U susedov prestala fungovať navigácia: Hlásia problémy s GPS, hovoria o anomálii

  • Problémy s GPS hlásia vo viacerých krajinách
  • Ľudia sa nevedia zorientovať, môžu za to zrejme vojny
Problémy s GPS a vojak na Ukrajine
Archív Canva, TASR/Jakub Kotian
  • Problémy s GPS hlásia vo viacerých krajinách
  • Ľudia sa nevedia zorientovať, môžu za to zrejme vojny

Nad severným, severovýchodným a stredným Poľskom zlyhávajú navigačné systémy. Oficiálne už pred tým varovala aj Poľská agentúra pre letové navigačné služby (PAZP), ktorá problémy s GPS nazýva anomáliami. Situácia však pretrváva už niekoľko dní.

Ešte v pondelok (25. 12.) sa totiž na internete začali objavovať príspevky, v ktorých Poliaci hľadali pomoc. Ich zariadenia totiž nedokázali presne rozpoznať, kde sa nachádzajú. „Rušenie je tu prítomné od 25. decembra. Bolo vydané príslušné oznámenie,“ uviedol hovorca PAZP Tomasz Modrzejewski.

Modrzejewski dodal, že PAZP v prípade potreby poskytuje pilotom všetky potrebné navigačné služby založené na vlastných radarových systémoch a infraštruktúre. Pri leteckých operáciách nad Poľskom preto podľa neho nehrozí nebezpečenstvo.

Najsilnejšie to bolo v utorok

Portál Dnipro Today informuje, že úroveň zlyhávania GPS v pondelok presahovala 10 percent. Ako je však vidieť na nižšie uvedenom príspevku, anomálie zasahovali aj časti Dánska, Švédska, Nemecka či Lotyšska a Litvy. 

K najvýraznejším poruchám došlo 26. decembra, keď sa používatelia internetových GPS služieb sťažovali, že ich zariadenia nedokážu určiť presnú polohu. Nešlo len o platformy slúžiace na navigáciu vozidiel, ale aj o bežné aplikácie alebo hry, ktoré túto službu vyžadujú.

Rušenie signálu počas utorka nakoniec zaznamenali aj na Ukrajine, v Bielorusku, Rusku, Gruzínsku, na severe Turecka či v Bulharsku, Rumunsku a Moldavsku.

GPS na Blízkom východe

Anomálie už dlhšie hlásia v oblastiach od južného Turecka či Sýrie až po Egypt. Ide teda o vojnovú oblasť či už v súvislosti s vojnou na Ukrajine, alebo v Izraeli.

Ako sme ťa už informovali v tomto článku, koncom septembra takto zlyhali viaceré komerčné lety pri Iráne. Hovorilo sa v tom čase o takzvanom „spoofingu“. Ide o útoky na informačnú bezpečnosť a pri komerčných letoch spôsobujú práve problémy s GPS.

Lietadlá teda dostávajú falošné GPS signály a posádka si následne môže myslieť, že sa nachádza na celkom inom mieste.

Jedno z lietadiel takýmto spôsobom bez povolenia takmer vletelo do iránskeho vzdušného priestoru. Odvtedy letecké posádky uvádzajú, že situácia sa zhoršila.

„Uvedomili sme si, že došlo k problému, pretože autopilot sa začal otáčať doľava a doprava. Bolo zrejmé, že niečo nie je v poriadku,“ informovali členovia medzinárodnej skupiny pilotov Opsgroup.

Podľa The New York Times môže táto situácia vyvíjať tlak na letectvo v snahe zdokonaliť svoje ekonomické a bezpečnostné systémy. Na satelitné signály sa spoliehajú svetové finančné trhy, telekomunikačné spoločnosti, poskytovatelia energie, vysielatelia a ďalšie odvetvia.

Odborníci tvrdia, že päťdňové prerušenie satelitných signálov môže v niektorých prípadoch krajinu vyjsť na 6,3 miliardy dolárov.

Izrael, Rusko či Ukrajina?

Ak skutočne ide o spoofing, rozoznať útočníka je obzvlášť zložité, informujú odborníci.

V polovici októbra sa však k téme GPS signálu vyjadrili predstavitelia Izraela s tým, že v regióne obmedzili GPS. Varovali preto pilotov, aby sa pri pristávaní nespoliehali na satelitné navigačné systémy. Deje sa tak v súvislosti s vojnou, ktorá vypukla po teroristických útokoch zo 7. a 8. októbra.

Izrael sme po vypuknutí bojov navštívili, previedli nás po zdevastovanej a vyvraždenej dedine a nahliadli sme do situácie v pásme Gazy. Videoreportáž nájdeš na tomto odkaze.

V súvislosti s falšovaním satelitných signálov sa viaceré štúdie zameriavali aj na ruské pôsobenie. Zistilo sa rozsiahle falšovanie z ruskej leteckej základne v Sýrii.

Spoofing sa tiež používal počas ciest Vladimira Putina v rámci ochrany šéfa Kremľa, ale aj v súčasnej vojne na zmätenie ukrajinských bezpilotných lietadiel.

Problémy s GPS sa snaží aj Ukrajina narobiť Rusom. Ruší ich prijímače, no v tejto oblasti podľa NYT Kyjev nedosahuje takú úspešnosť ako Moskva. Technický expert z asociácie British Airline Pilots hovorí, že ruské rušenie dosahuje úrovne, aké ešte nikdy nevidel. Experti zaznamenali napríklad incident, pri ktorom bolo rušenie signálu cítiť až vyše 300 kilometrov od bojiska.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: The First News, Dnipro Today, X/John Wiseman, Redakcia, The New York Times

Najnovšie videá

Trendové videá