejšie autá dovážané z Japonska pred ich tradičnými kúskami s masívnymi motormi i spotrebou. Nasledovalo 20 nesmierne ťažkých rokov plných federálnych zásahov, štrajkov a bojov o prežitie. No napríklad takí giganti Chrysler či GM v roku 2009 oznámili bankrot. A s automobilkami padla aj autópia Detroitu.
Podľa prominentného amerického obchodného spravodajského kanála CNBC sa zo Slovenska môže stať Detroit Európy aj v tomto zmysle. USA si totiž posvietili na plány zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa a opisujú, ako môžu ovplyvniť osud našej krajiny.
Príchod gigantov
Republikán sa totiž zaviazal, že zavedie 10- až 25-percentné clo na množstvo tovaru dovážaného do USA. Zatiaľ to platí v prípade produktov z Číny, Kanady a Mexika, no mnohí predstavitelia EÚ sa obávajú, že je len otázkou času, kým sa to stane osudom i európskych krajín.
Tým by Biely dom, prirodzene, podporil predaj vozidiel vyrábaných na domácej pôde, no pre štáty ako Slovensko to môže byť poriadna facka. Pri výrobe, a teda aj vývoze áut, sa totiž vo veľkom spoliehame aj na americký trh. Automobilový sektor u nás nepriamo zamestnáva vyše 250-tisíc ľudí a práve autá tu tvoria i značnú časť všetkých produktov vyvážaných do USA.
Preto prichádza na um pojem „Detroit Európy“. Slovensko tak pre americké CNBC opísal hlavný ekonóm think-tanku Globsec Vladimír Vaňo.
„V roku 1990, po páde železnej opony, sa na Slovensku vyrábalo presne nula áut. Krajina ale bola veľmi silná v tom, čo v našom miestnom jazyku radi nazývame ‚špeciálnou výrobou‘, čo je len pekný názov pre zbrojársku výrobu, obrnené vozidlá, tanky…“ hovorí Vaňo.
Clo a pád
Postupne sa však za našimi hranicami začali hlásiť svetoví giganti vnímajúc potenciál len slabo rozvinutej ekonomiky. Prvý bol Volkswagen, no postupom času sem dorazili Stellantis s Peugeotom či Hyundai Motor s Kiou a najnovšie aj Jaguar Land Rover pod spoločnosťou Tata. A od roku 2022 vieme, že sa k nám chystá aj Volvo.
Ekonóm pritom priznáva, že Trumpove plány s clami nám dávajú dôvod na obavy. V súčasnosti sa s tým však nedá nič robiť, len čakať, čo sa zo situácie vykľuje. Na strach má pritom dôvody aj Nemecko, z ktorého sa do USA vyváža bezkonkurenčne najviac osobných áut v rámci EÚ. Ide až o 15 percent nemeckého celkového exportu za oceán.
Slovensko v roku 2023 stálo za vývozom áut do USA v hodnote 4 miliárd eur, čo predstavuje až 74 percent nášho celkového exportu do Spojených štátov. Prípadné clo by teda našej krajine veľmi ublížilo, no s Trumpom je všetko otázne.
Ako sa totiž zhodujú mnohí experti, ide o klasického populistu plného vyhrážok, ktoré nie vždy aj skutočne napĺňa, podotýka CNBC. Podobne to môže byť napríklad s jeho plánmi s Ukrajinou.
Zdroje: CJ Pony Parts, CNBC