Tržby obľúbeného bistra v Lučenci atakujú 190 000 eur: Dostali sme vynadané, že nemáme v ponuke jedlo s mäsom
- VegStyle Bistro v Lučenci je zamerané na kvalitné jedlo a výberové vína
- Ponúka bezmäsité jedlá, ktoré oslovia nielen vegánov

- VegStyle Bistro v Lučenci je zamerané na kvalitné jedlo a výberové vína
- Ponúka bezmäsité jedlá, ktoré oslovia nielen vegánov
Marián Pavlovič a jeho manželka Michaela Pavlovičová sa rozhodli spojiť svoje schopnosti a nadšenie pre gastronómiu do spoločného projektu VegStyle Bistro, ktorý sa od svojho otvorenia v roku 2021 vyprofiloval ako unikátne bezmäsité bistro.
Zatiaľ čo Marián sa pohybuje v oblasti gastronómie prakticky od začiatku svojho pracovného života, posledné roky sa najviac venoval someliérstvu a predaju vína. Víno zostáva jeho vášňou dodnes a okrem pravidelných degustácií, ktoré organizujú v bistre, je stále súčasťou kvalitného slovenského vinárstva.
„Víno ma vždy priťahovalo, a hoci sa teraz venujem aj nášmu bistru, stále mám k nemu blízko. Okrem našich pravidelných degustácií v bistre spolupracujem aj so skvelým slovenským vinárstvom,“ hovorí Marián.
Jeho manželka Michaela sa pôvodne orientovala na biológiu, ktorú aj študovala. Napriek tomu ju nikdy nelákalo venovať sa tejto oblasti profesionálne. „Vždy ma viac bavilo byť v kuchyni, kde som sa cítila kreatívna. Biológia mi nikdy neprirástla k srdcu tak ako varenie,“ priznáva Michaela.
Neustále výzvy a prekážky na ceste k úspechu
Podnikanie v gastronómii prináša so sebou množstvo prekážok a neustále nové výzvy. Marián Pavlovič tvrdí, že niekedy má pocit, akoby každý deň priniesol niečo nové, s čím sa musia popasovať. Začínali v roku 2021, teda v čase, keď svet ešte stále bojoval s pandémiou COVID-19. Pandémia bola jednou z prvých veľkých výziev, s ktorou sa museli vyrovnať.
„Dnes sa najviac sústreďujeme na stabilitu personálu. Neustále hľadáme spôsoby, ako sa prispôsobiť podmienkam, ktoré nám štát či trh určuje,“ vysvetľuje Marián.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Od konkurencie sa Pavlovičovci odlišujú predovšetkým ponukou bezmäsitých jedál. „U nás je to veľmi jednoduché. Je to bezmäsité jedlo. Snažíme sa, samozrejme, stále rozvíjať, pracovať sami na sebe a byť pre našich zákazníkov stále atraktívni,“ vysvetľuje Marián.
Investície a finančná návratnosť
Marián s Michaelou začínali skromne a každý zarobený cent sa snažili investovať späť do podniku. „Či už išlo o vybavenie kuchyne alebo vylepšenie priestoru, všetko sme investovali naspäť do firmy,“ vysvetľuje Marián.
Ich podnik funguje už viac ako štyri roky a práve tento rok očakávajú, že sa im investícia konečne vráti. „Ak tento rok bude približne taký ako minulý, tak by sme mohli mať investíciu späť,“ hovorí optimisticky Marián.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ich spoločnosť VEGSTYLE, s.r.o., pod ktorou podnik funguje v roku 2024, zvýšila zisk o 38 % na 34 517 eur a tržby jej narástli o 30 % na 187 116 eur, ukazujú dáta portálu Finstat.
Rastúca inflácia a zvyšujúce sa ceny surovín však prinášajú nové výzvy, na ktoré musia Pavlovičovci reagovať. „Nerobíme si žiadne extra zásoby. Tovar objednávame každý deň a objednávky prispôsobujeme aktuálnemu obdobiu. Samozrejme, náklady sa neustále zvyšujú, a tak sme boli nútení aj my upraviť ceny našich jedál,“ priznáva Marián.
