Ukážkový zero waste biznis po Slovensky. Tieto nenápadné prevádzky točia státisíce eur aj počas pandémie
- Naladiť sa v našom každodennom živote na ekologickú vlnu už nie je „hipisáckym“ výstrelkom ako ešte pred pár rokmi
- Zelený biznis naberá na sile a aj na Slovensku sa stáva čoraz prosperujúcejším
- Mestá predstavujú svoje cirkulárne mapy a na prvý pohľad malé eko podniky nemajú problém dosahovať tržby blížiace sa k pol miliónu eur
- Naladiť sa v našom každodennom živote na ekologickú vlnu už nie je „hipisáckym“ výstrelkom ako ešte pred pár rokmi
- Zelený biznis naberá na sile a aj na Slovensku sa stáva čoraz prosperujúcejším
- Mestá predstavujú svoje cirkulárne mapy a na prvý pohľad malé eko podniky nemajú problém dosahovať tržby blížiace sa k pol miliónu eur
Slovensko každoročne vyprodukuje viac ako 2 milióny ton komunálneho odpadu. Viac ako polovica z neho končí na skládkach. Míňame prírodné zdroje, v mnohých prípadoch neobnoviteľné, aby sme vytvárali nové produkty, pričom spotreba exponenciálne rastie. Za tvorbu odpadu neprijímame zodpovednosť, náš vzťah s odpadom končí, keď ho vyhodíme do smetného koša.
Momentálna situácia na Slovensku je ešte stále taká, že ak chce človek spraviť nákup bez obalu, za tovar zaplatí aj niekoľkonásobne viac ako pri kúpe tovaru zabaleného v plaste. Bezobalové nakupovanie sa ešte stále nestalo rutinou, no trend zero-waste je čoraz silnejší. Najnovšie ho chce podporiť aj mesto Nitra.
Nitranom pri znižovaní tvorby odpadu bude pomáhať nová cirkulárna online mapa mesta. Nájdeš na nej prevádzky a služby, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu.
„Vypracoval ju Inštitút cirkulárnej ekonomiky v spolupráci so združením Humánny pokrok. Mapa ukáže obyvateľom i návštevníkom Nitry bezobalové obchody, second handy aj komunitné miesta v našom meste,“ informovala radnica.
Mapa obsahuje niekoľko desiatok prevádzok. Okrem iného sú medzi nimi aj zberné dvory, komunitné kompostoviská a záhrady, bazáre, servisy a opravovne, ale aj zdieľané bicykle či knižné búdky.
Inštitút Cirkulárnej Ekonomiky už dlhodobo tvorí rôzne brožúry a materiály, čím približuje myšlienku obehového hospodárstva bežným ľuďom. K jednoduchšiemu životu bez odpadov pomohol aj Bratislavčanom.
„Pri našich aktivitách sa nás často ľudia pýtali, či vieme o miestach, kde sú opravy, knižnice vecí, kde sa dá kúpiť upcyklované oblečenie. Dávali sme im vždy naše tipy, ktoré sme poznali a ľudia nám posielali informácie o týchto miestach. Vznikla tak potreba dať ich aj na mapu, aby si mohol hocikto pozrieť, kde sú servisy, opravovne obuvi, krajčírstva, ale aj zberné dvory a komunitné centrá,“ povedala pre Startitup Ivana Maleš, ktorá v inštitúte stojí za strategickými dokumentami a projektami pre samosprávy.
Práve preto sa rozhodli vytvoriť mapu, ktorá ti uľahčí orientáciu aj v udržateľnej Bratislave. V našom hlavnom meste existujú už stovky miest, ktoré sa v projekte ocitli a rozmiestnené sú od Petržalky, cez Staré Mesto až k Podunajským Biskupiciam. O tom, že je o ňu záujem svedčí aj fakt, že do dnešného dňa si ju prezrelo už takmer 70 000 ľudí.
Ak potrebuješ vedieť, kde nájdeš bezobalové obchody, komunitné kompostoviská, požičovne, opravovne, krajčírstva či miesta, kde môžeš odovzdať použité zubné kefky, pozri si všetky cirkulárne mapy slovenských miest:
- Cirkulárna mapa Bardejova
- Cirkulárna mapa Bratislavy
- Cirkulárna mapa Trnavy
- Cirkulárna mapa Trenčína
- Cirkulárna mapa Nitry
- Cirkulárna mapa Žiliny
- Cirkulárna mapa BB a Zvolen
- Cirkulárna mapa Prešova
- Cirkulárna mapa Košíc
Oplatí sa na Slovensku rozbehnúť „zero waste“ biznis?
Dobrožrúti
Dobrožrúti sú na Slovensku priekopníkmi v tomto druhu podnikania a o ich šikovnosti svedčí nielen úspešný obchod a pekáreň, ale aj zisky. Spoločnosť Dobrožrúti, s. r. o. v roku 2020 zvýšila zisk o 31 % na 52 931 eur a tržby jej klesli o 26 % na stále úctyhodných 287 164 eur.
Daniela Zvalozvá, ktorá za konceptom stojí, považuje za jeden z najlepších krokov spojenie pekárne s obchodom. Zároveň Dobrožrúti upozorňujú na to, že zero waste nie je o nenakupovaní, ale o zmene nakupovacej filozofie.
