U susedov dostaneš za jednoduché tetovanie dopravu na rok zdarma. Má to však zásadný háčik
- Vytetované musia mať KlimaTicket
- Cieľom rakúskej vlády je znížiť používanie áut do roku 2024 o 16 percent
- Vytetované musia mať KlimaTicket
- Cieľom rakúskej vlády je znížiť používanie áut do roku 2024 o 16 percent
Toto storočie je, okrem iného, aj storočím, keď čoraz viac ľudí začalo dbať na životné prostredie. Okrem iného si uvedomujú prepojenie medzi konaním ľudstva a klimatickou zmenou, ktorej prejavy sú čoraz silnejšie, a to najmä v lete, čoho sme boli svedkami aj v posledných dvoch mesiacoch.
Jedným zo spôsobov, ako obmedziť uhlíkové emisie, je zredukovať počet áut na cestách a podnietiť ľudí k tomu, aby vo väčšej miere využívali prostriedky hromadnej dopravy. V tejto súvislosti prišla rakúska vláda s mimoriadne originálnou iniciatívou, ako svojich obyvateľov primäť k tomu, aby k metru, autobusu či električke siahali častejšie, píše The Economic Times.
Kľúčové slovo je KlimaTicket
Náš západný sused prišiel s návrhom roku bezplatnej verejnej dopravy jednotlivcom, ktorí sú ochotní dať si vytetovať názov lokálneho cestovného preukazu, známeho ako KlimaTicket. Takto nazvaný systém odštartoval v októbri 2021, pričom jeho cieľom je podnietiť ľudí k tomu, aby si zvolili verejnú dopravu ako ekologickejšiu alternatívu k súkromným vozidlám.
Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) je cestná doprava najväčším prispievateľom k emisiám uhlíka a Rakúsko je odhodlané do roku 2024 znížiť používanie osobných áut o 16 %.
https://twitter.com/oe24at/status/1693772695266029713
Britský The Telegraph informuje, že túto inovatívnu novinku predstavila rakúska ministerka životného prostredia, zároveň poslankyňa Európskeho parlamentu za Stranu zelených, Leonore Gewesslerová, počas uplynulého víkendu na hudobnom festivale v St. Pöltene.
Tá zverejnila fotografiu tetovania na vlastnej ruke so slovami „Gewesslerová preberá vedenie“. No kým jej tetovanie bolo rozpustné, stan ponúkal prvým trom ľuďom, ktorí si na ruku natrvalo vytetujú slovo KlimaTicket, čo znamená klimatický lístok, bezplatné ročné dopravné karty, ktoré inak stoja tisíc eur.
The Independent dodáva, že jej tetovanie bolo dočasné, avšak stan na danom hudobnom festivale ponúkal bezplatné železničné karty prvým trom ľuďom. Tetovací salón mal transparent s nápisom „Aktion geht unter die Haut“ (Akcia, ktorá sa vám dostane pod kožu) a toto leto sa objavil na niekoľkých podujatiach.
Počas tohto víkendu využilo „výmenný obchod“ šesť ľudí, pričom minulý mesiac túto ponuku využilo približne tridsať návštevníkov festivalu Electric Love.
Ministerka čelí kritike
Travel Weekly Asia podotýka, že zatiaľ čo tento nápad mnohí prijali s nadšením, nezaobišiel sa bez kontroverzií. Kritici tvrdia, že nabádanie mladých dospelých, aby si dali tetovanie za cestovný lístok, je sporný postup. Používatelia sociálnych sietí vyjadrili obavy z vplyvu kampane na mládež. Niektorí obvinili Gewesselerovú zo zneužívania kože mladých ľudí na politickú reklamu.
Napriek kritike Gewesselerová kampaň obhajuje a tvrdí, že bola realizovaná opatrne. Zdôrazňuje, že tetovania sú ponúkané iba osobám starším ako 18 rokov a počas denného svetla. Okrem toho taktiež argumentovala tým, že väčšina z tých, ktorí sa nechali tetovať, už podobnú modernú ozdobu kože mali.
Kampaň vyvolala zmiešané reakcie, pričom niektorí ju označili za „udržateľne hlúpu“, zatiaľ čo iní ju chvália za kreativitu. Spoločnosť predávajúca klimatický lístok hlási pozitívne ohlasy z festivalov. Na druhej strane, napríklad Henrike Brandstötterová, poslankyňa za liberálnu stranu NEOS, bola dosť kritická
„V sporných tetovaniach, často vytvorených spontánne v párty nálade, sa dobre orientujem. Klimatický lístok je v prvom rade nedôstojná vec,“ napísala na sociálnej sieti X (bývalom Twitteri).
https://twitter.com/brand_rede/status/1693345680381636949?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1693345680381636949%7Ctwgr%5Eaa803717cbe4f79125930a05d21ddac4bb7d6233%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.insider.com%2Faustria-offering-residents-free-public-transportation-for-getting-klimaticket-tattoo-2023-8
Budúcnosť tejto kampane zostáva neistá, keďže na tento rok nie sú naplánované žiadne ďalšie podujatia a jej pokračovanie v roku 2024 ešte nie je potvrdené.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: CNN, The Independent, The New Zealand Herald, Travel Weekly Asia, The Economic Times, The Telegraph, X/Henrike Brandstötter