Trumpove clá spustili nákupnú paniku: Američania hromadia múku, olej aj zubnú pastu. Ceny prudko stúpajú
- Američania v obavách z Trumpových ciel hromadne nakupujú trvanlivé potraviny aj hygienu
- Pripomína to pandemické nákupy, ceny totiž prudko rastú

- Američania v obavách z Trumpových ciel hromadne nakupujú trvanlivé potraviny aj hygienu
- Pripomína to pandemické nákupy, ceny totiž prudko rastú
V amerických supermarketoch opäť panuje nervozita. Nie však pre pandémiu, ale pre hospodársku politiku. Po tom, ako prezident Donald Trump oznámil minimálne 10-percentné clo na väčšinu dovozov do USA, mnohí spotrebitelia začali hromadiť potraviny a základné produkty, informuje agentúra Reuters.
„Kupujem všetko dvakrát – fazuľu, múku, konzervy, čokoľvek,“ hovorí 53-ročný Thomas Jennings v supermarkete Walmart v New Jersey pre Reuters. Jeho cieľ? Zásobiť sa skôr, než ceny vyletia.
Obavy z drahších výrobkov nie sú neopodstatnené. Nezávislá organizácia Tax Foundation odhaduje, že nové clá budú americké domácnosti stáť v priemere 2 100 dolárov už v roku 2025. Celkové náklady pre ekonomiku sa môžu vyšplhať na 3,1 bilióna dolárov počas desiatich rokov.
Spotrebitelia sa pripravujú na najhoršie
Reakcie spotrebiteľov sa líšia – niektorí vyčkávajú, iní nakupujú do zásoby. Prieskum medzi 13 500 respondentmi ešte pred oznámením ciel ukázal, že 43 % Američanov plánuje hromadiť zásoby, zatiaľ čo rovnaké percento sa rozhodlo vyčkávať, ako sa ceny vyvinú, informuje spravodajstvo Newsweek.
„Počas pandémie COVID-19 sme videli, ako ľudia vyprázdnili regály. Teraz sa podobný strach vracia,“ vysvetľuje Manish Kapoor, expert na dodávateľské reťazce z Kalifornie. Podľa neho síce nejde o taký dramatický vývoj ako počas lockdownu, no obavy z rastúcich cien sú citeľné.
Obchodné reťazce ako Walmart a Costco zatiaľ na situáciu oficiálne nereagovali, no zákazníci tam skupujú všetko od oleja až po hygienické potreby. „V pivnici mám šesť kanistrov konzerv a dokupujem ďalšie veci, ktoré vydržia,“ hovorí dôchodca Angelo Barrio. Už od novembra sa pripravuje na zvyšovanie cien a jeho obavy potvrdzuje aj rastúci dopyt po základných tovaroch.
Politika, ktorá má dopad na kuchynské linky
Trump do Bieleho domu vstupoval s prísľubom lacnejšieho života pre bežného Američana. Dnes však jeho clá vyvolávajú opačný efekt. „Z ceny mäsa za 16 dolárov som musela prejsť na osemdolárový balíček,“ hovorí Maggie Collins, zdravotná asistentka z New Jersey. „Každý cent navyše znamená, že musím znížiť výdavky inde.“
Obavy z inflácie a nedostupnosti tovarov rezonujú najmä medzi nízkopríjmovými skupinami a dôchodcami. Spotrebitelia sledujú ceny čoraz pozornejšie, dávajú prednosť značkám obchodných reťazcov pred známymi výrobcami ako Procter & Gamble či Unilever.
Autá, zubná pasta a neistá budúcnosť
Clá sa dotýkajú aj ďalších sektorov. Predajcovia automobilov zaznamenávajú zvýšený záujem pred zavedením 25-percentného cla na dovážané vozidlá. „Zákazníci sa pýtajú na clá. Niektorí kupujú teraz, aby ušetrili,“ hovorí Nic Chuenchit z predajne Subaru v Colorade.
Milionár a investor Mark Cuban medzitým verejne vyzval ľudí, aby si zabezpečili zásoby. „Nie je zlý nápad zájsť do Walmartu a kúpiť všetko – od zubnej pasty po mydlo,“ napísal na sociálnych sieťach. A dodal, že aj domáce produkty budú zdražovať, pretože predajcovia zvýšia ceny a budú sa odvolávať na clá.
Zatiaľ je priskoro na vyhodnotenie plného dopadu ciel na americkú ekonomiku. Prvé náznaky však ukazujú, že v domácnostiach sa začína nová kapitola opatrnosti – nie zo strachu z vírusu, ale z neistoty menom ekonomická politika.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Newsweek, Reuters