Okrem toho sa rozhodli optimalizovať aj svoje otváracie hodiny. S výnimkou piatku sú otvorení každý deň do 16:00. „Čas nám ukázal, že momentálne nemá význam zostávať dlhšie. Vďaka tomu vieme optimalizovať náklady na energie a personál,“ dodáva Marián.
Bestsellerové jedlá a úspešné koncepty
Pavlovičovci si zakladajú na kvalite svojich jedál a zákazníkom ponúkajú najmä tri bestsellerové pokrmy: Pad Thai rezance s tofu, Buddha bowl so sweet mango chilli dipom a svoj vlastný Vegan Burger. „Tieto jedlá sú našimi stálicami. Ľudia sa k nim neustále vracajú, a práve to je pre nás motivácia neustále zlepšovať a inovovať,“ hovorí Marián.
Podnikanie v gastronómii však prináša aj nečakané momenty, ktoré človek jednoducho nemôže predvídať. „Pracujeme s ľuďmi a ľudia sú vynaliezaví. Netrúfam si pomenovať konkrétne situácie, ale napríklad sme dostali vynadané, že nemáme v ponuke žiadne mäsité jedlo. Alebo mi slečna ukázala prostredník za to, že som ju upozornil, že nám parkuje na mieste,“ spomína Marián s úsmevom.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Balans medzi prácou a osobným životom
Hoci si Pavlovičovci svoj pracovný čas radšej nepočítajú, priznávajú, že pracujú veľa. Často aj mimo bistra a nezáleží na tom, či je pondelok alebo nedeľa. „Snažíme sa nájsť čas aj pre seba, aj keď v tomto období je ho veľmi málo. Sme aj rodičia a máme malú dcérku, ktorá nám robí nesmiernu radosť. Samozrejme, jej venujeme všetok voľný čas,“ hovorí Marián.
Aby bolo podnikanie rentabilné, potrebujú Pavlovičovci dosahovať denne tržby okolo 1 000 eur. To však môže byť pri dennom menu v Lučenci náročné. „Práve preto máme okrem denného menu aj stálu ponuku. Snažíme sa robiť vínne degustácie a pomáha nám aj predaj vína, aby sme to všetko zvládli,“ vysvetľuje Marián.
Zlozvyky v gastropodnikaní
Podľa Mariána Pavloviča sú v gastronómii tri hlavné zlozvyky. Prvým je domnienka, že majiteľ nemusí byť prítomný na prevádzke. „Gastrobiznis je často o vzťahoch a ten majiteľ by na prevádzke mal byť,“ tvrdí.
Druhým problémom je snaha prilákať zákazníkov nízkymi cenami, čo často vedie k zníženiu kvality jedál. „Jedlo by malo byť v prvom rade chutné a z kvalitných surovín. Zákazník by mal odchádzať so zážitkom, nielen s pocitom nasýtenosti,“ vysvetľuje.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Posledným zlozvykom je pocit uspokojenia a strata motivácie. „Keď má podnikateľ pocit, že mu to už ide a nemusí sa tomu venovať tak intenzívne, práve vtedy sa to môže otočiť v jeho neprospech,“ dodáva Marián.
Vytrvalosť ako kľúč k úspechu
Podnikanie v gastronómii nie je len o dobrom jedle či kvalitnej obsluhe. Ako priznáva Marián Pavlovič, najťažšie je zostať vytrvalý aj v obdobiach, keď sa veci nedaria podľa predstáv. Práve v týchto momentoch je potrebné veriť, že poctivá práca a dôsledné budovanie mena prinesú svoje ovocie.
