Tržby gastra narastú po zrušení opatrení rýchlo. Realitné weby sú však plné skrachovaných prevádzok na predaj
- Tvrdé pandemické vlny prežili len tie najschopnejšie prevádzky so šikovným manažmentom a aj kúskom šťastia
- Svedčí o tom aj skutočnosť, že na internete sa roztrhlo vrece s gastro podnikmi, z ktorých mnohé skrachovali a sú na predaj
- Mnohí to považujú za príležitosť na rozbeh vlastného konceptu burgrárne, kaviarne či pizzerie
- Tvrdé pandemické vlny prežili len tie najschopnejšie prevádzky so šikovným manažmentom a aj kúskom šťastia
- Svedčí o tom aj skutočnosť, že na internete sa roztrhlo vrece s gastro podnikmi, z ktorých mnohé skrachovali a sú na predaj
- Mnohí to považujú za príležitosť na rozbeh vlastného konceptu burgrárne, kaviarne či pizzerie
Otvorenia prevádzok sa gastro sektor nakoniec dočkal začiatkom januára 2022. A hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že je opäť všetko v poriadku, realita je aj podľa samotnej Aliancie Slovenskej Gastronómie celkom iná.
Okrem neadekvátne nastavených pomocných schém, ktorých sa sektor nedočkal ani po protestoch, čelia existenčným problémom aj novovzniknuté prevádzky, ktoré cez pomocné schémy jednoducho „prepadajú“.
V prípade čerpania pomoci na nájomné totiž nespĺňajú podmienku 13-mesačnej účinnosti nájomnej zmluvy. Tá je podľa predstaviteľov gastra úplne nelogická, nakoľko sa od predošlých vĺn výrazne líši.
Existenčné problémy však zasiahli aj už roky zabehnuté prevádzky. Stačí sa pozrieť inzertné weby s realitami a na predaj či odstúpenie sú tu desiatky reštaurácií, kaviarní, bistier či vinoték. Pre Startitup to potvrdil aj PR manažér Peter Porubský z portálu Nehnuteľnosti.
„Je to presne, ako tvrdíte. V poslednom roku evidujeme výraznejší nárast inzerátov na prenájom, ako aj predaj priestorov, ktoré slúžili na reštauračné alebo kaviarenské účely. Ide pritom o celoslovenský nárast naprieč všetkými krajmi. Samozrejme, najvypuklejší je vo veľkých mestách: Bratislava, Košice, a potom v oblastiach, kde bol rozvinutý cestovný ruch. Ten zaznamenal počas pandémie výrazný prepad a tieto prevádzky ostali prakticky bez príjmov,“ vysvetľuje Porubský.
Napríklad taký salaš v okrese Žilina je aktuálne v ponuke za takmer 150-tisíc eur. Na odstúpenie či predaj je aj reštaurácia v centre Bratislavy, Mecheche. V Novom Meste nad Váhom sa predáva rozprávková Koliba za viac ako 400-tisíc eur. Kompletne zariadenú kaviareň kúpiš aj v Martine, a to za vyše 200-tisíc eur.
Ponuka je naozaj široká, mnohých by preto mohla zlákať myšlienka, zadovážiť si prevádzku a rozbehnúť prosperujúci gastro koncept. Na to, či sa v tejto dobe oplatí vstúpiť do podobného biznisu, sme sa pýtali aj Mareka Harbuľáka, generálneho manažéra Asociácie reštaurácií a hotelov Slovenska.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Pandémia otriasla gastro segment v základoch, prežili len tí najšikovnejší
- V aktuálnom období tržby podnikov prudko rastú
- Mnohých môže preto vstup do gastro biznisu lákať
- Na to, či je to skutočne dobrý krok, sme sa pýtali odborníkov
- Aký je ich postoj?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy