Tržby presahujúce 26 miliónov eur. Slovenskému startupu sa s americkým tímom perfektne darí

  • Slováci zo startupu Exponea majú za sebou úspešný rok
  • Začiatkom roka 2021 sa dostali do rúk progresívnej americkej firmy Bloomreach, spolu majú ukážkové tržby
Na snímke tím Bloomreach.
archív Bloomreach
  • Slováci zo startupu Exponea majú za sebou úspešný rok
  • Začiatkom roka 2021 sa dostali do rúk progresívnej americkej firmy Bloomreach, spolu majú ukážkové tržby

Firma Exponea, dnes už pôsobiaca ako Bloomreach je jeden z najväčších slovenských technologických startupov – stojí za ňou podnikateľ Peter Irikovský. Exponea obchodovala s najväčšími firmami sveta.

Medzi ich klientov sa zaradili aj svetové firmy, ktorých tržby presahovali viac ako jednu miliardu dolárov. Reč je o spoločnostiach ako Desigual, Next, T-Mobile alebo O2, ktoré aj v súčasnosti využívajú ich služby.

Startup rýchlo získal multimiliónové investície, v rámci lokálneho startupového systému tak vždy išlo o skutočného lídra. Spoločnosť Bloomreach SK s.r.o. sa v roku 2021 dostala do zisku z – 2,901 miliónov eur na 6,308 miliónov a tržby jej narástli o 91 % na 26,84 miliónov eur.

Na snímke hospodárske výsledky startupu Bloomreach.
zdroj: Finstat.sk

„Aj keď konkrétne čísla nekomentujeme, sme veľmi hrdí na úspech, ktorý Bloomreach dosiahol v roku 2021. Exponea priniesla do Bloomreach platformu zákazníckych dát a schopnosti automatizovať marketingové kampane, ktoré teraz ponúkame našim zákazníkom pod značkou Bloomreach Engagement,“ vysvetľuje pre Startitup Filip Ujlaky, Senior VP Account Management EMEA v Bloomreach.

Na snímke hospodárske výsledky startupu Bloomreach.
zdroj: Finstat.sk

„Spoločne sme dokázali slúžiť ešte väčšiemu počtu firiem a pomôcť im zabezpečiť personalizované zákaznícke skúsenosti vo všetkých ich digitálnych kanáloch. Najmä v posledných rokoch sa e-commerce stal kritickou súčasťou takmer každého podnikania.“

Ujlaky tvrdí, že to firme umožnilo dokázať, aké cenné môže byť riešenie Bloomreach pri podpore digitálneho rastu – zameraním sa na zákaznícku skúsenosť, a interakcie zákazníkov založených na údajoch.

Hodnotu, ktorú poskytujú, bola utvrdená aj ich nedávnym kolom financovania, keď získali 175 miliónov USD pod vedením Goldman Sachs. Tieto financie majú firme poskytnúť ešte viac príležitostí na rast a možnosť lepšie slúžiť zákazníkom na celom svete plánuje firma investovať aj do zamestnancov.

Goldman Sachs Group, Inc., je americká nadnárodná spoločnosť zaoberajúca sa investičným bankovníctvom a finančnými službami so sídlom v New Yorku. Ponúka služby v oblasti investičného manažmentu, cenných papierov, správy majetku, sprostredkovateľských služieb a prevode cenných papierov.

Situácia na Ukrajine

Tak ako aj mnohé iné firmy na Slovensku, aj Bloomreach citlivo vníma i aktuálnu situáciu na Ukrajine.

„Najvýznamnejší dopad tejto vojny bol na ľudí, preto sme svoje úsilie zamerali na ľudskosť a robili rozhodnutia, ktoré sú správne pre všetkých našich zamestnancov, zákazníkov a partnerov.“

Firma uprednostnila bezpečnosť jej ľudí a zabezpečila bezpečný prechod ukrajinských kolegov, ako aj členov rodiny Bloomreach do susediacich krajín. Spoločnosť tiež zaviedla aj programy darcovstva zamestnancov a takzvané „corporate matching a sponsorship“.

Ide o podporu duševného zdravia a voľno pre dotknutých zamestnancov. Ponúknuté bolo aj dobrovoľnícke voľno pre každého zamestnanca, ktorý chce pomôcť utečencom.

„V ťažkých časoch, ako je táto, nám pripomínajú veci, ktoré sú dôležitejšie ako podnikanie a obchod: bezpečnosť, mier a ľudská dôstojnosť.“

Biznis novinky

V Bloomreach sa vždy pracuje na niečom inovatívnom. Práve teraz tím firmy pracuje na množstve personalizácií, ktoré jej zákazníkom umožnia používať rôzne riešenia v rámci pilierov Bloomreach, aby svojim zákazníkom poskytli relevantnejšie skúsenosti. Príkladom toho je práca, ktorú nedávno vykonali s Jensons USA, a teda popredným online predajcom bicyklov v Amerike.

Čo sa týka podnikateľských plánov a cieľov na najbližšie obdobie, tie sú jasné. „Pri pohľade do budúcnosti sa veľmi zameriavame na našu dátovú platformu a ekosystém, ako aj na medzinárodnú expanziu do viacerých geografických oblastí.“

Na snímke cyklista s prilbou.
zdroj: Jensons

A ako súčasť toho pracuje tím firmy na poskytovaní inovatívnejších prípadov použitia e-commerce, ktoré prekonajú technologické platformy, ako sú CDP, CMS, Search alebo Marketingová automatizácia. Taktiež uľahčia odborníkom vytvárať personalizované skúsenosti, ktoré presne zodpovedajú danému spôsobu ako ľudia nakupujú. 

Dôležitá investícia

Ako sme ťa už informovali zásadným míľnikom pre startup bola najmä jeho kúpa americkou spoločnosťou Bloomreach. Tento veľký hráč v praxi pomáha zákazníkom aj s vyhľadávaním a s webovými stránkami. 

A čo vďaka príchodu slovenského startupu táto spoločnosť získala získa? V prvom rade urobila krok dopredu smerom k automatizácii digitálneho marketingu, ktorý jej chýbal. Táto akvizícia bola zameraná na rast, inovácie a dlhodobú tvorbu hodnoty.

vd
zdroj: Bloomreach

Cieľom po akvizícii bolo ďalej zlepšovať to, v čom predtým Exponea vždy bola dobrá – poskytovať skvelú zákaznícku skúsenosť a rýchlo dodať maximálnu hodnotu. Firma bola aj po tomto zásadnom podnikateľskom kroku odhodlaná ďalej zlepšovať svoje vedúce postavenie v oblasti ochrany súkromia, bezpečnosti a dodržiavania predpisov.

Spojenie týchto dvoch spoločností dalo značke Bloomreach pozíciu poprednej obchodnej platformy v oblasti obchodovania na trhu s miliardami dolárov, ktorý sa rýchlo rozširuje. Ako po akvizícii vysvetlil Raj De Datta, CEO, Bloomreach: „Firma sa nachádza na križovatke marketingu, obchodu a umelej inteligencie.“ 

Dôkazom toho, že zákazníci mali vždy radi riešenia od slovenského startup, bol aj enormný rast tržieb. Každým rokom sa zväčšovali o milióny, zisky však nerástli. Dôvod bol jasný, firma zarobené peniaze investovala naspäť do rastu.

Aj podľa Jaroslava Ľuptáka, investičného manažéra Neulogy Ventures, nemusí byť vždy ziskovosť rozhodujúcim faktorom pri posudzovaní stavu firmy. Taktiež celková hodnota spoločnosti nemusí byť vždy vyjadrená len ziskom.

„Hodnotu majú aj firmy, ktoré majú zaujímavý nehmotný majetok (technológiu), prípadne trhový podiel, ktorý je zaujímavý pre ďalších hráčov na trhu. Dobrým príkladom je exit Blue Vision Labs. Firma, ktorá zrejme negenerovala ani zásadné príjmy, nie to ešte zisk, sa predala za 9-cifernu sumu, pretože mala skvelý tím a technológiu,“ doplnil Ľupták.

Zmena v štruktúre

Koncom roka 2019 firma ohlásila potrebu zmien vo svojej štruktúre. Podľa slov spoluzakladateľa Petra Irikovského prešla Exponea v tomto období výraznými zmenami. Ako vtedy sám priznal, urobil niekoľko rozhodnutí, ktoré prispeli k zhoršeniu kultúry vo firme.