„Často je to len otázka času a vybudovania si dobrého mena, ktoré sa môže zmeniť z dňa na deň. Ale za predpokladu, že sa usilovne pracuje od začiatku a dodržiava štandard, ktorý sme si na začiatku definovali.“
Okrem toho sa dnes za jednu z najväčších výziev považuje nájdenie kvalitného a oddaného personálu. Pracovníci, ktorí sú ochotní „kopať“ za podnik aj v ťažkých časoch, sú na trhu čoraz vzácnejší. „Je ťažké nájsť niekoho, koho práca naozaj baví a má ju rád aj so všetkými ťažkosťami, ktoré prináša. Bez dobrého personálu je však podnikanie v gastronómii takmer nemožné,“ dodáva.
Cenotvorba postavená na reálnej ekonomike
Kým niektorí podnikatelia sa prispôsobujú cenám konkurencie, Marián Pavlovič priznáva, že toto nikdy nebolo ich stratégiou. „Konkurencii asi nie. Nepamätám si obdobie, kedy by sme sa pozerali na cenu konkurencie a podľa toho niečo nastavovali,“ hovorí otvorene.
V prípade Pavlovičovcov je cenotvorba výsledkom dôkladného výpočtu nákladov a následného prispôsobenia cien tak, aby sa podnikanie stalo rentabilným. „Zdravá ekonomika nepustí. Musíme si vyrátať náklady a tomu prispôsobiť ceny tak, aby sme na konci mesiaca mali peniaze na všetko, čo musíme zaplatiť, aby sme mohli ďalej podnikať,“ vysvetľuje.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Samozrejme, ani my nechceme pracovať zadarmo, takže ideálne je, aby nám aj niečo zostalo na život,“ dodáva s úprimnosťou.
Rady pre začínajúcich podnikateľov v gastronómii
Marián Pavlovič má pre začínajúcich podnikateľov niekoľko cenných rád, ktoré vychádzajú z jeho vlastných skúseností. Verí, že je dôležité mať jasný plán, no zároveň nepresedieť roky len pri plánovaní.
„Dnes je už všetko vymyslené, ako sa hovorí, preto by som silou mocou neodporúčal dlho špekulovať. Veľakrát to práve skončí v tom bode,“ tvrdí. Podľa jeho názoru je základom úspechu urobiť si dôkladný prieskum trhu a priniesť niečo, čo by mohli ľudia oceniť.
Nesmierne dôležité je však, aby to podnikateľa bavilo a cítil sa v danej oblasti komfortne. Aj keď existuje konkurencia, Pavlovič odporúča zamerať sa na to, ako to robiť lepšie.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Nehľadať skratky, ale poctivo podnikať so zámerom dať svojmu zákazníkovi čo najlepší produkt alebo službu. Vážiť si seba a svojich kolegov. Práve preto je dôležité sledovať reálnu ekonomiku podniku a vedieť urobiť aj nepopulárne rozhodnutia,“ vysvetľuje.
Plány do budúcna: Kráčať krok za krokom
Pavlovičovci sa pri svojom podnikaní nesústredia na veľkolepé plány do ďalekej budúcnosti. Skôr sa snažia zamerať na prítomnosť a na to, aby svojich zákazníkov potešili kvalitným jedlom a zážitkom.
„V rámci podnikania sú plány byť tu stále pre našich hostí a robiť im radosť z dobrého obedu či zážitku,“ hovorí Marián.
Nehľadia na svet cez prísne definované ciele a nechcú si stanovovať konkrétne míľniky na niekoľko rokov dopredu. „Nie sme ľudia, ktorí musia do dvoch rokov mať presne definované, čo chcú zvládnuť. Stále viac si uvedomujeme, že byť zdraví, môcť podnikať a robiť túto gastroslužbu nie je samozrejmosť,“ priznáva Marián.
Ich filozofia je jednoduchá. Postupovať krok za krokom a snažiť sa pri tom ostať v pozitívnom naladení. „Asi step by step s čo najviac úsmevom,“ uzatvára.
Čítajte viac z kategórie: Food biznis
Zdroj: Finstat