„Keby sme nenakupovali, predsa by sme nemali čo jesť, do čoho sa obliecť. Preto sme napríklad od začiatku komunikovali, že nám nejde o to, mať najširší sortiment. Pretože mať niekoľko druhov cestovín či ryže je napríklad pre nás mimo zero waste zmýšľania. Snažíme sa vysvetliť práve tú podstatu, potrebovať len jeden druh ryže, cestovín atď. Jednoducho nielen zmeniť, do čoho nakupujem, ale zmeniť, čo potrebujeme nakúpiť,“ povedala nám Daniela.
U Vážky
Jeden z ďalších bezobalových obchodov, ktorý je v Bratislave veľmi obľúbený, je aj prevádzka U Vážky. Pôsobí pod názvom TARUN, s. r. o. a v roku 2020 zvýšila zisk o 253 % na 35 372 eur a tržby jej narástli na 550 759 eur. Predajňa U Vážky začala fungovať v januári 2019.
„Veľmi si vážime všetkých našich zákazníkov a ľudí, ktorí chcú žiť zodpovedne. Vďaka nim sa od prvého dňa otvorenia naša predajňa teší veľkej priazni zákazníkov, denné tržby sú nad naše pôvodne očakávania. Aj vďaka záujmu zákazníkov a pre zvýšenie komfortu nakupovania sme pristúpili k rozšíreniu našej predajne o 1/3,“ upresnila majiteľka obchodu Zuzana Cseriová.
Bezobalovo
Andrea sa spolu s jej priateľom rozhodla začiatkom roka 2019 posunúť naše hlavné mesto o krok vpred smerom k zero-waste filozofii. V Bratislave na Blumentálskej 25 otvorili komplexný samoobslužný bezobalový obchod: Bezobalovo.
Cieľom bolo, aby sa ekologické nakupovanie stalo dostupnejšie a motivujúce aj z pohľadu peňaženky. Na začiatku chceli v tomto smere urobiť v našej krajine menšiu cenovú revolúciu. Zdá sa, že sa to celkom podarilo. Spoločnosť FOLLOW design, s.r.o., pod ktorou obchod funguje, v roku 2020 zvýšila zisk o 7 % na 13 457 eur a tržby jej narástli o 76 % na 437 951 eur.
Nákup potravín či čapovanej ekodrogérie tu prebieha plne samoobslužne – z gravitačných násypníkov, z dóz s lopatkou či tekutín z nerezových nádob. Zákazník si sám odváži obal, ktorý si prinesie, naplní si ho podľa uváženia a až následne príde k pokladni.
Tierra Verde
Vyzerá to tak, že Bratislavčania si na alternatívne nakupovanie celkom zvykli. Nejde pritom iba o kamenné obchody, úspešné sú aj značky bezobalovej drogérie či výrobcovia alternatívnych obalov. Československá spoločnosť TIERRA VERDE SLOVAKIA s.r.o. v roku 2020 zvýšila zisk o 103 % na 39 156 eur a tržby jej narástli o 14 % na 693 410 eur.
„Je to najmä vďaka tomu, že sme nekompromisní v napĺňaní nášho poslania, ktorým je, že chceme byť cestou do novej kvality každodenného vedomého žitia. Naši zákazníci to vedia a sú nám preto verní. V praxi to znamená nielen to, že naše produkty nezaťažujú prírodu alebo zdravie našich užívateľov, ale napríklad aj to, že zvážame a znovu plníme kanistre, z ktorých čapujeme v rámci bezobalových predajní,“ povedal Marek Sitar zo spoločnosti TIERRA VERDE.
Firma tiež z obalov, v ktorých im chodia suroviny, vyrába produkty ako obálky alebo tašky. Tým dávajú cenným surovinám, ktoré žiaľ bežne končia v spaľovniach, nový život a následne sú aj schopní ich predať so ziskom. Sitar objasňuje, že zero waste je funkčná cesta nielen z pohľadu dopadu na planétu a zdravie ľudí, ale aj z pohľadu biznisu.
Fresh Market
FreshMarket, jeden z najväčších združovateľov BIO potravín a bezobalových obchodov, to mal v pandemickom roku 2020 veľmi náročné. Svedčia o tom aj jeho hospodárske výsledky. Spoločnosť FreshMarket s.r.o. v roku 2020 znížila zisk o 57 % na 140 478 eur a tržby jej klesli o 9 % na 1,698 miliónov eur.
Bionela
Pandémia neprospela ani Bionele, ktorá vyrába alternatívne obaly, ktoré sú z kompostovateľných alebo recyklovaných materiálov. Značka je vedená pod názvom VAMA plus s.r.o.. Firma v roku 2020 znížila zisk o 28 % na 29 295 eur a tržby jej klesli o 12 % na 963 858 eur.
„Začali sme v roku 2013. Nebola som si istá, či to pôjde, pretože ceny boli pre väčšinu prevádzok príliš vysoké, ale spojenie nadšenia, intuície a vôle niečo zmeniť bolo silné. Podnikať v ekologických gastro obaloch bolo pre nás viac intuitívne a emocionálne rozhodnutie ako obchodné,“ povedala spoluzakladateľa firmy Monika Hromadová.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Finstat.sk, zerowasteslovakia.sk