„Vytvoril som rolu generálneho manažéra, ktorý riadil každodenné operácie. Toto ma odlúčilo od ľudí a zákazníkov,“ vysvetlil vtedy Irikovský.

Najväčším problémom podľa Irikovského bola nejasnosť spoločných hodnôt a ich presnej definície. Podľa jeho slov nikto presne nevedel, čo sa pod spoločnými hodnotami myslí. Zároveň hodnoty zdôrazňovali viac práva ako povinnosti vo firme.

„Urobili sme veľkú chybu, keďže sme sa pýtali, aké hodnoty by ľudia chceli a nie, aké hodnoty potrebujeme mať, aby sme dosiahli naše ciele,“ hovorí Irikovský. CEO spoločnosti priznáva, že chybou boli aj jeho rozhodnutia.

„Ak by ste sa ma opýtali, prečo som urobil takéto chyby, odpoveďou je, že som nasledoval (často dobre mienené) rady iných aj napriek tomu, že som s nimi vnútorne plne nesúhlasil,“ hovorí.

 

Peter Irikovský

Peter Irikovský je globálny podnikateľ, otec a fanúšik sebarozvoja. Pomohol vybudovať už niekoľko úspešných spoločností. Vo všetkých svojich aktivitách rád prepája motivovaných ľudí s inovatívnymi biznis modelmi, aby spolu čo najrýchlejšie vyrástli na svetovú úroveň. To sa stalo aj v prípade Exponea.

Na snímke mesto v noci.
zdroj: Bloomreach

Firma sa pod Petrovým vedením stala jednou z najrýchlejšie rastúcich SaaS firiem na svete. Rovnakú pozornosť Peter venuje aj rastu ľudí. Pre svojich spolupracovníkov sa snaží vytvárať prostredie, kde sa rozvinú v budúcich biznis lídrov.

Podporuje v nich etické podnikanie s cieľom nachádzať „win-win-win“ príležitosti pre nich samých, ich firmy a okolie, v ktorom pôsobia. V neziskovom svete spolupracoval aj s LEAF Award ako porotca, stal sa predsedom dozornej rady Duke of Edinburgh International Award na Slovensku a pomáhal tiež rozbehnúť Mini-tech MBA for Women. Je absolventom Singularity University a má titul z informatiky.

Filip Ujlaky/Senior Vice President

Študoval v Londýne, kde získal titul magistra financií a investovania s vyznamenaním. Krátko po škole obsadil manažérsku pozíciu v rámci obchodného oddelenia jednej z S&P 500 firiem zameraných na energetiku.

Vrátil sa na Slovensko vďaka LEAF-u, neziskovej organizácii, ktorá má za cieľ zvýšiť počet kvalifikovaných ľudí, ktorí sa vracajú zo zahraničia. Práve LEAF ho prepojil so CEO Exponea, Petrom Irikovským, aby následne nastúpil do startup-u Exponea ako 50. zamestnanec. V tomto čase sa firma snažila pokoriť ďalší míľnik ich rastu – 5 milión dolárov v obratoch.

j2
zdroj: archív Bloomreach

Po nástupe do Exponea dostal za úlohu vybudovať oddelenie „Customer Success”, ktoré malo za úlohu pomôcť klientom pochopiť správanie ich koncových zákazníkov a na základe týchto dát/informácii im pomáhať zlepšovať zákaznícku skúsenosť a maximalizovať či už dodanú hodnota ako aj výnos.

Rok pred akvizíciou sa Filip vo firme prepracoval na pozíciu Vice Prezidenta a bol poverený vybudovaním celkom nového oddelenia Account Management-u. Toto oddelenie má na starosti strategické vedenie klientských účtov a obchodne zastrešuje vzťahy s existujúcimi zákazníkmi.

Rok a pol po akvizícii Bloomreachom Filip preberá ako Senior Vice President zodpovednosť za celé oddelenie vrátane všetkých pôvodných zákazníkov Bloomreach a produktových pilierov pre EMEA región (Europu, Stredný Vychod a Afriku). Toto oddelenia by do konca tohto roka malo spravovať kontrakty v hodnote približne 100 miliónov dolárov ročného obratu.

 

Odomknúť kamošovi / rodine
Zdroj: Finstat.sk

Najnovšie videá

Trendové videá