Uber a AirBnB využili pre svoj raketový vzostup ľudskú lenivosť
- Gary Vaynerchuk je podnikateľ, investor a známa osobnosť na internete. Vo svojom blogu naráža na dva známe startupy, ktoré na svoj rýchly vzostup využili jeden z ľudských hriechov – lenivosť. Ide pritom o dva faktory – pochopenie a inovácia trhu, ktoré ti zabezpečia udržanie v hre.
- Gary Vaynerchuk je podnikateľ, investor a známa osobnosť na internete. Vo svojom blogu naráža na dva známe startupy, ktoré na svoj rýchly vzostup využili jeden z ľudských hriechov – lenivosť. Ide pritom o dva faktory – pochopenie a inovácia trhu, ktoré ti zabezpečia udržanie v hre.
V posledných rokoch sme ako spoločnosť prešli veľkou kultúrnou zmenou – profilujeme seba a svoju osobnosť na internete, sociálnych sieťach, samozrejme za veľkej pomoci smartfónov. Žijeme v dobe, kedy všetko nájdeš a vybavíš na internete.
Pri takýchto technologických pokrokoch veľa biznisov zapadne prachom. Ich founderi sú totiž príliš komfortní so svojou súčasnou situáciou. Tým sa myslí to, že nereagujú na trh a nehľadajú spôsoby, ako inovovať vo svojej brandži. Sú skrátka spokojní s tým, čo majú.
foto: garyvaynerchuk.com
Vaynerchuk každý deň rozmýšľa nad tým, ako môže prísť o svoje podnikanie (vlastní mediálnu agentúru VaynerMedia). Tým má na mysli to, ako môžu jeho konkurenti narušiť jeho súčasné tržby a pozíciu na trhu. Takto vie, ako odhaliť medzery a využiť ich vo svoj prospech. Byť na správnej strane trhu je kľúčové. Nepochopil si, že?
Prečo Garret Camp (zakladateľ StumbleUpon – extenzia v prehliadači Chrome) a Travis Kalanick (zakladateľ Red Swoosh – peer-to-peer zdieľanie súborov), dvaja ľudia mimo dopravného biznisu, dokázali vytvoriť spoločnosť, kvôli ktorej krachujú taxi služby? Ako dvaja študenti na mizine (Brian Chesky a Joe Gebbia) prišli na to, že môžu prenajať svoje podkrovie v San Franciscu a začať konkurovať Hiltonu? Vysvetlenie je tu: Inovali tam, kde ich tradičný rivali nie. Stali sa inovátormi, ktorí videli tú medzeru v rozmáhajúcom sa online trhu.
foto: realsuccess.net
Vlastníci taxi spoločností mali vidieť príležitosť, ktorú videl Uber. Hilton mal začať robiť to, čo AirBnB ešte predtým, než chalani našli otvorený trh. No nevideli a nezačali.
A keď sa na to pozrieš, Uber a AirBnB nie sú iba dva „jednorožce“ (miliardové startupy), ktoré zobrali príležitosť veteránom v priemysle. Čím rýchlejšie si uvedomíš, aký pohyblivý a rýchly trh je, tým rýchlejšie dostaneš svoju pozíciu vyššie. UberRush a Amazon Prime Now teraz prevzali príležitosť FedEx-u. Gmail zmenil hru globálnej komunikácie. Deje sa to stále.
Ak rozmýšľaš nad založením biznisu, alebo si už v odvetví, ktoré sa podľa ľudí veľmi nezmení, musíš rozmýšľať ako inovátor. Prečo? Pretože to je jediný spôsob, ako sa dostať nad ostatných.
Vaynerchuk má dve oblasti, v ktorých je podľa neho miesto na inováciu. Nemá ešte premyslené, ako ich správne exekuovať a môžeš ich kľudne spochybniť.
foto: Youtube/Gary Vaynerchuk
1. Fast Food pre autonómne autá
Bolo by na čase, aby fast food koncerny ako je McDonald´s alebo Burger King uzavreli dohodu s Toyotou alebo Google a začali vytvárať proces poskytovania gastro služieb prostredníctvom samojazdiacich áut. Pointa je v tom, že ak niekto dochádza 45 minút do práce, bude sa chcieť pravdepodobne naraňajkovať. Mali by to v podstate na podnose.
Vaynerchuk predpovedá, že za desať až dvadsať rokov budú autonómne autá populárne a bolo by super naskočiť na tento vlak čo najskôr. Mobilné reštaurácie – jedenie po ceste, doslova. Bolo by zaujímavé vidieť, ktorá z veľkých spoločností sa na to chytí ako prvá ešte predtým, než si to uvedomí niekto úplne iný a využije to vo svoj prospech.
foto: mashable.com
2. Smart oblečenie
Módne spoločnosti mali začať investovať do výskumu a vývoja smart oblečenia už dávno.
Pre predstavu – také smart nohavice by napr. merali tvoju váhu a sledovali tvoju chôdzu. Pokiaľ by si mal nesprávne držanie tela, dostal by si notifikáciu o tom, ako škodíš vlastnej chrbtici a odporúčanie, ako to napraviť, ešte predtým než dôjde ku skutočnému ublíženiu na zdraví.
Každý podnikateľ so zdravým sedliackym rozumom rozmýšľa nad tým, ako zlepšiť svoje podnikanie. Komfortná zóna je síce príjemná, no po chvíli je nudná a stereotypná. A nudné a stereotypné veci si nekupuje nikto.
foto: topfitnessapps.com
zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotky: usatoday.com/sbs.com
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy