„Tvrdá matka“ priviedla značku Columbia k úspechu: Syna vysadila z helikoptéry či umyla v autoumyvárni
- Po smrti svojho manžela prevzala rodinnú spoločnosť Columbia Sportswear
- Svojím vedením priviedla značku k nepredvídanému rastu a úspechu
- Po smrti svojho manžela prevzala rodinnú spoločnosť Columbia Sportswear
- Svojím vedením priviedla značku k nepredvídanému rastu a úspechu
Gert Boyleová, podnikateľka nemeckého pôvodu, bola dlhoročnou predsedníčkou spoločnosti Columbia Sportswear, jedným z najznámejších amerických dodávateľov outdoorového oblečenia a vybavenia.
Po smrti manžela prevzala rodinnú spoločnosť Columbia Sportswear. Neskôr sa stala nenápadnou tvárou v reklamách, informuje New York Times.
Pomáhala spoločnosti „prečkať“ dôležité a ťažké obdobia a následne ju priviedla k obrovskému rastu, pričom sa stala súčasťou jej verejného obrazu, aj keď sa nikdy neprezentovala ako dominantná osobnosť. Jej život je príkladom neúnavného podnikateľského ducha, odhodlania a inteligencie, ktoré pomohli značke stať sa lídrom v oblasti outdooru.
Vedela, že ako žena v strednom veku je nezvyčajnou prezidentkou, a tak zo seba urobila tvár Columbia sportswear, vystupovala v tlačovej a televíznej reklamnej kampani ako „tvrdá matka“, ktorá stála s kamennou tvárou, keď dohliadala na absurdné testy produktov na svojom synovi.
Napríklad ho vysadila z helikoptéry a pripútala na strechu svojho auta. Pre ich prvú celoštátnu televíznu reklamu v roku 1990 ho nechala umyť v autoumývarni, aby dokázala trvanlivosť ich oblečenia.
Columbia Sportswear prekvitala a postupne sa stala najväčšou značkou športového oblečenia s popredným predajom lyžiarskeho oblečenia v Spojených štátoch.
Keď Boyleová prevzala spoločnosť, zaznamenávala tržby okolo 800 000 dolárov ročne (v prepočte približne 5,4 milióna dolárov dnes). Minulý rok spoločnosť, ktorú teraz vedie jej syn Tim a zamestnáva viac ako 7 800 ľudí, zarobila 2,8 miliardy dolárov.
História
Gertrude rodená Lamfromová sa narodila 6. marca 1924 v Augsburgu v Nemecku ako dcéra Paula a Marie Lamfromových. Jej otec bol úspešným podnikateľom, ktorý viedol továreň na košele.
Keď mala iba 13 rokov, jej rodina, ktorá bola židovského pôvodu, sa rozhodla utiecť pred rastúcim nebezpečenstvom. V roku 1937 počas turbulentného obdobia v Nemecku sa presťahovali do Spojených štátov amerických, kde sa usadili v Portlande v štáte Oregon.
„Som židovka a vyrastala som na juhu Mníchova. Môj strýko žil v Portlande, a tak sme v roku 1937 emigrovali,“ cituje ju Bloomberg.
Židovský názov ako problém
Jej otec časom zakúpil malý podnik s názvom Rosenfeld Hat Company. Neskôr začal mať pocit, že názov firmy, ktorý znel veľmi židovsky, by mohol v očiach verejnosti predstavovať určité riziko, najmä vzhľadom na dobu a prostredie, v ktorom podnikal.
Uvedomil si, že by mohol čeliť predsudkom alebo iným problémom, ktoré by mohli ovplyvniť úspech jeho firmy. Aby sa tomu vyhol, rozhodol sa zmeniť názov.
Všimol si, že mnoho podnikov v Portlande si svoje názvy vyberalo podľa rieky, ktorá pretekala mestom, a tým vytvorila určitý geografický odkaz. Inšpirovaný týmto pozorovaním, sa rozhodol premenovať svoj podnik na Columbia Hat Company, odkazujúc na rieku Columbia, ktorá preteká severnou časťou Portlandu.
Vstup do neznáma
Keď Boyleová po smrti svojho manžela prevzala spoločnosť, priviedla sem aj svojho syna, aby sa stal jej pravou rukou. „Bola som žena v domácnosti a matka. Tim bol 21-ročný vysokoškolský študent, keď ma osud postavil do vedenia Columbie,“ napísala.
„Aj keď sme možno nemali obchodné skúsenosti, mali sme húževnatosť.“ Rýchlo sa tak musela naučiť, ako správne riadiť podnik.
„Nemali sme absolútne žiadnu predstavu, čo sa deje,“ priznala. „Na Nealovom stole sme v nádeji hľadali nejaký dokument, ktorý by poskytol nejaké usmernenie o každodenných krokoch podniku, ale našli sme len niekoľko poznámok, ktoré nedávali zmysel.“
Pochybnosti ľudí
Niektorí ľudia z jej okolia pochybovali, že žena môže viesť firmu. Mnohí jej navrhovali, aby si priviedla mužského manažéra. „Počula som obchodníka, ktorý keď sa dozvedel, že som prezidentkou spoločnosti, vyhlásil: ,Ale ty si žena!‘ Moja odpoveď na to bola: ,Áno, všimla som si to, keď som ráno vstala.‘“
Ako jej bohatstvo rástlo, rozhodla sa venovať časť svojho majetku na charitatívne účely. V roku 2015 vykonala svoj najväčší krok v podobe finančného príspevku v oblasti charity, keď darovala 100 miliónov Knight Cancer Institute, výskumnému ústavu v Portlande, ktorý je súčasťou Oregonskej univerzity.
Gert Boyleová zomrela 3. novembra 2019 vo veku95 rokov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: New York Times, Bloomerang, Kniha :One Tough Mother